728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,

«صدای مقاومت ایران»

-

 -
-
 
 
 
 
مریم رجوی:
زنان پاسخ نهایی بنیادگرایی هستند
 آخوندها توسط زنان که بیشترین ستم‌ها را در این رژیم دیده‌اند سرنگون خواهند شد.
فرانسواز اریتیه انسان شناس برجسته فرانسوی:
من شخصاً تحت تأثیر کار مریم رجوی قرار گرفته ام، به‌خاطر کیفیت و صداقت مبارزه‌اش، برای جدایی دین از دولت و برای حقوق زنان، او تصمیم گرفته است به زنان قدرت و مسئولیت بدهد
راما یاد وزیر پیشین حقوق‌بشر فرانسه:
در اساس روحانی با فرد قبل از خودش فرقی ندارد، اعدامها در ملأعام و اعدام زنان و نوجوانان
و اعدام مخالفان در حال حاضر ادامه دارد
اقتصاد در انحصار پاسداران است و گشایشی در کار نیست
گزارشهایی که درباره ایران جدید و توریسم و این چیزها داده می‌شود منزجرکننده است
ما نباید ارزشها را با منافع اقتصادی معاوضه کنیم

روز ۱۱خرداد ۱۳۹۵ (۳۱مه ۲۰۱۶)، رادیو سراسری فرانس کولتور فرانسه، برنامه مستند ویژه خود تحت عنوان «صدای مقاومت ایران» و مصاحبه‌اش با مریم رجوی را پخش کرد.

در خلال این برنامه 55دقیقه‌یی، فرانس کولتور در معرفی جنبش مقاومت ایران و نقش پیشتاز زنان، به مصاحبه با شماری از اعضای مقاومت و همچنین شخصیت‌های فرانسوی از جمله پرفسور فرانسواز اریتیه استاد برجسته انسان‌شناسی، راما یاد وزیر پیشین حقوق‌بشر و فرانسوا کلکومبه بنیانگذار سندیکای قضات فرانسه پرداخت.

این اپوزیسیون از زمان حاکمیت شاه وجود دارد و امروز توسط یک زن منتخب، خانم مریم رجوی رهبری می‌شود. شورای ملی مقاومت ایران یک ائتلاف تشکیل‌شده از گروه‌های اپوزیسیون از جمله سازمان مجاهدین خلق ایران است. در مقر شورا، الیویه استنر با بسیاری از اعضای مقاومت از مرد و زن ملاقات نمود.

خانم مریم رجوی در مصاحبه با رادیوی سراسری فرانس کولتور به تشریح ایدئولوژی ارتجاعی و زن‌ستیزی حاکمیت آخوندی پرداخت، و گفت:
در ایران دیکتاتوری مذهبی بر زن‌ستیزی تکیه دارد. رژیم ایران یک ایدئولوژی مردسالارانه و ضدانسانی را تبلیغ می‌کند. در قانون آنها زنان از نظر حقوق، نصف مردان تلقی می‌شوند. یکی از اولین اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم آخوندها حجاب اجباری بود. من با تحمیل حجاب به زنان قویاً مخالفم، چه در کشور خودم و چه در هر جای جهان. هر زنی باید آزاد باشد، پوشش خود را انتخاب کند. آزادی پوشش مانند سایر آزادی‌ها توسط شورای ملی مقاومت ایران مورد دفاع قرار گرفته است.

می‌دانید که حسن روحانی یکی از اولین کسانی بود که در این رژیم، طرح حجاب اجباری را اجرا کرد. او امروز رئیس‌جمهور رژیم است و ماسک اعتدال به چهره زده است. طی 3سال دوران ریاست‌جمهوری او 2300نفر اعدام شدند که نزدیک به 70تن از آنان زن بودند.

تفاوتی بین دیدگاه داعش و دیدگاه بنیادگرای آخوندهای حاکم بر ایران وجود ندارد. امروز سوریه و عراق و سایر کشورهای خاورمیانه عرصه تاخت و تاز رژیم ایران و شبه‌نظامیان جنایتکار آن شده است. این رژیم، عامل اصلی کشتار مردم سوریه و آواره‌کردن آنها و روانه‌شدن سیل پناهندگان به اروپاست. کما این‌که جنایات این رژیم، زمینه ایجاد و رشد و گسترش داعش شده است.

همان‌گونه که شاهد هستید، همهٴ این جنایتها در داخل و خارج ایران تحت نام اسلام و با سوءاستفاده از اسلام صورت می‌گیرد. قرآن تصریح می‌کند، مردم از هر جنسی، چه زن و چه مرد، با هم برابرند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. در حالی‌که آخوندها، زن‌ستیزی را در قانونشان به ثبت داده‌اند، اما زنان ایران همواره در برابر رژیم آخوندها مقاومت کرده‌اند.

خانم رجوی در بخش دیگری از مصاحبه با فرانس کولتور به تشریح نقش زنان در جنبش مقاومت ایران علیه فاشیسم زن‌ستیز آخوندی پرداخت:
از نظر من زنان پاسخ نهایی بنیادگرایی هستند. آخوندها توسط زنان که بیشترین ستم‌ها را در این رژیم دیده‌اند، سرنگون می‌شوند. به‌همین دلیل است که می‌گوییم زنان نیروی تغییر در ایرانند.

می‌خواهم در مورد یک دستاورد مقاومت ایران صحبت کنم. اولین بار است که یک جنبش مقاومت برابری زن و مرد را به‌اجرا در می‌آورد. به‌خصوص در رهبری سیاسی. حضور زنان جوان و نقش پیشتار آنها در جنبش مقاومت ایران، گواه این خواست و اراده است. این تضمینی برای آزادی و دموکراسی در ایران فرداست و این ثروت و دارایی مردم ایران، برای ایران فرداست.

الیویه استاینر: مریم رجوی، شما با رژیم و افکار آن می‌جنگید، آیا شما آلترناتیو و برنامه‌یی برای ایران دموکراتیک دارید؟

تنها منشأء مشروعیت برای قدرت در ایران آزاد فردا رأی عمومی و رأی مردم است. بنابراین ما خواستار یک جمهوری کثرت‌گرا بر پایه رأی عمومی هستیم. ما از لغو حکم اعدام حمایت می‌کنیم. مقاومت ایران از جدایی دین و دولت و برابری حقوق تمامی شهروندان ایرانی با هر تعلق مذهبی حمایت می‌کند. ما برابری کامل بین زن و مرد را در تمامی زمینه‌ها، سیاسی، اجتماعی و قضایی و به‌طور خاص شرکت برابر زنان در رهبری سیاسی کشور به‌رسمیت می‌شناسیم. همچنین آزادی‌هایی مانند آزادی پوشش، آزادی انتخاب کار، محل کار و آزادی طلاق، یعنی آزادی‌هایی را که در رژیم فعلی وجود ندارد، به‌رسمیت می‌شناسیم.

ما خواهان یک سیستم قضایی مدرن بر پایه اصل برائت و اصل دفاع با حق داشتن یک دادگاه علنی، استقلال کامل قضات و وکلا هستیم. تمامی ملیتها و قومیتهایی که ملت ایران را تشکیل می‌دهند، بایستی از حقوق یکسان برخوردار باشند. یعنی آنها باید در مقابل قانون برابر باشند. شورای ملی مقاومت ایران طرحی برای خودمختاری کردستان ایران، در این زمینه به‌تصویب رسانده است؛ و البته، ما مدافع و خواهان یک ایران غیراتمی هستیم.

در برنامه ویژه رادیو سراسری فرانس‌کولتور فرانسه، شخصیت‌های برجسته و حامیان فرانسوی مقاومت ایران طی مصاحبه‌هایی، آشنایی و حمایت خود را از مبارزه این مقاومت در برابر فاشیسم دینی حاکم بر ایران تشریح کردند.

پرفسور فرانسواز اریتیه استاد انسان‌شناسی در مصاحبه خود، گفت:
پرفسور فرانسواز اریتیه استاد برجسته انسان‌شناسی
فرانسواز اریتیه: برای زنان مشروع است که استاتوی برابر با مردان داشته باشند، اما نمی‌توانیم بدون مبارزه و قیمت‌دادن به این امر برسیم. آموزش و تربیت برای این امر مهم است، اما کسب قدرت نیز، هر جا که امکان‌پذیر باشد بسیار مهم است؛ و در این رابطه است که من شخصاً تحت تأثیر کار خانم رجوی قرار گرفتم، به‌خاطر کیفیت و صداقت مبارزه‌اش برای جدایی دین از دولت، همچنین به‌خاطر مبارزه‌اش برای حقوق زنان. در این‌باره او نوآوری کرده است و این یک نکته اساسی است که او تصمیم گرفته، در امر مسئولیت و قدرت، به زنان مسئولیت بدهد؛ در حالی که این نقش به‌طور سنتی به عهدهٴ مردان بود و زنان صرفاً دستیار یا منشی بودند...

در قسمت دیگری از این برنامه گزارشگر فرانس کولتور به صدور احکام منع تعقیب در پرونده کودتای 17ژوئن پرداخت، و خاطرنشان کرد:
اولیویه استاینر: در 17ژوئن 2003 سرویس‌های امنیتی فرانسه عملیاتی را علیه مقاومت ایران در اورسور اواز انجام دادند. در پی تحقیقاتی که انجام شد، قاضی ترویدیک در 11 می 2011 .

راما یاد وزیر پیشین حقوق‌بشر فرانسه درباره حمایتش از مقاومت ایران به فرانس کولتور، گفت:
راما یاد ـ وزیر پیشین حقوق‌بشر فرانسه
راما یاد: همراهی با شورای ملی مقاومت ایران برای من آسان نبود. مقاومت ایران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا و فرانسه قرار داشت. همچنین بعد از حمله صبحگاهی در اورسورواز، قضاییه فرانسه پرونده‌یی را علیه آنها گشوده بود. این اتفاق در زمان دوویلپن رخ داد. اینها همه موجب شده بود که به‌عنوان یک عضو دولت نتوان با آنها دیدار کرد. در آن زمان تمایل به استمالت از رژیم ایران وجود داشت. سپس تحقیقات نشان داد که هیچ چیز نبوده است و دستگاه قضایی فرانسه گفت خیر آنها تروریست نیستند. باید گفت که این یک تناقض بود زیرا نمی‌توان از یک طرف گفت که این یک گروه تروریستی است و از طرف دیگر اجازه داد آنها در خاک کشور حضور داشته باشند و زندگی خود را بکنند. یا آنها تروریست هستند و باید به زندان افکنده شوند و قانون اجرا شود، یا موردی نیست و در این صورت حمله پلیسی و این چیزها معنی ندارد. این تناقض حقیقتی را پنهان می‌کرد که همانا تمایل دولت برای استمالت از حکومت ایران بود. همین و بس. آنگاه بعد از این‌که من از وظایف خود در دولت آزاد شدم و می‌توانستم طبق میل خودم عمل کنم، به دیدار آنها رفتم من به دیدار آنها رفتم و یک جمع بسیار متحد را دیدم. آداب و رسومی نیاز است، چهره‌یی نیاز است، مثل خانم رجوی. آداب و رسوم همچنین در رابطه با شهیدان است. این نوعی انتقال به نسل جوان نیز هست. آنها خیلی شجاع و خیلی پر اراده‌اند؛ و فی‌الواقع برای این‌که بتوان این‌چنین طی چند دهه مبارزه را دنبال کرد، عزم بسیاری می‌خواهد.

وزیر پیشین حقوق‌بشر فرانسه درباره سراب میانه‌روی در رژیم آخوندی و موج اعدام‌های وحشیانه در دوران آخوند روحانی، گفت:
در اصل رژیم روحانی با قبل فرقی ندارد. کلمات دیپلوماتیک استفاده‌شده در پهنه‌های بین‌المللی، در جلسات سران و میتینگ‌ها در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران، هیچ تناسبی با ابعاد اعدامها در این کشور ندارد؛ همچنین با صدور احکام اعدام برای مخالفان، زنان و کودکان که در حال حاضر در ملأعام صورت می‌گیرد. این اعدامها به‌منظور ایجاد وحشت برای دیگران انجام می‌شود. اقتصاد در انحصار پاسداران است و هیچ گشایش اقتصادی وجود نداشته است. بازار ایران مورد توجه همه است و رسانه‌های فرانسوی گزارشهایی درباره ایران جدید، توریسم، ایران باستان، «آزادی» زنان و این‌طور چیزها پخش می‌کنند. اینها منزجرکننده است. نباید منافع اقتصادی را با ارزش‌ها معاوضه کنیم. زیرا ارزش‌ها منافع عالیة ما محسوب می‌شوند و تجربه نیز نشان داد که وقتی از مطرح‌کردن موضوع حقوق‌بشر با فلان دیکتاتور به بهانهٴ امضای قرارداد برای ایجاد شغل در فرانسه امتناع می‌کنیم، در آخر قراردادی هم امضا نمی‌شود. زیرا مقاومت جای دیگری انجام می‌گرفت، یعنی در مطبوعات، در سازمانهای غیردولتی و در افکار عمومی. دیکتاتورها تمایزی بین مطبوعات و دولت یا بین افکار عمومی و دولت قائل نیستند؛ آنها فکر می‌کنند که یک دولت باید الزاماً مطبوعات و سازمانهای غیردولتی خود را کنترل کند و بهایش را از ما گرفتند.

در قسمت دیگری از برنامه «صدای مقاومت ایران» در رادیو فرانس‌کولتور، ماری لورت گیو از حامیان فرانسوی مقاومت در اورسور اواز تجربه آشنایی خود را با مجاهدین از دوران کودتای 17ژوئن و شرکت در کارزارهای بعد از آن، ذکر کرد.

ماری لورت گیو
ماری لورت گیو: من از خانم مریم رجوی حمایت می‌کنم. وقتی در این‌جا دستگیریهای رسوا رخ داد، من با او دیدار کردم. بی‌عدالتی‌های بسیاری دیدم و تصمیم گرفتم به او کمک کنم. خواهرانی که توسط پلیس فرانسه مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند. لذا من در خانه‌ام را به روی آنها باز کردم. این اتفاق بسیار شوکه‌کننده‌یی بود. زیرا وقتی شما پنجرهٴ خانه خود را باز می‌کنید و با 1200 پلیس مواجه می‌شوید، بله 1200 مأمور پلیس در یک شهر 6500نفری در اورسور اواز، و به شما گفته می‌شود حق ندارید به یاری همسایگان خود بشتابید، این خیلی شوکه‌کننده است و از نظر روحی بسیار سخت است. این‌که من توانستم با آنها آشنا شوم برای من یک فرصت بزرگ بود. به‌نوعی معنی زندگی من‌را تغییر داد، بدین معنی که کمی بی‌خیال بودم، کمی خودخواه بودم و زندگی آرامی را با مسافرتها و زیباییهای زندگی داشتم... . اما وقتی با کارهای آخوندها آشنا شدم، اعدام‌ها، سرکوب زنان، سنگسار زنان، اینها عزم من‌را برای کمک جزم کرد. زیرا وقتی شما به این مسائل آگاه می‌شوید، یک تعهد روی دوشتان می‌آید. من بسیار خوشحالم و تا به آخر در این مسیر، همراه آنها خواهم بود.


فرانس کولتور در گزارش مستند خود همچنین مصاحبه‌هایی را با اعضای مقاومت انجام داد که هر یک به بیان وجوه مختلفی از جنبش مقاومت و تجارب خود پرداختند

بهزاد نظیری ضمن اشاره به تاریخچه‌یی مجاهدین از دوران شاه و دوره مبارزات سیاسی علیه رژیم خمینی تا 30خرداد سال 60، خاطراتی از مبارزه خواهرش مجاهد شهید گیتی نظیری و اعدام او توسط دژخیمان رژیم را توضیح داد و درباره نقش رهبری کننده زنان در سازمان مجاهدین خلق ایران، گفت:
 
 
 رهبری زنان به مردان این جنبش اجازه داده است به انسانیت خود نزدیک‌تر شوند. این احترام به برابری در همهٴ امور جاری این جنبش مشاهده می‌شود. زنان و مردان دوشادوش یکدیگر برای پاسخ به (یک) چالش جدی گردهم آمده‌اند؛ سرنگونی دیکتاتوری مذهبی آخوندها در تهران.

در ادامه برنامه «صدای مقاومت ایران» در رادیو فرانس‌کولتور، الهام زنجانی جریان حمله جنایتکارانهٴ 19فروردین 90 به اشرف و جراحت سنگین خودش را در این حمله تشریح کرد.
 
 
 وی از جمله به‌شهادت مجاهد قهرمان آسیه رخشانی حین فیلمبرداری از جنایات مزدوران عراقی رژیم در اشرف اشاره کرد، و گفت: «او از ناحیه پا مورد هدف گلوله قرار گرفت و در همان وضعیت فقدان امکانات پزشکی به‌شهادت رسید و بعد از آن حمله، نیروهای عراقی باز هم محاصره ما را تشدید کردند.

در برنامه ویژه فرانس‌کولتور، الهه ارجمندی و پرنیان سرآمد تجاربی را از ایستادگی زنان و جوانان ایران در مقابل اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم را بازگو کردند
 
 
 و شقایق عظیمی نمونه‌هایی را از سرکوب جوانان در ایران و تلاش‌های رژیم برای سانسور و ایجاد محدودیت در زمینه اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی ذکر کرد؛
 
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به فشارهای مزدوران رژیم به خانواده‌های اشرفی‌ها، از جمله دستگیری و شکنجه والدین خودش پرداخت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/683dfd04-216a-4b33-8af4-8ceb71bd256c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات