728 x 90

اختلافات سیاسی در ایران,

رودررویی رفسنجانی با خامنه‌ای با جام زهر منطقه‌یی

-

رفسنجانی - خامنه ای
رفسنجانی - خامنه ای
روز 10خرداد، رفسنجانی طی یک مصاحبه مفصل رودرروی ولی‌فقیه ارتجاع مذاکره با آمریکا را برای رژیم ضروری دانست و با گفتن این‌که آمریکاییها «در مذاکرات هسته‌یی خوب و نسبتاً قوی عمل کردند و به نفع ما هم عمل می‌کردند»، با طعنه به خامنه‌ای افزود: «از این طرف گفته می‌شد نباید با آمریکا رابطه‌ی سیاسی ـ اقتصادی داشته باشیم» در حالی که «آنها دلشان می‌خواست که قبل از هواپیمای فرانسوی، بوئینگ را به ما بفروشند. ولی دیدند در ایران زمینه ندارند. رئیس‌جمهور آنجا مورد اعتراض قرار می‌گیرد و کارشان مشکل می‌شود» .

رفسنجانی در همین اظهارات ضمن رو کردن دست خامنه‌ای که خودش اولین مذاکره‌کننده با آمریکا بود، امتیاز به نتیجه رسیدن مذاکرات تا برجام را از دست خامنه‌ای خارج کرد و گفت: «حدود یک سال قبل از این‌که دولت آقای روحانی بیاید، با میانجی‌گری سلطان عمان که از طرف آمریکایی‌ها به او پیشنهاد شده بود، آنها خدمت آقا آمدند و ایشان موافقت کردند که مذاکره در عمان به‌صورت محرمانه مطرح شود. دو جلسه هم برگزار شد. معلوم شد که این مذاکرات به‌جایی نمی‌رسد... بعداً که آقای روحانی آمد، در همان مذاکرات 1+5 که جریان داشت، گفت‌ و گوهایی انجام شد. چون این دفعه آقای روحانی با سیاست مناسب‌تری نسبت به آن عمل کرد» .

رفسنجانی در مورد رابطه رژیم با عربستان با نشان‌دادن گوشه‌یی از جام زهر منطقه‌یی گفت: «در مورد عربستان من این موضوع را قابل حل می‌دانم. الآن که بدتر از بعد از جنگ نیست... می‌توان با اینها درست رفتار کرد. آنها هم همین‌طور هستند. آنها هم از ما توقعات دیگری دارند... من فکر می‌کنم با عربستان می‌توانیم مسأله را حل کنیم» . رفسنجانی در همین زمینه آشکارتر از هر زمان دیگر جام زهر منطقه‌یی را بلند کرد و گفت: «الان در منطقه کشورهای عربی و مسلمان علیه ما جبهه گرفتند و این مسأله آسانی نیست و باید حل شود. دست ما در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و یمن، به‌خاطر مصالح آنجا بند شده است و نمی‌توان به آسانی آنجا را رها کرد و ادامه‌اش هم واقعاً کار سختی است...

ما در منطقه مشکل داریم و باید مشکل را با تدبیر حل کنیم که می‌توانیم حل کنیم.

الان هم لازم داریم. برای عراق، سوریه و لبنان کمیسیون مشترک بگذاریم» .

رفسنجانی در یک حمله دیگر به خامنه‌ای او را تحت عنوان «دخالت دستهای دیگر» عامل تقلب در نمایشهای انتخابات دانست و گفت: «واقعاً نگران بودیم که این انقلاب به کجا می‌رسد. تندرویهایی که بعضی از گروه‌های سیاسی، بعضی از آقایان قم، بعضی از افراد شاخص روحانیت و تریبونها می‌کردند، چیزهایی بود که مردم را از انقلاب دور می‌کرد... من نگران بودم. بعد افکار عمومی مسایل را حل کرد و در دو انتخابات هم ثابت کرد که فهمیده عمل می‌کند. در انتخابات اخیر می‌دانید که هر کسی را که فکر می‌کردند رأی می‌آورد، سلب صلاحیت کردند.

من گفتم بعد از دو انتخابات به نظرم روشن شد که مردم می‌خواهند سرنوشت خودشان را جدّی‌تر در دست بگیرند» . رفسنجانی در ادامه نسبت به عواقب تقلب یک باند علیه باند دیگر در نمایشهای انتخابات آینده هشدار داد و افزود: «انتخابات یعنی توجه به رأی اکثریت جامعه که مردم باید رأی بدهند. اگر وضع عمومی همین‌گونه باشد و مردم را داشته باشیم که داریم، به‌نظرم نتیجه روشن است» . رفسنجانی در این جا با اشاره به عمیق شدن شکاف در رأس نظام بر اثر تقلب یک باند علیه باند دیگر، آشکارا خطر قیام را به خامنه‌ای گوشزد کرد و گفت: «اگر دست‌های دیگری دخالت کنند، بحث‌ جداگانه است... و نمی‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنم» .

رفسنجانی با اشاره به بحران اقتصادی بار دیگر نسبت به شقه درونی ابراز وحشت کرد: «بحران بیکاری، گرانی و اختلافات‌داخلی نگران‌کننده است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f93019d8-3114-4550-90a1-882492762357"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات