728 x 90

اخبار آفریقا,

کنیا: درگیری و تظاهرات ضددولتی در سراسر کشور

-

تظاهرات ضد دولتی درکنیا
تظاهرات ضد دولتی درکنیا
طی روزهای گذشته خیابانهای کنیا شاهد درگیری و تظاهرات ضددولتی در اعتراض به رویکرد کمیسیون انتخابات این کشور بودند تظاهر کنندگان ضمن متهم کردن کمیسیون انتخابات به جانبداری و عدم رعایت بی‌طرفی خواستار انحلال این کمیسیون شدند. طی این درگیریها دو نفر در غرب کنیا و یک نفر در شهر «کیسومو» در شرق این کشور کشته شدند.

کمیسیون انتخابات کنیا در سال 2013 مسئول برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در جریان آن رئیس‌جمهور فعلی بر رقبا پیروز اعلام شد ولی با وجود اعتراض دیگر کاندیداها هیچ اقدامی صورت نگرفت.
انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی کنیا در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. پلیس کنیا برای متفرق کردن تظاهر کنندگان ضددولتی در نایروبی، پایتخت این کشور، و چند شهر دیگر به ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور متوسل شد. تظاهر کنندگان ضمن متهم کردن کمیسیون انتخابات به‌جانبداری و عدم رعایت بی‌طرفی خواستار انحلال آن شدند.

آنینگ نایونگ یکی از رهبران مخالفان می‌گوید کمیته برپایی انتخابات بی‌اعتبار است آنها انتخابات گذشته را بد برگزار کردند و نشانی از این‌که تغییر ی کرده باشند دیده نمی‌شود بنابر‌این با همین کمیسیون نمی‌شود انتخابات آتی را برگزار کرد، ما کمیته‌یی برای برگزاری انتخابات می‌خواهیم که اعضایش امانت‌دار باشند و همه آنها با احزاب برای مدیریت انتخابات موافق باشند مثل سال 1997.
بنا‌ به گزارشها در جریان ناآرامیهای اخیر در سراسر کنیا دست‌کم سه نفر کشته شدند پلیس کنیا برگزاری تظاهرات در مرکز نایروبی و در اطراف مقر کمیسیون انتخابات را ممنوع کرده بود.

یکی از معترضان می‌گوید ما مردم کنیا هیچ اعتمادی به کمیسیون انتخابات نداریم، انتخابات سال 2013 شفاف نبود و حتی رئیس کمیسیون نتوانست ارقام درستی از آرا ارائه کند چرا پلیس را برای کشتار مردم بیگناه بسیج می‌کنند.

با وجودیکه هنوز تا انتخابات سراسری 15ماه فرصت باقی است با این‌حال رهبران مخالف دولت تهدید کرده‌اند که در صورت اصلاح نشدن کمیته برگزار کننده، این انتخابات را تحریم خواهند کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f159c2ff-4bf7-4645-91a6-6fc9f18e7d9c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات