728 x 90

اخبار يمن,

ادامه مذاکرات صلح یمن در کویت

-

مذاکرات صلح یمن
مذاکرات صلح یمن
منابع دیپلوماتیک در کویت گفتند: مذاکرات مستقیم طرفهای درگیر در یمن امروز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت95 مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

از طرفی فرستاده سازمان ملل‌متحد در یمن طرحی را به طرفهای مذاکره‌کننده ارائه داد.
در این طرح که بر اساس قطعنامه شورای امنیت است، تحویل‌دهی تسلیحات و عقب‌نشینی از شهرهای اشغال شده توسط شبه‌نظامیان و به برگرداندن ارگانهای دولتی به حکومت مشروع و قانونی یمن در نظر گرفته شده است.

هیأت دولت قانونی یمن نیز گزارشی از موارد متعدد نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان را به سازمان ملل ارائه کرد.
 
بیشتر بخوانید:
 

فراخوان شورای امنیت ملل‌متحد به تحویل سلاحهای سنگین و بازسازی نهادهای دولت قانونی یمن

شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد از دبیرکل این سازمان خواست در مدت ۳۰ روز برنامه‌یی برای کمک به روند صلح یمن تهیه کند. شورای امنیت از طرفهای درگیر در یمن هم خواسته است نقشه راهی برای تأمین امنیت موقت به‌ویژه در سطح محلی تدوین کنند. این شورا خواستار تحویل سلاحهای سنگین، عقب‌نشینی از مناطق درگیری و بازسازی نهادها و ارگانهای دولت قانونی یمن شد.

از سوی دیگر در اجلاس شورای امنیت سخنگوی دبیرکل سازمان ملل‌متحد تأکید کرد درگیریهای با وجود اعلام آتش‌بس هنوز ادامه دارد. دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی دو هفته پیش برای برقراری آتش‌بس توافق کردند. دولت قانونی یمن از طرف عربستان و متحدان آن حمایت می‌شود و شبه‌نظامیان حوثی که با تحریک رژیم ایران دست به کودتا زده است، در مسیر آتش‌بس و مذاکرات صلح کارشکنی می‌کند.
 
 

وزیر خارجه یمن: شبه‌نظامیان حوثی بر سر گفتگوهای صلح کارشکنی می‌کنند

عبدالملک المخلافی وزیر خارجه یمن

عبدالملک المخلافی وزیر خارجه یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت قانونی این کشور گفت: مذاکره با هیأت کودتاگران حوثی عقیم و شکست خورده است چرا که آنان همه چیز را رد می‌کنند.

در همین حال اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل در یمن گفت: شکاف بزرگی میان دو هیأت دولت قانونی و هیأت حوثیها وجود دارد.

سخنگوی ولد شیخ احمد تأکید کرد دو هیأت بعد از یک روز مذاکرات طولانی بر سر مسائل امنیتی و امور انسانی گفتگوهایشان را مجدداً از سر گرفتند.
 

کارشکنی شبه‌نظامیان حوثی در مذاکرات صلح یمن و تصرف شهر مکلا توسط مقاومت مردمی یمن

پایان مهلت گفتگوهای یمن

به گزارش تلویزیون العربیه 6اردیبهشت 95 چهارمین روز گفتگوهای صلح یمن در کویت با مهلتی که نماینده سازمان ملل اسماعیل ولد شیخ احمد به نماینده شبه‌نظامیان داده بود تا دستور کار گفتگوها را امضا کنند به پایان رسید.
هیأت مذاکره‌کننده دولت قانونی یمن گفت: شبه‌نظامیان وقت‌کشی می‌کنند و از گفتگو بر سر موضوعات اعلام شده دوری می‌کنند. در صدر موضوعاتی که شبه‌نظامیان نمی‌خواهند بر سر آن گفتگو کنند مواردی است که در قطعنامه 2216 شورای امنیت در مورد یمن آمده است.

تصرف برخی مناطق تحت کنترل القاعده توسط ارتش ملی یمن

ارتش ملی یمن و مقاومت مردمی در این کشور توانستند با پشتیبانی نیروهای ائتلاف عربی شهر مکلا مرکز استان حضرموت را از عناصر گروه القاعده باز پس گیرند.
ائتلاف عربی پناهگاههای این گروه را در شهر زنگبار مرکز استان أبین و علاوه بر این شهرهای ساحلی استان حضرموت که عناصر این گروه در آن حضور داشتند را هدف قرار داده بود.
استاندار حضرموت اعلام کرد عملیات نظامی هنوز ادامه دارد تا مناطق ساحلی در شرق استان حضرموت، از کنترل القاعده خارج شود.
 

تظاهرات مردم تعز یمن علیه شبه‌نظامیان حوثی:

اهالی شهر تعز یمن در میدان آزادی شهر به تظاهرات پرداخته و خواستار برداشته شدن محاصره این شهر توسط شبه‌نظامیان حوثی شدند.

یک جوان:
تا کی این وضعیت اسفناک ادامه پیدا می‌کند؟ مگر ما نسل آینده شما نیستیم؟ مگر ما در آینده نباید به این وطن خدمت کنیم؟ ما اگر هم ترس را از گلوله‌باران حوثیها بشکنیم و به بازی برویم باز هم چند گلوله بر ما فرود می‌آید. باید این گلوله‌ها متوقف شود و محاصره برداشته شود تا مردم در صلح زندگی کنند. محاصره و حمله و تجاوز تا کی؟

بیانیه پایانی تظاهرات تعز:

از تمام تضمینها برای اعتماد سازی مطلقاً چیزی محقق نشده است. گلوله بارانها متوقف نشده است. برای آزادی زندانیان و ربوده شدگان نیز گامی برداشته نشده است کما این‌که محاصره شهر تعز هم‌چنان ادامه دارد.

تجاوز و نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان کودتاگر نیز کماکان ادامه دارد

بنابراین ما خواهان اجرای این موارد هستیم:
یکم - عقب‌نشینی شبه‌نظامیان و باز کردن بی‌قید و شرط تمامی راههای مواصلاتی به شهر
دوم - آزادی فوری زندانیان و ربوده شدگان
سوم - اعلام یک مکانیزم برای اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت.
 

بازدید فرمانده شورای مقاومت صنعا از جبهه‌های نبرد در یمن

فرمانده شورای مقاومت مردمی صنعاء از جبهه صرواح در استان مأرب و آماده‌سازیهای مقاومت برای عملیات آزادسازی صنعاء بازدید کرد و در میان رزمندگان به سخنرانی پرداخت و به آنها درود فرستاد.

یکی از اعضای شورای فرماندهی مقاومت صنعا:

ما از این‌جا و از مأرب هم‌چنان‌که نیاکان ما گفته‌اند پرتوان و با شجاعت زیاد به پیش می‌رویم و این خونریزی را که این باند جنایتکار راه انداخته‌اند، پایان می‌دهیم..

فرمانده مقاومت صنعاء:
برادران شما در شورای مقاومت صنعاء خواستند که با شما دیدار کنند و از نزدیک احوال شما را جویا شوند و به شما به‌خاطر مأموریتی که در این کوهستانها و ارتفاعات انجام می‌دهید، درود بفرستند. برخیها این مأموریت شما را درک نمی‌کنند. برخیها به‌دنبال فرصت‌طلبی هستند و به‌دنبال این هستند که عنصر غالب کجاست؟ می‌خواهند در سایه این نبردها و خونهای که این باند جنایتکار و تجاوزگر میریزند، استفاده خودشان را ببرند. این باند تجاوزگر که می‌خواست مزدور و تحت‌امر رژیم ایران باشد، مزدور کسانیکه می‌خواستند امپراطوری را جایگزین اسلام و دین و عربیسم بکنند. باند حوثی در راه مردم یمن کار نمی‌کند بلکه برای دیگران مزدوری می‌کند.

امروز ای برادران شما می‌دانید ما شعار صلح را همیشه برافراشتیم. چرا ما شعار صلح را برمی‌افرازیم؟ زیرا ما احساس می‌کنیم فرزندان یمن برادران همدیگر هستند. نباید هیچ یمنی در برابر دیگر یمنی سلاح بلند کند. همه ما راضی بودیم که گفتگو کنیم و با هم تفاهم کنیم و توافق کردیم که حکومت باید از طریق صندوق رأی حاصل شود. ما بیش از آنچه که باید گفتگو کردیم و به این باند حوثی و به همراه آنها دیکتاتور مخلوع بیش از نیمی از اعضای شورای گفتگوها را دادند و مردم تلاش کردند که بیشتر و بیشتر هم بدهند کنند با این امید که به این‌جا نرسند..
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c45e1500-532e-484d-856a-61c2bafccc9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات