728 x 90

زندانیان سیاسی,اعدام دسته جمعي,تشدید سرکوب ,

حسن فرجی زندانی سیاسی کرد در زندان ارومیه در انتظار حکم اعدام

-

زندانی سیاسی حسن فرجی  در زندان ارومیه در انتظار حکم اعدام
زندانی سیاسی حسن فرجی در زندان ارومیه در انتظار حکم اعدام
به گزارش دریافتی از زندان ارومیه یک زندانی سیاسی کرد به نام حسن فرجی 31ساله در انتظار حکم اعدام است.

این زندانی که 5سال پیش توسط مأموران اطلاعات بوکان دستگیر شد، نزدیک به 14ماه اجازه ملاقات با خانواده‌اش را نیافته بود.

خانواده این زندانی سیاسی بعد از دیدار با وی گفتند قاضی پرونده، حسن فرجی را ’ضد انقلاب’ و ’ اخلال‌گر’ نامیده و گفته است ’قطعا اعدام سزاوار او می‌باشد’.
 
بیشتر بخوانید:

نگرانی وزارت‌خارجه انگلستان از ادامه نقض حقوق‌بشر در ایران

وزارت خارجه انگلستان در گزارش سالانه خود از ادامه نقض حقوق‌بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

در قسمتی از این گزارش آمده است: ”سابقه حقوق‌بشر رژیم ایران هم‌چنان باعث نگرانی زیادی می‌باشد. … رسانه‌ها به‌شدت محدود شده‌اند. روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان و مدافعان حقوق‌بشر به‌طور منظم دستگیر و بازداشت شده‌اند. در ماه نوامبر بیش از 170نفر به‌خاطر پیامهایشان که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند دستگیر شده‌اند. زنان از حقوق و امتیازات مشابه مردان برخوردار نیستند و هم‌چنان با تبعیض مواجه هستند. … برخی اقلیتهای مذهبی با تبعیض مواجه هستند “.

وزارت خارجه انگلستان در گزارش خود می‌نویسد: ما از تجدید حکم ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ایران استقبال می‌کنیم. ما به حمایت از این ماموریت ادامه می‌دهیم.

در ماه مارس شورای حقوق‌بشر به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق‌بشر به‌مدت 12ماه رای داد.
 

جزییات بیشتری از گزارش سالانه حقوق‌بشر وزارت‌خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه حقوق‌بشر خود را منتشر کرد. 45 صفحه از این گزارش به موضوع نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندی اختصاص یافته است.

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق‌بشر در سال 2015، روز چهارشنبه توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا به کنگره تحویل داده شد. کری این گزارش را در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت‌خارجه در واشینگتن، به مطبوعات معرفی کرد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با ایران، نخست در یک مقدمه، رژیم آخوندی را یک حکومت مذهبی بر پایه ولایت‌فقیه توصیف کرده و سپس خلاصه‌یی از جنبه‌های عمده نقض حقوق‌بشر را که در این گزارش به آن پرداخته شده، ذکر می‌کند؛ از جمله:
محدودیت شدید آزادی‌های مدنی، شامل آزادی تجمع، تشکل، آزادی بیان از جمله از طریق اینترنت، مذهب و مطبوعات.
فقدان انتخابات آزاد و عادلانه
سوء استفاده از روند دادرسی همراه با به‌کارگیری فزاینده‌ی مجازات اعدام برای مواردی که جزو جدی‌ترین جرایم نیستند و یا علیه متهمان نوجوان.

گزارش وزارت خارجه آمریکا سپس به نمونه‌های دیگری از نقض حقوق‌بشر توسط رژیم پرداخته و این موارد را ذکر کرده است:

دستگیری‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، قتل، ناپدید شدن، رفتار یا مجازاتهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از جمله قطع اعضای بدن و شلاق‌زدن، خشونت و سرکوب با انگیزه سیاسی
 
 
شرایط سخت و تهدیدکننده حیات در مراکز بازداشت و زندانها
این گزارش در این رابطه به نمونه‌هایی از مرگ در بازداشت، دستگیریهای خودسرانه و بازداشتهای طولانی و گاه انفرادی بدون محاکمه اشاره کرده و سپس با تأکید بر فقدان محاکمات عادلانه در سیستم قضایی رژیم تصریح می‌کند که این امر به اجرای اعدام بدون روند دادرسی عادلانه منجر می‌شود.

گزارش وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین به وجود زندانیان سیاسی، سرکوب روزنامه‌نگاران، سانسور مطبوعات، فساد رسمی، تبعیض و خشونت قانونی و اجتماعی علیه زنان، قومیتها و پیروان مذاهب مختلف و محدودیتهای شدید حقوق کارگری اشاره کرده است.

بعد از این مقدمه، گزارش وزارت خارجه موارد ذکر شده را با جزییات بیشتر تشریح کرده است.

این گزارش آمار اعدامها توسط رژیم آخوندی در سال 2015 را بیش از 964 مورد، شامل 33 اعدام در ملأعام و اعدام 4نفر که حین ارتکاب جرم انتسابی نوجوان بوده‌اند ذکر کرده و سپس تأکید می‌کند، گزارش سازمانهای غیر دولتی نشان می‌دهد که آمار واقعی اعدام‌ها، بسا فراتر از این است.

در گزارش وزارت‌خارجه هم‌چنین آمده است که قانون حکومت آخوندی اعدامها را بر پایه اتهاماتی هم‌چون «اقدام علیه امنیت ملی»، «دشمنی با خدا» (محاربه) و توهین به خمینی و خامنه‌ای توجیه می‌کند. قضات رژیم به‌طور مکرر از محاربه برای اتهام‌زدن به مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

گزارش خاطرنشان می‌کند که رژیم در 20فوریه سال گذشته میلادی، شش هموطن کرد از جمله زندانیان سیاسی علی و حبیب افشاری را به اتهام محاربه و «فساد فی‌الارض» اعدام کرده و خانواده‌هایشان از به خاک‌سپردن آنها و برگزاری مراسم تشییع جنازه منع شدند.

وزارت خارجه آمریکا در قسمت مربوط به زندانیان سیاسی در گزارش سالانه خود نوشته است، در سال 2015 حکومت ایران دانشجویان، روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان سیاسی، فعالان حقوق زنان، هنرمندان و اعضای اقلیتهای مذهبی را دستگیر کرد، بسیاری را به اتهاماتی هم‌چون «تبلیغ علیه نظام» و توهین به خامنه‌ای متهم کرد و با چنین مواردی به‌عنوان محاکمات امنیتی برخورد کرد.

بنا‌به گزارشات، حکومت ایران هم‌چنین افرادی را بر پایة اتهامات جنایی هم‌چون قاچاق مواد مخدر دستگیر کرد، در حالی که اتهام اصلی آنها سیاسی بوده است. بر اساس گزارش‌ها، رژیم ایران افرادی را به‌مدت سالها بر پایة اتهامات بی‌اساس هواداری از گروه‌هایی که ادعا می‌کند تروریست هستند در زندان نگه داشته است.

مقامات رژیم ایران روزنامه‌نگار و مدافع حقوق‌بشر نرگس محمدی را در روز 5 مه دستگیر کردند و او را از جمله به «تبلیغ علیه نظام» متهم کردند... . او به‌طور مکرر از رسیدگی درمانی منع شده است.

یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره گزارش سالانه حقوق‌بشر وزارت خارجه آمریکا مرگ‌های مشکوک در زندانهای رژیم آخوندی است؛ گزارش در این رابطه به نمونه مرگ مشکوک زندانی سیاسی مقاوم شاهرخ زمانی در زندان گوهردشت کرج اشاره و تصریح شده است، این مدافع حقوق کارگری باتهام تلاش برای تشکیل یک اتحادیة کارگری به 11سال حبس محکوم شده بود؛ بر روی بدن او علائمی از کبودی به چشم می‌خورد.

در گزارش وزارت‌خارجه سایر موارد نقض حقوق‌بشر و جنایات رژیم در زمینه‌های مختلف نیز با جزییات بیشتری ذکر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/868b5a57-5411-4601-835a-db4386c65592"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات