728 x 90

آمريكاى جنوبى,

دیلما روسف در آستانه از دست دادن مقام ریاست‌جمهوری

-

جلسه پارلمانی برزیل
جلسه پارلمانی برزیل
در برزیل یک کمیته پارلمانی که 65عضو دارد روز دوشنبه 23فروردین با ۳۸ رأی مثبت در مقابل ۲۷ رأی منفی، طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس‌جمهوری این کشور را یک گام به واقعیت نزدیک‌تر کرد.

این کمیته گفته است با توجه به نقض شدن قوانین بودجه و ادعاهایی دایر بر دستکاری حسابهای دولتی برای پنهان کردن کسر بودجه فزاینده و پنهانکاری هایی که راه انتخاب مجدد دیلما روسف در انتخابات ۲۰۱۴ را مهیا کرده، طرح استیضاح او در دستور کار قرار بگیرد.
رای‌گیری در کمیته پارلمانی در میان هیاهو انجام شد، و هواداران و مخالفان دیلما روسف شعارهایی سر می‌دادند.
رأی این کمیته عمدتاً نمادین است اما ملاکی برای سنجش میزان حمایت از فرآیند استیضاح، پیش از رأی کامل مجلس عوام کنگره، قلمداد می‌شد.

در نشست بعدی پارلمان که قرار است 18آوریل (دوشنبه 30فروردین با حضور همه نمایندگان پارلمان طرح استیضاح رئیس‌جمهور برزیل به رأی گذاشته شود، باید ۳۴۲ رأی در حمایت از استیضاح جمع‌آوری شود تا طرح به سنا فرستاده شود. در صورتی که دو سوم اعضای پارلمان به برکناری دیلما روسف رأی بدهند، طرح به سنا فرستاده می‌شود.

تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه استادائو حاکیست که ۲۹۲ نماینده موافق و ۱۱۵ نماینده مخالفند و ۱۰۶ نفر هم هنوز تصمیم نگرفته‌اند.
اگر طرح به سنا برده شود یک اکثریت ساده سناتورهای موافق برکناری، طرح استیضاح را پیش خواهد برد و در مرحله نخست یک تعلیق شش ماهه را برای دیلما روسف به همراه خواهد داشت.
اما اگر ۵۴ سناتور از مجموع ۸۱ سناتور از همان ابتدا به برکناری او رأی بدهند، دیلما روسف از تمامی حقوق سیاسی خود دست‌کم برای مدت ۸ سال محروم خواهد شد.
در چنین حالتی میشل تمر، معاون ریاست‌جمهوری تا پایان دوره فعلی یعنی ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ وظایف رئیس‌جمهوری را برعهده خواهد گرفت.

در حال حاضر جنگ بر سر استیضاح روسف موجب شکاف در جمعیت ۲۰۰ میلیونی برزیل هم شده و ثبات سیاسی بزرگترین اقتصاد اطلاعات بیشتر آمریکای لاتین ’ آمریکای لاتین را در آستانه میزبانی بازیهای المپیک با چالشی اساسی روبه‌رو کرده است. پلیس خود را برای اعتراض های انبوه در برازیلیا، پایتخت، آماده می‌کند.

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق در جمع هواداران خود در ریودوژانیرو، تلویحا مخالفان رئیس‌جمهور را به تلاش برای کودتا متهم کرده است.
دیلما روسف هم با تکذیب هر گونه اقدام غیرقانونی، مخالفانش را به تلاش برای کودتا علیه رئیس‌جمهوری منتخب، متهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین حزب برزیل از ائتلاف دولت دلما روسف کناره گرفت

 روز سه‌شنبه 10فروردین 95 بزرگترین حزب برزیل اعلام کرد از ائتلاف دولت حاکم این کشور کناره‌گیری می‌کند و از تمامی وزرای خود در کابینه دیلما روسف، رئیس‌جمهوری، درخواست کرد به همکاری با این دولت پایان دهند. به گزارش رویتر، این اقدام حزب جنبش دموکراتیک برزیل، دولت دیلما روسف را در آستانه سقوط قرار داده است. حزب جنبش دموکراتیک برزیل شش وزیر در کابینه دولت روسف دارد. بر اساس قوانین ریاست‌جمهوری برزیل، دلما روسف می‌تواند در مقام خود باقی بماند اما وی دیگر نمی‌تواند مانع استیضاح و طرح برکناری رئیس‌جمهور در پارلمان شود. به همین دلیل ممکن است معاون اول او، به‌عنوان کفیل ریاست‌جمهوری کنترل اوضاع را در دست بگیرد. دیلما روسف انجام هر گونه اقدام خلاف قانون دولت خود را رد می‌کند و از تلاشها برای استیضاح خود به‌عنوان کودتا یاد می‌کند. این در حالی است که مخالفان می‌گویند، دلما روسف در جریان انتخابات مجدد خود در سال ۲۰۱۴ با نقض قوانین بودجه، هزینه‌های دولت را در آن سال افزایش داد و به نوعی از قدرت سوء‌استفاده کرده است.
 

تظاهرات علیه رئیس‌جمهور برزیل

 هزاران نفر از مردم برزیل در شهرهای ریودوژانیرو و سائوپولو تظاهرات کردند و خواهان کناره‌گیری دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل شدند. این تظاهرات پس از آن شکل گرفت که رئیس‌جمهور برزیل حکم یک دادگاه در مورد غیرقانونی بودن انتصاب لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری سابق به یک سمت مهم دولتی را نادیده گرفت. تظاهر کنندگان رئیس‌جمهور را به تخلف از قوانین و حمایت از مجرمان متهم می‌کردند. تظاهر کنندگان با مأموران پلیس ضدشورش و تظاهر کنندگان طرفدار دیلما روسف درگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. خاطرنشان می‌شود دادستانها در برزیل اتهاماتی علیه لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل به‌دلیل پولشویی و فساد در شرکت نفت دولتی پتروبراس مطرح کنند. این شرکت خود متهم به پرداخت رشوه به سیاستمداران و مقامهای ارشد شرکت نفتی پتروبراس برای گرفتن قراردادهای پرسود شده است. گفته می‌شود دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل قصد دارد با انتصاب لولا داسیلوا مانع از اجرای حکم علیه وی شود.
 

برزیل- گسترش بحران سیاسی به پارلمان، بعد از تشکیل کمیسیون عزل رئیس‌جمهور

28اسفند- تقابل و رویارویی مخالفان دولت و هواداران لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری سابق برزیل قبل از مراسم معارفه او به‌عنوان رئیس کابینه دیلما روسف رئیس‌جمهور فعلی، به بالا گرفتن دامنه تنش در این کشور منجر شد. دولت بحران‌زده برزیل حالا با این انتصاب در مقابل دستگاه قضایی این کشور قرار گرفته که اعطای سمت دولتی به داسیلوا را مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات ضدفساد می‌داند. تنش سیاسی در برزیل روز پنجشنبه 27اسفند با کلید خوردن روند عزل دیلما روسف در پارلمان این کشور به نقطه بحرانی خود نزدیک شد. نمایندگان پارلمان برزیل پانزده روز به اعضای یک کمیسیون ویژه مهلت داده‌اند تا با تهیه گزارشی به عزل یا ابقاء رئیس‌جمهوری این کشور رأی دهند. این گزارش سپس در دستور کار نشست عمومی پارلمان قرار خواهد گرفت. لولا داسیلوا که به فساد مالی و پولشویی در ارتباط با رسوایی شرکت پتروبراس متهم است با حمایت متحد سیاسی خود دیلما روسف که خود نیز از مظنونان فساد مالی به‌شمار می‌رود، می‌تواند به‌عنوان عضو دولت از مصونیت قضایی برخودار باشد.
 

برزیل - رئیس‌جمهور فعلی با انتصاب رئیس‌جمهور قبلی به یک سمت دولتی مانع بازداشت او شد

 دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل به‌رغم تظاهرات گسترده مردمی، در حکمی ’لوئیز لولا داسیلوا’ رئیس‌جمهوری سابق را به سمت رئیس دفتر خود برگزید. این انتصاب خشم مردم و برخی نمایندگان را در پی داشت. قرار بود دادستانی برزیل از داسیلوا تحقیقاتی برای اتهام پولشویی انجام دهد و حتی از بازداشت احتمالی او گفته شد اما حال با این سمت دولتی، دسترسی به او سخت‌تر می‌شود. روز چهارشنبه 26اسفند، مردم در خیابانهای برازیلیا و سائوپولو گرد آمدند و علیه تصمیم دیلما روسوف اعتراض کردند.

برزیل- تظاهرات میلیونی علیه رئیس‌جمهور

 نزدیک به سه میلیون نفر در شهرهای مختلف برزیل دست به تظاهرات اعتراضی علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور زدند. روز 23اسفند در شهر سائو پائولو نزدیک به یک میلیون نفر دست به تظاهرات زدند.
برزیل در حال حاضر در رکود اقتصادی عمیقی فرو رفته و معضل فساد مالی در دولت به این بحران دامن زده است.
تحقیقات گسترده درباره فساد در پتروبراس، شرکت ملی نفت برزیل، موقعیت خانم روسف و حزب کارگران وابسته به او را متزلزل کرده است.
دادستانهای برزیلی می‌گویند: پتروبرس در دوره مدیریت خانم روسف و دوران ریاست‌جمهوری لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در ازای تخصیص قراردادهای هنگفت به شرکتهای بزرگ ساختمانی و مهندسی برزیل بیش از دو میلیارد دلار رشوه دریافت کرده است.
’ما خواهان استعفای فوری هستیم’ و ’سیاستمداران فاسد باید بروند’ از جمله شعارهایی بود که توده مردم در جریان این تظاهرات اعتراضی سر دادند.
تحقیقات در مورد پولشویی توسط لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل
دادستانها در برزیل اتهامهای جدیدی علیه لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل در رابطه با پولشویی و فساد در شرکت نفتی پتروبراس مطرح کردند. لولا داسیلوا و همسرش، در ارتباط با مالکیت یک آپارتمان سه طبقه در مرکز سیاحتی گوارویا، با سوالاتی روبه‌رو هستند. این شرکت خود متهم به پرداخت رشوه به سیاستمداران و مقامهای ارشد شرکت نفتی پتروبراس برای گرفتن قراردادهای پرسود شده است. رئیس‌جمهور سابق برزیل اتهامات را رد کرده و گفته است او هرگز مالک این آپارتمان نبوده است.

رئیس‌جمهور سابق برزیل به اتهام فساد مالی دستگیر شد

پلیس برزیل با حمله به خانه لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق این کشور در ارتباط با انجام تحقیقاتی درباره فساد مالی، او را بازداشت کرد. پیش از دستگیری وی پلیس به دفتر اصلی انستیتو لولا متعلق به لولا داسیلوا در سائوپولو و همچنین چندین محل دیگر در ارتباط با یکی از پسرانش به اسم فابیوس لوئیز حمله کرده و اسناد و مدارک موجود را ضبط کرده بود. لولا داسیلوا دو دوره از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی رئیس‌جمهور برزیل بود. دهها مدیر اجرایی و سیاستمدار در ارتباط با این اتهامات دستگیر شده و یا تحت بازجویی قرار دارند. خاطرنشان می‌شود تحقیقات در مورد فساد مالی داسیلوا از سال 1392 به‌طور جدی آغاز شده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc0509d0-23c8-4636-a955-137296e13cec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات