728 x 90

پناهجويان,

یونان، برگرداندن پناهجویان به ترکیه را از سرگرفت

-

 -
-

انتقال اجباری مهاجران از سرگرفته شد

بعد از یک وقفه کوتاه انتقال اجباری مهاجران از یونان به ترکیه از سر گرفته شد. یکی از حامیان پناهجویان خود را در آب انداخت تا مانع حرکت کشتی حامل پناهجویان شود. اما این کشتی با اسکورت گارد ساحلی یونان، کار خود را انجام داد.

دولت یونان دومین گروه پناهجویانی را که به‌طور موقت در این کشور مستقر شده بودند، به ترکیه بازگرداند. اغلب این افراد اهل پاکستان بودند و تقاضای پناهندگی آنها رد شده بود.

 

یونان پناهجویان را با قایق روانه ترکیه کرد

بر اساس توافقنامه بین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا، همه مهاجرانی که از ترکیه به جزایر یونان می‌روند باید به ترکیه برگردانده شوند. اتحادیه اروپا هزینه بازگرداندن این مهاجران را به عهده گرفته است. از طرفی به ازای هر یک سوریه‌یی که از یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، یک سوریه‌یی ساکن ترکیه که تقاضای پناهندگیش پذیرفته شده، باید بتواند به‌طور قانونی در اروپا اقامت کند. مهاجرانی که از مناطق آرام‌تری مثل ایران و پاکستان هستند بیشتر با خطر اخراج از یونان روبه‌رو هستند.

عبدالوحید که اهل پاکستان است می‌گوید: «لطفاً به این مردم کمک کنید. ما نمی‌خواهیم دوباره به ترکیه برویم. اگر می‌توانید کاری کنید به ما کمک کنید».

 

 
شعار اعتراضی پناهجویان در یونان - ”ترکیه نه“
 
مهاجرانی که با آرزوی رسیدن به اروپا قدم در مسیر پرخطر مهاجرت غیرقانونی گذاشته بودند، با توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه این آرزوی خود را بر باد رفته می‌بینند. به همین دلیل در یکی از اردوگاههای پناهجویان در یونان نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است بر اساس وظیفه‌اش بر نحوه اجرای توافق اروپا و ترکیه نظارت خواهد کرد.

بازگشت اولین گروه پناهجویان

بر طبق توافق به‌عمل آمده مهاجران که پس از ۲۰ ماه مارس (۱ فروردین) وارد یونان شده و در این کشور تقاضای پناهندگی نکرده یا تقاضایشان رد شده است باید به ترکیه بازگردانده شوند.

بر اساس این توافق روز 12فروردین اولین گروه پناهجویان در کادر توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به سوی اروپا، به ترکیه بازگردانده شدند. پس از بازگرداندن این گروه اعتراضهای گسترده‌یی علیه این اقدام صورت گرفت. گروهی از مهاجران و پناهجویان در جزیره لزبوس یونان شعار «ما آزادی می‌خواهیم را سر دادند. هم‌چنین گروهی از کودکان مهاجر به‌طور نمادین در یونان شاخه‌های گل را به آنسوی مرز بسته یونان و مقدونیه پرتاب گردند.

تنش و درگیری میان پناهجویان و پلیس یونان

حدود ۷۰۰ پناهجو از جزیره خیوس یونان گریخته‌اند. به گزارش تلویزیون ملی یونان، پس از آن که چند افغان و سوری در اردوگاهی در جزیره خیوس با یکدیگر درگیر شدند عده‌یی موفق شدند از این اردوگاه بگریزند. درگیریها با دخالت پلیس خاتمه یافت. دست‌کم سه تن زخمی و راهی بیمارستان شدند.

 

کمپ پناهجویان در یونان
 
به گفته سازمان غیردولتی «پزشکان جهان» بخشی از اردوگاه از جمله درمانگاه به کلی تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست. حدود ۱۵۰۰ تن در شرایط سخت و با امکانات محدود در جزیره خیوس اسکان داده شده‌اند. جزیره خیوس در چند کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد.
در پی توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه اردوگاههای موجود در جزایر خیوس و لسبوس به‌طور کامل بسته و تحت کنترل نیروهای پلیس قرار گرفته است.
در حال حاضر حدود ۵۱ هزار پناهجو در یونان اسکان داده شده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2ab03e8-d692-408d-b00d-81a6c9c2f6e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات