728 x 90

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۶اسفند ۱۳۹۴

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
مهم‌ترین عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی به جنگ قدرت در رأس نظام از حوزه تا دولت و دانشگاه و انتخابات اختصاص یافته است:


آرمان: ما پیروزیم چون گل بیشتری زده‌ایم- کنایه‌های ورزشی روحانی به مخالفان

آفتاب یزد: روحانی: در گرانمایه ملت را از ته چاه خارج کردیم

افکار: حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند
حمایت: خامنه‌ای: خطر انحراف از انقلاب با انقلاب زدایی از حوزه‌های علمیه

رسالت: آملی لاریجانی: قرار بود برجام نقش مهمی در حل مشکلات کشور داشته باشد

کیهان: رهبر انقلاب تأکید کردند: حوزه اگر انقلابی نبشد نظام، اسلامی نخواهد بود

کیهان: روحانی در جمع ورزشکاران: وقتی مربی بزرگ می‌گوید برد-برد چرا محکم کف نمی‌زنند؟!


روزنامه‌های باندخامنه‌ای علاوه بر برجسته‌سازی اظهارات خامنه‌ای  در مورد نفوذ در حوزه در توضیح سخنان وی به تحرکات باند رفسنجانی در حوزه حمله کرده‌اند:


جوان: می‌توان چرایی نگرانی مقام معظم رهبری از آنچه را در روز گذشته در جمع اعضای مجمع نمایندگان طلاب تحت عنوان « انقلاب‌زدایی» به آن اشاره داشتند، درک کرد.
از یک سو دشمنان بیرونی و عوامل داخلی آنها تلاش دارند با انگ «تندرو» و یا «افراطی‌گری» و بهره‌گیری از عنصر نفوذ و جنگ نرم نیروهای مؤمن به انقلاب را منفعل و در جامعه منزوی کنند و از سوی دیگر غفلت شخصیتها و نهادهای اثرگذار نظیر حوزه‌های علمیه، نهادهای انقلابی در آموزش و تربیت نسل‌های جدید و یا حتی حفظ این روحیات در نسل‌های قدیمی، سبب کمرنگ شدن و یا کم‌فروغ شدن آن شاخصه‌ها می‌شود و آنگاه است که می‌توان خطر انحراف را جدی گرفت.


روزنامه‌های باند خامنه‌ای در روز چهارشنبه26اسفند هر چند تلاش کرده‌اند عقب‌نشینی روسیه از سوریه را عادی و کم اهمیت جلوه دهند، اما در لابلای اظهاراتشان شوک و حیرت از عقب‌نشینی روسیه و خالی شدن زیر پای رژیم بارز است، به دو نمونه در ارگان بسیج ضد‌مردمی توجه کنیم:


جوان: مداخله وسیع روسها در سوریه که از حدود شش ماه قبل شروع شده بود، غیرمنتظره و یکباره بود و حالا اعلام عقب‌نشینی آنها نیز یکباره و غیرمنتظره است... به نظر می‌رسد عقب‌نشینی بخشی روسیه از سوریه برای شرکای کرملین یعنی تهران، اسد و حزب‌الله نیز حاوی مفهوم‌هایی است. روسها در شروع مذاکرات چندان هم ناخرسند نیستند که بشار اسد اندکی تحت فشار قرار بگیرد و ناگزیر از اعطای برخی امتیازات به معارضان باشد. این برای افزایش اعتبار و نفوذ روسها بین معارضان و دریافت امتیاز از غرب، یک اقدام مهم است. مسأله کلیدی برای روسها حفظ ماهیت غیرغربی و غیرتکفیری نظام سوریه است نه لزوماً شخص اسد. از این گذشته، روسها برای دریافت امتیازات ناشی از هزینه هنگفت مداخله مستقیم در سوریه (از غرب) کیسه دوخته‌اند. این را هم از یاد نبریم که هزینه‌های اقتصادی مداخله روسها در سوریه، در شرایط تحریم غرب، بسیار هنگفت است و قطعاً این متغیر بر محاسبات اخیر کرملین اثر جدی داشته است.

جوان: دستور غیرمنتظره پوتین برای خروج بخشی نیروها، باعث غافلگیری خیلی از ناظران شده و گمانه‌زنی‌های زیادی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد دادن انگیزه به مخالفان و حامیان خارجی آنها برای مشارکت فعال در مذاکرات صلح یکی از اهداف روسیه است.


روزنامه‌های باند رفسنجانی ضمن گوشزد کردن پیامدهای عقب‌نشینی روسیه از سوریه به باند رقیب اشتباه استراتژیک اتحاد با روسیه را گوشزد کرده‌اند:


آرمان: این تصمیم‌گیری سریع و غافلگیرانه روسیه می‌تواند نشان دهد که شراکت ایران و روسیه در سوریه شراکتی استراتژیک نبود و روسها بر اساس معادلات سیاسی و منافع خود تصمیم می‌گیرند و این شراکت به‌گونه‌یی نبود که سوریه و ایران بخواهند بر اساس اتکا به روسها مواضع و دیدگاههای خود را پیش ببرند. با این حساب، قطعاً شرایط سوریه به شکل پنج سال قبل بازنخواهد گشت اما وقتی سخن از سوریه‌ای جدید به میان می‌آید، طرحهای مختلفی مطرح می‌شود.


برخی روزنامه‌های باند رفسنجانی-روحانی با نقل‌قول از منابع خارجی پاسخ ادعاهای رژیم و روسیه را که خروج از سوریه از موضع قدرت بوده است را داده‌اند:


ابتکار: دمیتری گودکف، نماینده مخالف پوتین در پارلمان روسیه می‌گوید: اظهار تسلیت رهبری روسیه به ترکیه در پی انفجار مرگبار در آنکارا و اکنون اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه شاید نشانه‌هایی از پایان سیاستهای خصمانه کرملین باشد. او همچنین افزایش نسبی ارزش روبل روسی در برابر دلار را یکی از پیامدهای این تغییر نسبی سیاست می‌داند.
اما پرسشی که آقای گودکف مطرح کرده شاید در ذهن بسیاری دیگر هم بچرخد: "به هر حال جالب است بدانیم که بشار اسد در ازای چه چیزی معاوضه شده. در ازای لغو پاره‌ای از تحریم ها؟ یا چیزی دیگر؟ "
در همین رابطه ویتالی یاروشفسکی، معاون سردبیر روزنامه "نوویا گازتا" می‌گوید دو میلیون و پانصد هزار دلار هزینه یک روز بمبارانهای روسیه در سوریه است. و آن هم در دوره‌ای که اقتصاد روسیه زیر بار تحریمها و سقوط قیمت نفت شانه خم کرده است. چنین هزینه‌هایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی ناگوار بلندمدت داشته باشد.


روزنامه‌های حکومتی در مورد شعارهای ضد حکومتی و بی‌اعتنایی مردم به فتوای خامنه ای در مورد حرمت چهارشنبه‌سوری  سکوت کرده‌اند و باز برای سوانح آن اشک تمساح ریخته اند:


آرمان: قربانیان چهارشنبه‌سوری از ایست قلبی تا قطع دست و... تراژدی دست و صورتهای سوخته

افکار: چهارشنبه خطرناک کی متولد شد

شرق: چهارشنبه‌سوری با صداهای مهیب و دهها حادثه و تعدادی قربانی برگزار شد- بوی باروت بوی دود


سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی در روزنامه‌های دو باند حاکم اسباب تخاصم و حملات باندی شده‌اند:


کیهان: زیبا کلام: روحانی با این کارنامه انتخابات 96 را واگذار می‌کند

رسالت: آملی لاریجانی: قرار بود برجام نقش مهمی در حل مشکلات کشور داشته باشد

جهان صنعت: یک میلیون و 172هزار تومان متوسط مخارج شب عید یک خانواده 4نفره تهرانی؛ عیدی دست و پاشکسته

اسرار: خسارت سالانه فرار مغزها بیش از 3برابر درآمد نفتی کشور

ابرار اقتصادی: مجوز ناگهانی دولت برای ترخیص خودروهای ممنوعه وارداتی

آفتاب یزد: جاده‌های ایران از افغانستان هم ناامن تراست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbb9a590-a4a3-4cf8-8ee3-54ab474136f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات