728 x 90

روابط ایران عربستان,

حمله به سفارتخانه‌ها و دیپلوماتها، شیوه رایج دیکتاتوری تروریستی آخوندها

-

آتش زدن سفارت عربستان
آتش زدن سفارت عربستان
واکنش شدید و قاطع دولت عربستان به حمله «چماقداران حکومت آخوندی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، طی چند روز اخیر در صدر اخبار منطقه و جهان قرار داشته است؛ به‌خصوص که بحرین و سودان و جیبوتی نیز در همبستگی با عربستان بلافاصله روابط خود را با رژیم قطع کردند و امارات نیز سطح مناسبات سیاسی خود با رژیم را به کاردار تنزل داد و کویت سفیر خود در تهران را فراخواند. متعاقباً شورای امنیت ملل‌متحد نیز رژیم را به‌خاطر حمله به سفارت عربستان محکوم کرد و از آن خواست تا «از دیپلوماتها و دارایی‌های سفارت‌خانه‌ها در ایران حفاظت کند».

این تحولات پیاپی، بازتاب گسترده‌یی در جهان و به‌خصوص در دنیای عرب داشت و مورد تفسیرهای بسیار قرار گرفت.

از جمله تلویزیون العربیه (13دی 94) دربارهٴ دخالتهای تروریستی رژیم در سایر کشورها گفت: رژیم ایران به دخالتهایش در امور کشورهای عربی و تلاش برای ضربه زدن به نهادها و جوامع آنها با دامن زدن به فتنه، بسنده نمی‌کند. این رژیم به ارسال پاسدران و مزدورانش به کشورهای عربی و کارهای اطلاعاتی در این‌جا و آنجا برای تشویق تروریسم و ایجاد باندهایی برای انجام عملیاتی تروریستی هم بسنده نمی‌کند. رژیم تهران حتی به دخالت در حساسترین امور داخلی کشورهای همسایه نیز بسنده نمی‌کند، بلکه علاوه بر اینها، برای ترور دیپلوماتها نیز تلاش می‌کند. رژیم ایران همهٴ این اعمال و بیش از اینها را مرتکب شده است. رژیمی که سهم عمده‌بی از محکومیتهای بین‌المللی را به‌خاطر انجام اعمالی که خارج از چارچوب معاهدات بین‌المللی و خارج از قانون می‌باشد، نصیب خود کرده است.

العربیه سپس به تاریخ طولانی این قبیل اعمال تروریستی که با هجوم به سفارت آمریکا در تهران در سال 1358 شروع شد و تا حال حاضر ادامه یافته، اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که رژیم تهران به‌سادگی معاهدات بین‌المللی را لگدمال می‌کند و به التزامات خود برای حفاظت از اماکن دیپلوماتیک و دیپلوماتها که در این معاهدات آمده، پایبند نیست. العربیه سپس فهرستی از حملات تروریستی به دیپلوماتها و سفارتخانه‌ها در داخل و خارج ایران که طی 37سال گذشته صورت گرفته را ارائه می‌کند:
سال 1997، تهاجم به سفارت آمریکا در تهران و اشغال آن و گروگانگیری 58نفر از کارمندان آن به مدت 444روز
• سال 1980 ترور دیپلومات کویتی مصطفی مرزوق در هند
• سپتامبر 1982 ترور دیپلومات کویتی نجیب‌الرفاعی در مادرید
• سال 1983، انفجار سفارت آمریکا در بیروت و قتل بیش از 60نفر
• سال 1983 انفجار سفارت آمریکا و سفارت فرانسه در کویت
• سال 1987، حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و اشغال آن و گروگانگیری کارکنان آن و تهاجم عناصری از سپاه پاسداران و بسیج به آنها، تهاجمی که به مصدوم شدن تعدادی از کارکنان سفارت و کشته شدن یکی از آنان به‌نام ساعد الغمزی منجر شد
• سال 2007 حمله به یکی از دیپلوماتهای سفارت کویت محمد الزعبی در تهران
• همچنین دولت آمریکا در ابتدای سال 2011، توطئه تروریستی رژیم ایران برای ترور عادل جبیر سفیر وقت این کشور در آمریکا را به شکست کشاند
• سال 2011 قتل دیپلومات عربستان سعودی حسین قحطانی هنگام تردد به مقر کنسولگری عربستان سعودی در کراچی
• سال 2011 تهاجم به دیپلومات عربستان سعودی در مشهد
• حمله به ساختمان سفارت انگلیس در تهران به‌منظور قطع روابط دیپلوماتیک ایران با انگلستان
• و سرانجام حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد

تحلیلگران و سیاستمداران برجستهٴ جهان عرب، قطع روابط دولت سعودی و رژیم ایران را بسا فراتر از روابط دو کشور، منشأ تحولی اساسی در منطقهٴ خاورمیانه می‌دانند. یکی از این صاحب‌نظران صالح القلاّب وزیر پیشین تبلیغات اردن است؛ او به تلویزیون العربیه (14دی 94) با اشاره به یک ضرب‌المثل معروف عربی که آخرین درمان، داغ کردن است، اقدام عربستان به قطع روابط خود با رژیم ایران را درمان توصیف می‌کند و می‌افزاید: «تمام این صحنه‌ها که می‌بینیم امتداد رویدادهای یمن، سوریه، عراق و لبنان است. دخالتهای رژیم ایران به گامبیا، سنگال و دیگر کشورهای آفریقایی هم رسیده است. تهاجمی که به کنسولگری عربستان سعودی در مشهد و سفارت عربستان در تهران شد امتداد این جنگ است و علاوه بر این پیامی است که رژیم ایران (برای تقویت روحیه) گروههایش در خلیج فارس و نیز به عربستان سعودی می‌فرستد.

ولید فارس کارشناس برجسته جهان عرب به تلویزیون فاکس‌ نیوز (13دی 94) با اشاره به تحولات اخیر می‌گوید:
«این، اساساً انفجار آخر از یک سلسله درگیری است که طی 3، 4سال گذشته در جریان بوده است. سعودیها با آشوبگرانی در یمن که مورد حمایت رژیم ایران است، می‌جنگند. نیروهای طرفدار سعودی و طرفدار سنی‌ها در سوریه و.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8edcccc1-b482-4af0-9db3-ad72a60ce985"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات