728 x 90

دخالتهای ایران,آمريكاى جنوبى,

دادگاه تجدیدنظر آرژانتین، یادداشت تفاهم با رژیم ایران را غیرقانونی دانست

-

قضات دادگاه جنایی  آرژانتین
قضات دادگاه جنایی آرژانتین
دادگاه فدرال تجدیدنظر آرژانتین، بالاترین دادگاه جنایی این کشور، غیرقانونی بودن یادداشت تفاهم دولت فرناندز با رژیم آخوندی را تصویب کرد.

قضات این دادگاه درخواست دولت مائورو ماکری را برای پس‌گرفتن استیناف دولت قبلی علیه رأی دادگاه مورد تأیید قرار دادند؛ یادداشت تفاهم مذکور برای به‌اصطلاح تحقیقات مشترک بر سر بمب‌گذاری تروریستی سال 1994 بوئنوس آیرس، بین دولت فرناندز و رژیم آخوندی امضا شده بود. حال آن‌که بالاترین سردمداران حکومت آخوندی، از جمله رفسنجانی، ولایتی و فلاحیان از متهمان این پرونده هستند و احکام جلب بین‌المللی علیه آنها صادر شده است.

وزارت دادگستری آرژانتین با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «قضاییه با پذیرش درخواست دولت، تصویب کرد که یادداشت تفاهم (با رژیم ایران) ضد قانون اساسی است و به‌اجرا گذاشته نخواهد شد».

یادداشت تفاهم دولت قبلی آرژانتین با رژیم که در سال 2013 امضا شد، با مخالفت گسترده شخصیتها و منتخبان این کشور مواجه شده بود و دادگاه فدرال در سال 2014 آن‌را غیرقانونی اعلام کرد؛ اما دولت فرناندز با استیناف‌خواهی علیه رأی دادگاه در پی مشروعیت‌بخشیدن به آن بود.
 
قاضی شهید آلبرتو نیسمن که پرونده آمیا را پیگیری می‌کرد، دولت فرناندز، از جمله شخص رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را به تلاش برای لاپوشانی نقش جنایتکارانهٴ رژیم در بمب‌گذاری بوئنوس‌آیرس متهم کرده بود و قصد داشت شواهدی را در این رابطه به پارلمان آرژانتین ارائه کند.
 
اما تنها چند ساعت قبل از ادای شهادت او در مقابل پارلمان، پیکر بی‌جان وی در خانه‌اش در بوئنوس‌آیرس پیدا شد. دولت جدید آرژانتین قاضی تحقیق پرونده مرگ قاضی نیسمن را تعویض کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b01e4804-395f-42eb-99cd-2c11cfc32125"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات