728 x 90

جنبش زنان ايران,تشدید سرکوب ,زندانیان سیاسی,

اعطای جایزه سال 2015 گالیله ۲۰۰۰ به زندانی سیاسی نرگس محمدی

-

نرگس محمدی
نرگس محمدی
روز جمعه پانزدهم آبان ماه ۱۳۹۴ در شهر فلورانس ایتالیا طی مراسمی که توسط بنیاد ”گالیله ۲۰۰۰“ برگزار شد از زندانی سیاسی نرگس محمدی به‌عنوان یکی از برندگان جایزه سال 2015 ”گالیله ۲۰۰۰“، رسماً قدردانی شد.

نرگس محمدی بهمراه توکل کرمان، الکساندر پریرا، تیم رابین، پالو کنته و حیات بنت الحسین، برندگان جایزه سال 2015 ”گالیله ۲۰۰۰“ هستند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به افرادی که به پیشبرد صلح از طریق فرهنگ و هنر کمک می‌کنند، در شهر فلورانس ایتالیا اعطا می‌شود.

نرگس محمدی که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است پس از آگاهی از انتخاب شدنش برای دریافت این جایزه، با تقدیم یک کاردستی ساخته خویش به هیأت داوری، اعلام کرد که با افتخار این جایزه را قبول می‌کند تا شاید این جایزه بتواند بلندگویی باشد برای صدای زنی که در بند است.
او در ادامه پیام خود اعلام کرده بود:” من یک زن و یک مادر هستم.
زنی در سرزمینی که تحت تبعیض آشکار قرار دارد.
زنی که می‌زاید اما هرگز سرپرست و ولی زاییده خود نمی‌شود.
زنی که ازدواج می‌کند و برای تشکیل زندگی مشترک بله می‌گوید اما حق طلاق ندارد.
زنی که هم کار خانه و هم کار بیرون را انجام می‌دهد اما مرد، رئیس خانواده و او همواره مرئوس است و اگر روزی علیه این تبعیض برخیزد هم‌چون من زندانی می‌شود.
 
اما من هنوز هم معترض هستم... دفاع از حقوق‌بشر، آرمان و راه من است و من هنوز یک مدافع حقوق‌بشر هستم.
یکی از اتهامات من، مخالفت با اعدام است و من با بریدن نفس انسانی به اراده انسانی دیگر، موافق نیستم.
شش سال محکومیت زندان دارم و پرونده و محاکمه‌ای دیگر پیش رو دارم اما افکار عمومی در سرزمین من، موافق با مجازات اعدام نیست.
 
افکار عمومی در سرزمین من، مخالف تبعیض علیه زن و مدافع حقوق‌بشر است.
بنابراین محاکمه و زندان، راه‌کار بی‌فایده‌ای علیه این ایده‌ها و مطالبات افکار عمومی ایرانیان سرافراز و باشعور است و من به آینده روشن سرزمین و ملت سربلندم امیدوارم.
همچنین در آخر یاد می‌کنم از تمام زنان و مردان آزادیخواه سرزمینم که اکنون در حصر یا در زندانها در حبس هستند.
دستان پر مهر شما خویشاوندان عزیزم را که مدافعان حقوق‌بشر در جهان هستید می‌فشارم و بوسه می‌زنم و از شما تقاضا دارم که به حرمت زنان برابری‌خواه، از مادران دربند اوین، به‌ویژه مادرانی که کودکان خردسالشان را ظالمانه از آنها جدا کرده‌اند، یاد کنید.“

نرگس محمدی پس از بازداشت در سال ۱۳۸۹، در دادگاه ارتجاع به شش سال حبس محکوم شد.
طی دوران اجرای حکم زندانش، به‌شدت بیمار شد و برای ادامه درمان با اجازه پزشک قانونی مرخصی داده شد اما باتشکیل پرونده مجدد سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به زندان اوین منتقل شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25c1da76-aba7-48ac-a086-a0c00386618e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات