728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,

اعتراف عضو مجلس ارتجاع به خسارتهای صنعت پولساز سدسازی توسط سپاه پاسداران

-

تصویری از تالاب گاوخونی
تصویری از تالاب گاوخونی
29تیرماه 1394 - محمد اسماعیل نیا، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس ارتجاع به گوشه‌یی از خسارتهای پروژه‌های پولساز احداث سد برای سپاه پاسداران اشاره کرد و از جمله گفت که ساخت سدها بدون شناخت چرخه‌های طبیعی و اکوسیستم سبب خشکی قنوات، چشمه‌ها و تالابها در کشور شده است.
این عضو مجلس ارتجاع اضافه کرد: سدهایی که در بالا دست بدون در نظر گرفتن پایاب احداث شده‌اند، جریان گلوگاه اکوسیستم را قطع کرده و در نهایت تمامی مخازن زیرزمینی مانند قنوات، چشمه‌ها و تالابها را خشک کرده‌اند، در حقیقت این سدها بیش از میزان خدماتی که ارائه کنند، سبب نابودی منابع آب‌های زیرزمینی شده‌اند.
در همین ارتباط اصغر محمدی‌فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست رژیم نیز گفت که ما چیزی به‌عنوان تجربه موفق در سدسازی نداریم، حتی درباره نمونه‌هایی مثل سد امیرکبیر یا لار یا منجیل و غیره که چاره‌ای جز ساخت‌شان وجود نداشت هم همین است. تبعات این سدها، نشت‌ها، خطراتی که درباره زلزله‌های احتمالی سنگین دارند، مقدار تبخیر آب و ایجاد تغییر در سکونت‌گاههای انسانی و جابه‌جایی روستا‌ها، شهرها و غیره با در‌ نظر‌ گرفتن مجموعه اثرات‌شان ادعاها درباره تجربه ناموفق شهرسازی را تأیید می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17260660-fe77-4d71-8a37-7c0b9dc13b7d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات