728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,

ابراز وحشت از ایجاد انتظارات واهی اجتماعی، پس از توافق هسته‌ای

-

تجمع پرستاران
تجمع پرستاران
قبل از توافقنامه وین باند رفسنجانی - روحانی برای توجیه پیشبرد سیاست مذاکرات و خوراندن جام زهر به ولی‌فقیه، با توهم پراکنی آشکار وانمود می‌کردند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود، نه تنها مشکلات اقتصاد به بن‌بست رسیده حل می‌شوند، بلکه در ”تعامل“ با کشورهای غربی بسیاری از مشکلات دیگر نیز سر و سامان می‌گیرد.

آخوند حسن روحانی در هر تریبونی که گیر می‌آورد، همه مشکلات اقتصادی را به تحریمها ربط می‌داد و باند خامنه‌ای را که عامل این وضعیت می‌دانست، مورد حمله قرار می‌داد.
در زمینه تاثیر تحریمها بر همه شئونات رژیم، روحانی تا آنجا پیش رفت که مشکل کم آبی و کمبود آب خوردن و... را نیز به تحریمها ربط داد، و در این رابطه روز 17خرداد 94 به‌ مناسبت ”روز محیط زیست“، ضمن حمله به باند خامنه‌ای گفت: ”اینکه ما می‌گوییم تحریم ظالمانه از بین برود بعضیها چشمهایشان زیاد نچرخد وقتی این حرفها را می‌شنوند، تحریم ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، تا مسأله محیط زیست حل بشود، تا اشتغال جوانان حل بشود، تا صنعت جامعه حل بشود تا آب خوردن مردم حل بشود، تا منابع آبی زیاد بشود، تا بانکهای ما احیا بشود“

این آخوند شیاد به این وسیله سعی داشت کارنامه سیاه رژیم آخوندی و کارنامه دولت خود را با شکستن همه کاسه و کوزه‌ها بر سر تحریم و باند مقابل، به‌نحوی سفیدسازی کند.
اکنون که به قول خامنه‌ای ”مذاکرات به سرانجام رسیده است“ و جام زهر به حلقوم ”مقام رهبری“ ریخته‌ شده است، و در حالی که هنوز چند روز از اعلام توافق وین نگذشته و مرکب بیانیه وین خشک نشده است، رسانه‌های باند روحانی رفسنجانی به وحشت افتاده‌اند که نمی‌باید در مورد رفع تحریمها و آثار مثبت آن بر اقتصاد رژیم زیاده‌گویی کرد، و انتظارات بی‌جا به‌وجود آورد. زیرا از ”امام زاده“ رفع تحریم نیز معجزه آن‌چنانی برنمی‌آید. !

در این زمینه روزنامه ابتکار وابسته به باند رفسنجانی- روحانی 25خرداد 94 می‌نویسد: ”حال نکته‌یی که نباید فراموش شود، تشریح زمان‌بر بودن رسیدن آثار توافق به زندگی مردم است. شاید برای اهالی سیاست در کوتاه‌مدت شور و شوق فعلی مردم مطلوب باشد، اما در صورتی که این روند زمانی برای جامعه تبیین نگردد، دور نیست که در آینده نزدیک، این اشتیاق به نداهای نارضایتی تبدیل شود که «مگر توافق نکردیم؟ پس بهبود اوضاع چی شد؟»... اما مهم‌تر از این نگاه سیاسی، بروز حس ناامیدی و یاس اجتماعی است که به هیچ‌وجه مطلوب نخواهد بود. مسئولان کشور و به‌ویژه دولت باید با زبانی واضح و شفاف روند اثرگذاری توافق بر زندگی مردم را به‌روشنی تبیین کنند تا در فضای جو زده توقع‌های عجیب و خواسته‌های غریب شکل نگیرد تا فردا روز عدم تحقق آنها باعث سوءاستفاده دشمنان کشور، منتقدان دولت و از همه مهم‌تر نارضایتی عمومی شود“.

روزنامه اعتماد 25خرداد 94 نیز هشدار می‌دهد که نباید از توافقنامه وین توقع بی‌جا داشت: ”می‌توان گفت قفلی سخت گشوده خواهد شد و جای خوشحالی بسیار خواهد داشت اما در عین‌حال نباید این خوشحالی ما را تحت‌تاثیر خود قرار دهد و این تصور غلط را در ذهن مردم کشورمان بکاریم که همه مشکلات کشور ظرف چند ماه آینده حل خواهد شد و همه آنچه در این سالها از دست داده‌ایم در عرض چند ماه باز خواهد گشت! باید افکار عمومی را از این تصورات غلط دور نگه داشت. باید مدنظر داشت پس از توافق مسیری دشوار با موانع متعدد پیش روی دولت وجود دارد“.

اظهارنظرهای فوق مربوط به رسانه‌هایی است که طی مدت دو سال، تمام‌عیار از روحانی و سیاستهای او در زمینه داخلی و خارجی و به‌ویژه سیاست زهرخوران اتمی حمایت کرده‌اند، و از رسانه‌هایی بوده‌اند که به کرات از مزایای رفع تحریمها سخن گفته و در این رابطه توهم پراکنی کرده‌اند. اکنون همین روزنامه‌ها نگران هستند که مبادا در زمینه معجزه کردن توافقنامه وین و رفع تحریمها زیاده‌گویی و توهم پراکنی شود.

نگرانی از توهم بی‌جا خاص رسانه‌ها و مهره‌های باند رفسنجانی - روحانی نیست، روزنامه سیاست روز وابسته به باند خامنه‌ای نیز 25خرداد 94 در زمینه لغو تحریمها می‌نویسد: ”انتظار معجزه و یک کار خارق‌العاده از لغو تحریمها نمی‌رود“. توصیه این روزنامه باند خامنه‌ای به دولت ونظام ولایت این است که ”از هول حلیم به درون دیگ نیفتیم“.

خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروی تروریستی قدس 26خرداد 94 می‌نویسد: ”دولت نباید سطح انتظارات مردم را در حل مشکلات اقتصادی بالا ببرد و نباید چندان منتظر اتفاقات مهم و سریعی در اقتصاد کشور بود. ریشه مشکلات اقتصادی کشور در تحریمها نبود که اکنون با رفع آنها، اتفاقات اساسی بیفتد.“

واقعیت این است که علت نگرانی هر دو باند رژیم از ایجاد انتظارات واهی، نگرانی از پیامدهای سونامی‌گونه اجتماعی ناشی از زهرخوران نظام است. واقعیتی که به‌روشنی در آخرین جملات نامه خامنه‌ای به روحانی بیان شده است: ”از ملت عزیز انتظار دارم که هم‌چنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند “.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d893adfa-7e9d-4ee0-9612-60686ac627e5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات