728 x 90

كمپ ليبرتى,اخبار امريكا,حمايت جهاني از مقاومت ایرا

تصویب لایحه تضمین امنیت و حفاظت ساکنان لیبرتی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

-

جلسه کمیته روابط خارجی در سنای ایالات متحدهٴ آمریکا - آرشيو
جلسه کمیته روابط خارجی در سنای ایالات متحدهٴ آمریکا - آرشيو
در پی تصویب لایحه بودجه وزارت‌خارجه آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی (آذر 93) شامل الحاقیه مربوط به اشرف و لیبرتی و تبدیل آن به قانون لازم‌الاجرای ایالات متحده، روز 25ژوئن لایحه جدید ارائه‌شده برای تضمین امنیت و حفاظت اشرفی‌ها در لیبرتی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی جلسه‌یی به‌ریاست سناتور باب کورکر رئیس این کمیته، با اکثریت آرا به‌تصویب رسید.
این لایحه به شمارهٴ ۱۶۴۳S. از وزیر خارجه آمریکا خواهان گزارش‌دهی درباره اقدامات صورت‌گرفته برای تأمین امنیت و حفاظت اشرفی‌ها در لیبرتی می‌شود و تأکید می‌کند: «طی مدتی که نباید بیش از 30روز بعد از تصویب این قانون بطول به‌انجامد، وزیر خارجه باید به کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان یک گزارش مکتوب ارائه کند که در این مورد یک ارزیابی بدهد که آیا دولت مرکزی عراق اقدامات لازم و کافی را برای تضمین امنیت و حفاظت مخالفان مستقر در کمپ لیبرتی، عراق، اتخاذ می‌کند یا خیر؟».
روز 4ژوئن 2015، سناتور روی بلانت رئیس کمیته قوانین، عضو ارشد کمیته اطلاعات و نایب‌رئیس کمیته کنفرانس حزب جمهوریخواهان در سنای ایالات متحده لایحه تضمین سلامتی و امنیت مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی در عراق را در اجلاس رسمی سنا معرفی کرد.
متعاقباً در روز سه‌شنبه 23ژوئن این لایحه که به‌ ابتکار سناتور بلانت و سناتور دموکرات جین شهین عضو ارشد کمیته خارجی و کمیته قوای مسلح معرفی شده بود به کمیته خارجی سنای ایالت متحده ارجاع داده شد.
سپس روز پنجشنبه 25ژوئن این لایحه در جلسه اداری کمیته خارجی با حضور سناتور باب کورکر رئیس و سناتور دموکرات بن کاردین نایب‌رئیس این کمیته به رأی گذاشته شد و با اکثریت آرا به‌تصویب رسید.
در این جلسه مقدمتاً سناتور کورکر در قرائت عناوین لوایح مورد بحث، به لایحه مربوط به تضمین سلامتی و امنیت اشرفی‌ها در لیبرتی به‌عنوان یکی از لوایح تحت بررسی در این جلسه اشاره کرد.
پس از آن و قبل از رأی‌گیری، سناتور کورکر و دیگر سناتورها توضیحات و نظرات خود را درباره این لایحه مطرح کردند.
بخش‌هایی از این جلسه در زیر می‌آید:
سناتور کورکر: حال به (لایحه ) ۱۶۴۳S. می‌پردازیم، برای تضمین امنیت و حفاظت مخالفان ایرانی در عراق، قانون ۲۰۱۵، با توجه به وضعیت کنونی عراق که بسیار پرآشوب است، یک الزام به گزارش‌دهی در مورد کمپ لیبرتی برای درک رابطه کنونی بین مخالفان ایرانی ساکن آنجا با دولت عراق مفید خواهد بود. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کنونی عراق به‌دست بیاوریم بهتر خواهد بود. این لایحه در ابتدا متممی است از سوی سناتور بلانت به قانون مجوز دفاع ملی. هر چند ما این سیاست را تأیید کرده‌ایم اما آن‌را لایحه اعلام نکردیم، چون به کمیته آورده نشد، ممکن است امروز بتوانیم این لایحه را در کمیته تصویب کنیم که آن‌را با یک متمم بررسی می‌کنیم که من با حمایت سناتور بلانت ارائه کرده‌ام. سناتور کاردین آیا نکته‌یی دارید؟
سناتور کاردین: خیر باز هم از این‌که این‌را مطرح کردید متشکرم.
سناتور کورکر: بقیه؟ بله.
سناتور منندز: آقای رئیس این موضوعی است که من آن‌را مدت زیادی دنبال کرده‌ام و در این چارچوب مهم است که آیا آمریکا، وقتی وارد کشوری می‌شود و می‌گوید اقدامات مشخصی را انجام خواهد داد، در واقع انجام بشود. زیرا پیام جهانی آن در این پرونده این است که به ساکنانی که اکنون در لیبرتی هستند گفته شد، سلاح خود را تحویل بدهید و ما توسط ارتش خود از شما حفاظت خواهیم کرد و به آنها در این مورد مدرکی داده شد و البته آنها این کار را کردند؛ آنها به ما اطلاعاتی را در مورد استماعی که شما درباره (رژیم) ایران خواهید داشت ارائه کرده‌اند، یکی از تأسیساتی که ما از آن اطلاع نداشتیم، اما در نهایت ما آنها را رها کردیم و بسیاری از آنها به‌قتل رسیدند. این به‌طور بنیادین غلط است. لذا ترجیح می‌دادم یک گواهی ببینم، زیرا ما باید نسبت به تعهد خود به افراد جدی باشیم تا وقتی وارد نزاع یا مکان دیگری در جهان می‌شویم افراد در واقع سلاحهای خود را رها کنند یا در مورد قضیهٴ اوکراین سلاحهای هسته‌یی خود را رها کنند و نهایتاً باور کنند که ما آنچه را که می‌گوییم انجام خواهیم داد. لذا من از این قطعنامه حمایت می‌کنم و فکر می‌کنم بی‌نهایت مهم است.
کورکر: من کاملاً با شما موافقم. من با بسیاری از خانواده‌های ذیربط دیدار کرده‌ام. فکر می‌کنم وقتی ما چنین علائمی می‌فرستیم و سپس به تعهدات داده شده عمل نمی‌کنیم، و من می‌توانم فهرست مجموعه‌یی از آنها را طی زمانهای اخیر ارائه کنم، این به ما آسیب می‌رساند و قطعاً به افرادی که به آنها تعهد داده‌ایم آسیب می‌رساند. و پیچیدگی‌های زیادی که پیشاپیش در جهان داریم، حل این مشکلات را باز هم مشکل‌تر می‌کند. لذا از شما متشکرم که مستمراً توجهات را به این موضوع جلب می‌کنید، به‌عنوان رئیس و عضو ارشد و قطعاً من از این قویاً حمایت می‌کنم. من یک متمم دارم، آیا کس دیگری می‌خواهد درباره این قانون صحبت کند؟ یک متمم درجه دوم دارم، آیا کس دیگری یک (متمم) درجه دوم دارد؟ اگر نه، درخواستی را ارائه می‌کنم که متمم کورکر را مد نظر قرار بدهیم. پس عبور کرد. آیا دومی هست؟ تشکر، پس عبور کرد. سؤال بر سر درخواست تصویب متمم کورکر است، همهٴ موافقان بگویند «آری». مخالف؟ لذا آرای مثبت غلبه کردند. با متمم کورکر توافق شد، آیا متمم دیگری هست؟ خیر. آیا درخواستی برای تصویب لایحه با متمم هست؟ پس عبور کرد.
سؤال درباره درخواست تأیید لایحه 1643 با متمم است... همهٴ موافقان بگویند «آری». مخالفان. لذا آرای مثبت غلبه کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e07d35b4-9001-448e-aa4e-33f5c20022d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات