728 x 90

بنیادگرایی اسلامی,گردهمايي بزرگ ايرانيان,

سخنرانی محمد العریبی - وزیر خارجه پیشین مصر در جلسه بزرگ نمایندگان کشورهای عربی و اسلامی - ۲۴خرداد ۹۴

-

محمد العریبی - وزیر خارجه پیشین مصر
محمد العریبی - وزیر خارجه پیشین مصر
بسم الله الرحمن الرحیم.

خانم مریم رجوی،
ما از مصر آمده‌ایم من و هیأت مصری که افتخار همراهی با آنان را دارم. ما از خانم مریم رجوی تشکر می‌کنیم چرا که ایشان با صداقت تمام و با یک تحلیل استراتژیک عالی خطوط استراتژیک را ترسیم نمودند. من به‌عنوان کسی که سالهای طولانی عمرم را در سیاست گذرانده‌ام فکر می‌کنم که شما از یک توانایی و بینشی در ترسیم این خطوط برخوردار هستید که بایستی ما در مرحله بعدی بر اساس آنها حرکت کنیم. فکر می‌کنم که ما همگی اتفاق‌نظر داریم که منطقه کشورهای عربی در دریایی با امواجی متلاطم سیر می‌کند و چیزی نمانده که در یک هرج و مرج سراسری غرق شود اما الحمدالله مردم مصر در 30ژوئن توانستند به این آشوب سراسری نقطه پایانی بگذارند و پایه‌های یک نظام جدید را پی‌ریزی کنند. ما باید بین دو موضوع تفاوت قائل شویم. موضوع اول تروریسم و موضوع دوم بنیادگرایی مذهبی است.

آقایان و خانم ها،
با تروریسم جز با اسلحه نمی‌توان مقابله کرد اما با بنیادگرایی مذهبی بله، با اندیشه و تلاش و رشد اجتماعی و اقتصادی و تفکر روشن و موضع مذهبی روشنگرانه باید مقابله کرد. من فکر می‌کنم که مصر در همین راستا بموازات یکدیگر و به درستی دارد حرکت می‌کند. عملیات توفان قاطع همان‌طور که خانم مریم رجوی گفتند شروع یک نظام جدید عربی بود. حاصل این نظام جدید عربی، یک نیروی عربی مشترک بود که به‌زودی شکل خواهد گرفت. همان‌طور که خانم مریم رجوی گفتند اعراب عملاً ابتکارعمل را به‌دست گرفته تا بر علیه کانون بنیادگرایی و هرج و مرج در یمن دست به اقدام بزنند و یک هسته قوی و محکم تشکیل شد از طرف چندین کشور عربی به رهبری عربستان سعودی و مصر و امارات و اردن تا با این کانون که امنیت و ثبات عربستان را مورد تهدید قرار می‌داد مقابله کنند همچنین با مشارکت مراکش، بحرین و کویت. مهم این است که کشورهای عربی سرانجام به این نتیجه رسیدند که منطقه بایستی یکدست باشد و هیچ کشوری نبایستی در منطقه باشد که امنیت سایر کشورها را مورد تعرض قرار دهد و این امری مهم در مرحله کنونی است که ما در آن به‌سر می‌بریم.
از شما به‌خاطر شنیدن سخنانم تشکر می‌کنم و از خانم مریم رجوی تشکر می‌کنم که هر سال ما را فرامی‌خواند برای شرکت در چنین گردهمایی بین‌المللی و منطقه‌ای و عربی. تا با افکار و نگرانیها آشنا شویم و تلاش کنیم که راه‌حلهایی بیابیم که به‌نظر من مشکل و دشوار خواهند بود اما باید تلاش مان را بکنیم و از خودمان دفاع کنیم و این امر محقق خواهد شد در برابر گروههایی که هدف شان کشتن زندگی در این منطقه است در حالی‌که ابتدایی‌ترین حقوق‌بشر، حق زندگی می‌باشد و من فکر می‌کنم که موفق خواهیم شد. بسیار از شما متشکرم و از خانم مریم رجوی به‌خاطر برپایی این گردهمایی تشکر می‌کنم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/31094880-b662-4660-8ff3-90d1ba154a7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات