728 x 90

مذاكرات هسته اي,پرونده هسته ای ایران,

بازی با کلمات در مذاکرات هسته‌یی چرا و تا کی؟

-

مذاکرات هسته ای
مذاکرات هسته ای
عباس عراقچی معاون وزیرخارجه رژیم و عضو ارشد مذاکره‌کننده اتمی با توسل به بازی با کلمات و برخلاف حرفهای خامنه‌ای و سرکردگان نیروهای نظامی رژیم، احتمال بازرسی از مراکز نظامی رژیم را رد نکرد و بازرسیهای مأموران آژانس را بر اساس پروتکل الحاقی و مدیریت شده دانست.
عراقچی در مصاحبه با تلویزیون شبکه دو رژیم در یک فقره تناقض‌گویی دست آخر اعتراف کرد که مراکز مشکوک که ”از نظر کشورهای 1+5 و آژانس بین‌المللی اتمی مراکز مشکوک عمدتاً مراکز نظامی رژیم هستند“ نیز تحت نظارت و بازرسی بازرسان آژانس قرارمی‌گیرد. در این زمینه عباس عراقچی گفت: «‌بحث دسترسی به مراکز نظامی به این شیوه که در جامعه ما مطرح شده اصلاً مطرح نیست و قطعاً هیچ‌کسی در این کشور به هیچ فرد خارجی اجازه دسترسی به مراکز نظامی خود را نخواهد داد».
تناقض حرفهای عراقچی در این‌جا است که انکار می‌کند مراکز نظامی رژیم مورد بازرسی قرارمی‌گیرد، اما بلافاصله اضافه می‌کند «‌اما در چارچوب پروتکل الحاقی راه‌هایی به مراکزی که آژانس ممکن است مدعی شود که در آن فعالیتهای غیرقانونی وجود دارد پیش‌بینی شده».
این اظهارات عراقچی برخلاف گفته قبلی خودش در روز22فروردین است که گفته بود رژیم بازدید ناظران خارجی از مراکز نظامی خود را نمی‌پذیرد.
پیش‌تر علی اکبر صالحی 7اردیبهشت نیز گفته بود بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌یی (یعنی نظامی) نمونه‌برداری کنند.
اعتراف عراقچی و صالحی مبنی بر این‌که بازرسان می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌یی نمونه‌برداری کنند، برخلاف اظهارات خامنه‌ای در دیدار با مداحان رژیم در 20فروردین 94 است که گفته بود: ”مسئولان نظامی کشور به‌هیچ‌وجه معذور نیستند که به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی و این حرفها، بیگانگان را در حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند“.
پاسدار حسین سلامی جانشین سرکرده سپاه پاسداران نیز 29فروردین در گفتگو با تلویزیون شبکه دو رژیم با دودودم گفته بود رژیم جواب بازدید ازمراکز نظامی را با سرب داغ خواهد داد ”اجازه دادن به این‌که یک بازرس بتواند به پادگان ما سر بزند هم‌چون اشغال سرزمین است به همین منظور بیان این موضوعات حتی در سطح گفتگو نیز به‌معنای تحقیر ملی خواهد بود. بنده معتقدم که نه تنها اجازه بازدید کشورهای خارجی از مراکز نظامی را نخواهیم داد بلکه ما اجازه تفکر پیرامون این موضوع را هم نمی‌دهیم“.
از سوی دیگر عراقچی در همین گفتگوی تلویزیونی در مورد لغو تحریمها گفته است: ”در زمینه رفع تحریمها بر همین مبنا هست که تمامی تحریمهای اقتصادی و مالی در همان روز اجرایی شدن توافق باید لغو بشوند و این صورت خواهد گرفت“.
این گفته عراقچی نیز برخلاف دود و دمهای پوشالی خامنه‌ای و آخوند حسن روحانی است که قبلاً گفته بودند همزمان با اعلام توافق تحریمها باید لغو شوند.
خامنه‌ای در سخنرانی اول فروردین در مشهد گفته بود: ”اینی که آمریکاییها تکرار می‌کنند که ما قرارداد با ایران می‌بندیم، بعد نگاه می‌کنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند، تحریمها را برمی‌داریم، این حرف حرف غلط و غیرقابل قبولی است. این را ما قبول نداریم. تحریمها، رفع تحریمها، جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه مذاکرات“.
در همین رابطه عراقچی می‌گوید: ”روزی که توافق به‌دست می‌آید با روزی که همه طرفها آماده اجرای اون می‌شوند ممکنه یک مقدار فاصله داشته باشه “ معنی این سخن این است که انتظار ولی‌فقیه و آخوند حسن روحانی در زمینه همزمانی لغو تحریمها با اعلام توافق سرابی بیش نیست.
مواضع ضد و نقیض اعضای تیم مذاکره‌کننده رژیم، وزیر امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در زمینه فکت شیت نیز بیانگر توسل آنها به بازی با کلمات است.
سایت حکومتی تابناک 20فروردین 94 ازقول عباس عراقچی نوشت ”: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با اشاره به این‌که در حال تنظیم دور آتی مذاکرات هستیم گفت: فکت شیت ارزش حقوقی ندارد و نباید به آن اهمیت داده شود“.
در حالی که عراقچی مدعی بود فکت شیت ارزش حقوقی ندارد و تلویحا گفت، نیازی به انتشار فک شیت نیست، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم 19فروردین 94در مصاحبه با تلویزیون شبکه خبر رژیم گفت: ”... تصمیم گرفته شد و جناب آقای ظریف دارند بررسی می‌کنند یک فکت شیتی را سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقأ تهیه کرده که الآن دست آقای دکتر ظریف هست که اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام بکنند که برخی از این ابهاماتی که هر چند پاسخ داده شده ولی در چارچوب فکت شیت انشاالله به عرض ملت بزرگ ایران برسد“.
صالحی به‌رغم این سخنان، درجای دیگری بالکل منکر انتشار فکت شیت شد و گفت: ”‌همین سخنانی که بنده و آقای ظریف و عراقچی ایراد کرده‌ایم همه اینها فکت شیت است. اکنون نه این‌که ما فکت شیتی نداشته باشیم، داریم، اما مسئولیت این امر برعهده مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف است و می‌تواند با دکتر روحانی اگر صلاح دانستند منتشر کنند“. (خبرگزاری ایسنا24فروردین 94)
آخوند روحانی 10اردیبهشت 94 آب پاکی روی دست دلواپسان نظام ریخت و برخلاف اظهارات ضد ونقیض قبلی مدعی شد که: ”فکت شیت ما که قبل از آمریکا منتشر شد من تعجب می‌کنم... من نمی‌دانم چطور بعضیها حافظه شون ضعیف شده“.
اکنون سؤال این است که علت اظهارات متناقض و بازی با کلمات در مورد نحوه لغو تحریمها، بازرسی از تأسیسات نظامی رژیم و انتشار فکت شیت چیست و تاکی ادامه خواهد یافت؟
واضح است که این مسأله قبل از هر چیز مصرف داخلی دارد و مقامات دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی تلاش دارند به این نحو دست باند رقیب را کوتاه کنند. اما این تاکتیک دولت روحانی نمی‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند زیرا سرآمدی برای مذاکرات وجود دارد و درصورتی که در سرفصل 10تیرماه 94 توافقی بین رژیم و کشورهای 1+5 صورت بگیرد، آنچه که تحت عنوان توافق به این رژیم دیکته می‌شود پته بازی با کلمات و تناقض‌گویی مقامات رژیم را روی آب می‌ریزد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b00f514-be66-476b-98e2-2b95c991a033"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات