728 x 90

مذاكرات هسته اي,

رفسنجانی: شیب خطرناک پیش روی ماست

-

رفسنجانی
رفسنجانی
پس از انتشار بیانیه لوزان و قبل از اعلام نظر خامنه‌ای، سران نظام از این بیانیه استقبال می‌کردند و حتی بعضاً آن را تبریک می‌گفتند. رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی در زمره سران رژیم بود که بیانیه را در راستای قبول قابلیتهای علمی، فناوری و دانشگاهی برای رژیم می‌دانست و نگران بود عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده و در راستای تحقق مفاد آن کارشکنی کنند. چرا که از نظر او ”بعضی‌ها در لباس نقد منفی‌بافی می‌کردند، در صورتی‌که آن‌گونه سخن گفتن جز ایجاد تنش در فضای داخلی و خارجی نخواهد بود“.
رفسنجانی در عین حال که از هدایت و حمایت خامنه‌ای تشکر و تقدیر می‌کرد و به ”دولت تدبیر و امید“ تبریک می‌گفت، نگران شیب خطرناک برای رژیم بود و می‌گفت: ”در نظام اسلامی ‌دو سه مقطع خطرناک داشتیم که از پیچ‌های سرنوشت‌ساز عبور کردیم، البته باید هوشیاری داشته باشیم که در سراشیبی بعد از عبور از گردنه‌های خطرناک، دچار خودشیفتگی نشویم“ (خبرگزاری ایسنا14فروردین94).
اما اکنون که خامنه‌ای بیانیه را تأیید نکرده، توافق نهایی را به لغو تحریمها مشروط کرده، اجرای پروتکل الحاقی را در زمینه بازدید از مراکز هسته‌یی مرز سرخ می‌خواند، و باز هم مذاکرات را در معرض یک بن‌بست جدید قرار داده است، رفسنجانی ناگزیر شده است با ولی‌فقیه همنوا شود.
رفسنجانی روز 22فروردین طی اظهاراتی که در رسانه‌های رژیم منعکس شد، با اشاره به روند مذاکرات هسته‌یی و انتشار بیانیه، سخنان خامنه‌ای را در این خصوص روشن‌کننده چارچوبهای این مذاکرات توصیف و زمان باقی مانده تا بحث در مورد جزئیات و رسیدن به توافق نهایی را بسیار حساس و مهم دانست و تأکید کرد: ”شیب خطرناک پس از عبور از گردنه و مشکلات زیادی تا توافق نهایی پیش روست و قطعاً کشورهای متخاصم و دشمنان، بر سر راه مذاکرات و رسیدن به توافق خوب، مین‌هایی کاشته یا خواهند کاشت و مخالفان در سراسر دنیا، فشارها را مضاعف خواهند کرد. (خبرگزاری ایرنا22فروردین 94)
به نظر می‌رسد رفسنجانی پیش‌بینی می‌کرد ولی‌فقیه مذاکرات را با شیب مواجه می‌کند و از آن گردنه‌ای خطرناک می‌سازد.
هشدار رفسنجانی وحشت او را از پیامدهای اظهاراتی هم‌چون آن چه ولی‌فقیه ارتجاع در دیدار با مداحان رژیم بر زبان راند نشان می‌دهد.
خامنه‌ای در دیدار با مداحان رژیم در مورد بازدید از مراکز نظامی گفت: ”به مسئولان محترم تذکر دادیم به شما هم عرض می‌کنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور، اینها نفوذ کنند، مطلقاً، مسئولان نظامی کشور به‌هیچ‌وجه معذور نیستند که به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی و این حرفها، بیگانگان را در حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند. توسعه دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصه نظامی، این بایستی هم‌چنان محکم بمانه و محکمتر بشه“.
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا وقتی از طرف خبرنگار سی.ان.ان در مورد حرفهای خامنه‌ای مورد سؤال قرار گرفت گفت: «معامله با ایران نه بر اساس ’اعتماد’ که بر پایه ”راستی‌آزمایی“ صورت خواهد گرفت». وزیردفاع آمریکا هر گونه توافق هسته با رژیم را مشروط به بازرسی از تأسیسات هسته‌یی رژیم دانست و در پاسخ به سوالی که آیا تأسیسات نظامی نیز مورد بازرسی قرارخواهند گرفت گفت: ”مطمئنا بله“.
همچنین در پاسخ به شرط و شروط خامنه‌ای بود که آمریکا نظام ولایت را شیرفهم کرد اگر می‌خواهد بر سر برنامه اتمی معامله‌ای جوش بخورد، باید پای سرکشیدن جام زهر به‌طور کامل بیاید. گفته‌های وزیردفاع آمریکا یکی از مصادیق عبور ازگردنه‌ها و شیب خطرناکی است که هاشمی رفسنجانی بر سرراه مذاکرات و برای نظام پیش‌بینی می‌کند و به قول او یکی از ”مینها“ و به گفته کشورهای 1+5 یکی ازشرایط به نتیجه رسیدن مذاکرات است.
در مورد تحریمها هم که وضعیت مشخص است، خامنه‌ای می‌گوید: ”تحریمها به‌طور کامل یکجا بایستی لغو بشود... . تحریمها بایستی اگر چنان‌چه حالا توانستند به یک توافقی برسند، در همان روز توافق بایستی تحریمها به‌طور کامل لغو بشود، این باید اتفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریمها باز متوقف بشود در یک فرایند دیگری، پس چرا اصلاً مذاکره کردیم ما؟ چون مذاکره، نشستن پشت مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چی بود اصلاً ؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود. این را باز بخواهند متوقف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل‌قبول نیست“.
در پاسخ به این اظهارات خامنه‌ای به قول رفسنجانی ”مینی“ کاشته شد و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اظهارات خامنه‌ای درباره تفاهم لوزان گفت، این سخنان نشان می‌دهد هنوز کار زیادی در پیش است.
لوران فابیوس طی سخنانی در سنای این کشور در همین رابطه تأکید کرد، در صورت حصول توافق اتمی، لغو تحریمها به اجرای تعهدات تعیین‌شده برای رژیم ایران، مشروط است.
فابیوس همچنین در مصاحبه با روزنامه الریاض چاپ عربستان تصریح کرد: ”مسأله لغو تحریمها مسأله حساسی است. ایران خواهان لغو فوری و نهایی همه تحریمها است در حالی که مواضع فرانسه برخلاف آن است. ما در چارچوب توافق مرحله‌ای دو اصل را در نظر گرفتیم یکی این‌که به موجب این توافق لغو تحریمها باید در مقابل اجرای همه تعهدهای از سوی ایران باشد و این امر باید مورد تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌باشد دوم این‌که لغو تحریمها باید قابل بازگشت باشد تا بتوانیم در صورت ایجاد اختلال در توافق از سوی ایران، مسأله تحریمها را برگردانیم“. (خبرگزاری ایسنا23فروردین 93).
جف راتکی از سخنگویان وزارت‌خارجه آمریکا در مورد توافق اتمی با رژیم ایران گفت: روند تعلیق یا کاهش تحریمها تنها بعد از این‌که رژیم ایران موارد اساسی توافق را انجام داد و زمان لازم برای اتمی را به حداقل یک سال افزایش داد شروع خواهد شد.
سایر مقامات ذیربط آمریکا نیز در مورد لغو و یا تعلیق تحریمها اظهاراتی مشابه اظهارات جف راتکی داشته‌اند.
بنابراین رفسنجانی حق دارد نگران ”شیب خطرناک “ و ”مشکلات زیاد تا توافق نهایی“ باشد چرا که رفسنجانی به خوبی می‌داند اگر شیب خطرناک و مشکلات زیاد باعث به هم خوردن معامله شود، عواقب بس خطرناکی درانتظار رژیم است. آن‌چنان که وزیر دفاع آمریکا به رژیم اخطار می‌دهد: ”ما قابلیت بستن، عقب راندن و نابود کردن برنامه اتمی ایران را داریم و معتقدم که ایران هم این را می‌داند“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/61276507-5469-49cc-bfa2-0e2d8c7ec8ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات