728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

های و هوی خامنه‌ای در مورد یمن برای چیست؟

-

خامنه ای
خامنه ای
خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع 20فروردین 94 در سخنرانی در جمع مداحان رژیم از دخالت رژیم در یمن و آتش‌افروزی گروه دست‌نشانده خود به نام حوثی دفاع کرد، او علیه ائتلاف منطقه‌ای و به‌ویژه عربستان سعودی خط‌ و نشان کشید و گفت ”اینها قطعاً ضربه خواهند خورد“، اقدام ائتلاف دریمن به رهبری عربستان ” جنایت“ و ”غیرقبول“ است و...
واضح است که آه وفغان خامنه‌ای از ائتلاف منطقه ای به محوریت عربستان، از موضع ضعف و در حکم دود استتار برای پوشش گام کیفی عقب‌نشینی رژیم در مذاکرات هسته‌یی و روحیه دادن به مزدوران داخلی و برون مرزی رژیم است.
آه و فغان خلیفه ارتجاع و اظهارات او در مورد عربستان و ائتلاف، ناشی از ترسی است که تمامیت رژیم را فراگرفته است. زیرا تشکیل این ائتلاف و حمایت بین‌المللی از آن، دقیقاً رو درروی مقاصد توسعه‌طلبانه و مداخله‌جویانه رژیم در منطقه و به‌ویژه دریمن، عراق، سوریه و... است.
خامنه‌ای به خوبی می‌داند که جامعه بین‌المللی و ائتلاف منطقه‌ای دخالتهای توسعه‌طلبانه و ارتجاعی رژیم را تحمل نمی‌کنند. مواضع خامنه‌ای را می‌باید واکنشی عجزآلود در برابر اظهارات مقامات آمریکایی و منطقه‌ای علیه مدخلات رژیم تفسیر کرد.
پس از اقدامات گروه حوثی در یمن و حمایت رژیم از این گروه، مقامات آمریکایی و منطقه‌ای به کرات این پیام را به رژیم داده‌اند که دخالتهایش در امو رکشورهای منطقه و به‌ویژه یمن غیرقابل تحمل است. در این زمینه ادرویس رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا خواستار مقابله با اقدامات رژیم شده و در این رابطه گفته است ”وقتی ایران را به‌حال خود بگذاریم، چه خطری دارد آنها در حال حاضر نه تنها در این‌جا (یمن) بلکه در سراسر شبه جزیره عربی فعال هستند... “ (تلویزیون سی.ان.ان 21 فردوردین 93)
جان کری در مورد دخالتهای تحریک‌آمیز رژیم دریمن گفته است: ”ما درباره این تحولات نگرانی بسیاری داریم. روشن است تدارکاتی از ایران به یمن ارسال شده است. هر هفته چند پرواز از ایران به یمن وجود دارد که ما آن‌را ردیابی می‌کنیم و از آن اطلاع داریم. ما به‌خوبی از حمایتهایی که (رژیم) ایران در یمن انجام داده مطلعیم. (رژیم) ایران باید بداند که آمریکا بی‌تفاوت نمی‌ایستد، در حالی‌که منطقه بی‌ثبات می‌شود“
جان کری دخالتهای رژیم ایران را مغایر قوانین بین‌المللی، مخل ثبات و امنیت منطقه دانسته و گفته است ”ما از اتحادها و دوستی‌هایمان (در منطقه) فاصله نخواهیم گرفت و لازم است در کنار کسانی بایستیم که در نتیجه تصمیمات (رژیم) ایران، احساس تهدید می‌کنند“ (تلویزیون بی‌بی‌اس 20 فرور‌دین93)
معاون وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در مورد پیام قوی ائتلاف به حوثیها و حامیان آنها (رژیم ایران) گفته است: ”ما از روز نخست درگیر بوده‌ایم و آنچه که عربستان و شرکای خلیج انجام دادند و آنچه که ما مورد حمایت قرار می‌دهیم، بسیار مهم هستند. عربستان به همراه شرکای خلیجی خود پیام بسیار قوی به حوثیها و پشتیبانان آنها فرستادند مبنی بر این‌که آنها نمی‌توانند به‌زور بر یمن چیره شوند. ما نیز از تلاش آنها حمایت کرده و همین کار را نیز دقیقاً ادامه خواهیم داد“. (تلویزیون سی.ان.ان19فروردین 93)
جف راتکی از سخنگویان وزارت‌خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است: ”جان کری وزیر خارجه مواضع ما را به‌طور علنی در بسیاری از موارد در مورد رفتار رژیم ایران در منطقه خاورمیانه از جمله حمایت این رژیم از تروریسم و زندانی کردن اتباع آمریکایی بیان کرده است. رفتاری که باعث نگرانیهای بسیار زیادی است. ما در مورد حمایت رژیم ایران از حوثیها نگران هستیم. مقصر درگیریهای فعلی در یمن به‌طور قاطع و روشنی حوثیها و کسانی هستند که از آنها حمایت می‌کنند“. (بریفینگ روزانه وزارت‌خارجه آمریکا20فروردین93)
بنابر نوشته روزنامه السیاسه چاپ کویت 20فروردین 93 آمریکا از طریق مقامات عراقی به رژیم آخوندی نسبت به پیآمد اقداماتش علیه ائتلاف منطقه‌ای هشدار داده است ”دولت عراق به‌ریاست حیدر العبادی از سوی آمریکا به ایران نسبت به پیامدهای هر گونه دخالت نظامی ایران برای مقابله با ائتلاف عربی علیه حوثیها و هم‌پیمانان آنان در یمن هشدار داده است“
سخنگوی ائتلاف نیز به رژیم هشدار داد چنان‌چه کشتیهای رژیم دریمن بخواهند کاری انجام بدهند جواب مشخصی از ائتلاف خواهند گرفت.
روزنامه الشرق‌الأوسط فرامنطقه ای20فروردین 93 در این زمینه نوشت: ”نیروهای ائتلاف تأکید کردند که حق پاسخ به هر گونه تلاش از جانب ایران برای حمله به مردم یمن یا امدادرسانی به شبه‌نظامیان حوثی را برای خود محفوظ می‌دانند، این موضع پس از آن گرفته شد که دو کشتی جنگی ایرانی از اسکله بندرعباس به سمت خلیج عدن به حرکت درآمدند.“
وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز ضمن ابراز ناخرسندی از نقش رژیم ایران در بحران یمن گفت: ”امیدوارم درگیریهای یمن با کشمکشهای فرقه‌ای اشتباه گرفته نشود. این نزاع برخاسته از فرقه‌گرایی نیست بلکه مربوط به باور رژیم ایران در زمینه صدور انقلاب است که بخشی از قانون اساسی و نظام سیاسی آنها را تشکیل می‌دهد. “ (سایت یورو نیوز20فروردین93)
به واکنشهای مقامات آمریکایی و عربی می‌بایست واکنش‌های دولتهای پاکستان و ترکیه و مواضع رئیس‌جمهور ترکیه و نخست وزیرپاکستان را نیز اضافه کرد.
واقعیت این است خامنه‌ای که با سخنان دو پهلو در مورد مسأله هسته‌یی هم‌چنان بن‌بست لاعلاج رژیمش را بازگو می‌کند، به یمن که می‌رسد دود و دم راه می‌اندازد تا با این هیاهوی پوشالی، گام کیفی برداشته شده در مسیر زهر خوران رژیمش را بپوشاند.
شکی نیست که رژیم آخوندی اگر بتواند دست به هر اقدام جنایتکارانه در منطقه از جمله یمن خواهد زد و به‌شدت نیازمند این مسأله است. اما تعادل قوای موجود در منطقه تمام علیه رژیم بوده و مواضع خامنه‌ای در مورد یمن به‌مثابه کسی است که از تاریکی می‌ترسد ولی داد و فریاد راه می‌اندازد
همزمانی این همه دود و دم، با فرستادن ظریف با کاسه گدایی به مسقط و پاکستان گویای همان تناقض و بن‌بست همه‌جانبه رژیم است که چه در زمینه اتمی و چه در مورد دخالتهای منطقه‌ای‌اش با آن روبه‌روست. به‌خصوص چنان‌چه این ائتلاف در پس زدن حوثیها موفق شود، آثار آن فقط در محدوده یمن باقی نمی‌ماند بلکه تاثیر گسترده منطقه‌ای علیه منافع رژیم آخوندی در عراق، سوریه و... خواهد داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee3ab796-f3b8-43fa-8097-b34cab32bba8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات