728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

هدف اصلی سفر اردوغان به ایران چه بود؟

-

دیدار اردوغان از تهران
دیدار اردوغان از تهران
به‌رغم این‌که رسانه‌ها و مهره‌های رژیم رژیم تلاش دارند وجوه روابط دوجانبه و اقتصادی سفر اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را برجسته کنند، اما از سخنان خامنه‌ای در مورد ”بیداری اسلامی“ و اظها رنظر او در مورد مسایل منطقه‌ای و اظهارات اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با روحانی در زمینه مسایل منطقه‌ای خصوصاً کشتار در عراق و سوریه و... چنین برمی‌آید در حساس‌ترین شرایط خاورمیانه که یک ائتلاف قوی منطقه‌ای علیه رژیم و مطامع آن در منطقه تشکیل شده است، سفر اردوغان نمی‌تواند صرفاً دوجانبه و در زمینه مسایل اقتصادی باشد. اگر ‌چه به‌دلیل وضعیت وخیم اقتصادی و تحریمهای سازمان ملل،تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا رژیم نیاز به همکاری اقتصادی با ترکیه هم دارد.
رسانه‌ها و تحلیلگران اهمیت خاصی به سفر اردوغان در خصوص مسایل منطقه‌ای و به‌ویژه بحران یمن می‌دهند، این رسانه‌ها و تحلیگران هدف مهم سفر رئیس جمهور  ترکیه به تهران را رساندن پیام عربستان به رژیم آخوندی می‌دانند.
ضمنا این رسانه‌ها به سفر ناگهانی امیر محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان و یکی از شخصیتهای مهم این کشور به ترکیه کمتر از 48ساعت قبل از سفر اردوغان به تهران اشاره می‌کنند.
تلویزیون الجزیره 18فروردین 94 درباره سفر ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی محمد بن نایف به آنکارا  و ملاقات او با رجب طیب اردوغان می‌گوید: ”این گفتگو دو پرونده سوریه و یمن را در بر گرفت، . این گفتگو بین طرفین یک روز قبل از سفر اردوغان به تهران صورت گرفت“.
خبرنگار الجزیره در تهران در مورد هدف امیر محمد بن نایف به آنکارا و سفر اردوغان به تهران می‌گوید: ”دیدار دستیار ولیعهد عربستان از آنکارا بدون ارتباط با سفر اردوغان از تهران نیست. صحبتهایی مطرح است که رجب طیب اردوغان از طرف کشورهای عربی پیامی به ایران منتقل می‌کند که درباره تحولات منطقه و به‌خصوص در سوریه و یمن می‌باشد. محتوای پیام روشن نشده است ولی کسانی می‌گویند که این پیام در برگیرنده یک پیشنهاد کشورهای عربی به ایران است که برای حل بحران یمن از طریق فشار ایران به گروه حوثی می‌باشد که سلاح زمین بگذارند و وارد مذاکره بشوند و اینکار در کادر مشروعیت رئیس‌جمهور منصور هادی باشد. “
خبرگزاری حکومتی ایسنا 18فروردین 93 نیز به صراحت می‌نویسد: ”اردوغان حامل پیام سعودیها به تهران درباره یمن است“. این خبرگزاری حکومتی از قول یک منبع آگاه (قاعدتاً این منبع آگاه از مقامات بلندپایه رژیم است) در مصاحبه با خبرنگار حکومتی سایت عصر ایران می‌نویسد: ”رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در سفر امروز سه‌شنبه به تهران، حامل پیام ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به مقامات ارشد ایرانی است، این منبع آگاه اضافه کرد: موضوع این پیام تحولات یمن است. در این پیام از ایران خواسته شده در موضوع یمن ورود کند و از هم‌پیمانان خود یعنی حوثیها بخواهد پای میز مذاکرات برای حل سیاسی بحران یمن بنشیند.
گفته می‌شود بر اساس درخواست عربستان سعودی، از ایران خواسته شده حوثیها را قانع کند عملیات نظامی علیه دولت عبدربه منصور هادی را متوقف کنند و دولت منصور هادی را به‌رسمیت بشناسند؛ از پایگاههای نظامی خارج شوند؛ سلاح سنگین و نیمه سنگین به دست آمده از پایگاههای ارتش یمن را پس بدهند؛ از شهرهای عدن و صنعا عقب‌نشینی کنند و برای خروج از بحران فعلی یمن وارد مذاکره با نمایندگان دولت هادی منصور شوند“.
خبرگزاری حکومتی ایسنا 17فروردین 93 از قول روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشته است: ”بر اساس اطلاعات به دست آمده از ریاست‌جمهوری در دیدار دوجانبه روحانی و اردوغان تحولات یمن به‌طور کامل مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت“.
تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت‌خارجه ترکیه، 12فروردین 93 در نشست خبری هفتگی خود در مورد سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران گفت: «سفر اردوغان به تهران فرصتی است تا نگرانی‌های ترکیه در خصوص تحولات اخیر در منطقه به‌طور مستقیم و در بالاترین سطح با مقامات ایرانی در میان گذاشته شود“.
واضح است که پیام عربستان که رهبری ائتلاف منطقه‌ای علیه گروه حوثی و دخالتهای رژیم در یمن را به عهده دارد، پیامی است قوی حول این‌ موضوع که رژیم نه تنها باید از دخالتهایش در یمن دست بردارد، بلکه گروه دست‌نشانده‌اش در این کشور را نیز باید وادار کند تا دست از جنگ‌افروزی بردارند و با عبد ربه منصور هادی به‌مثابه رئیس‌جمهور قانونی این کشور وارد مذاکره شوند.
واقعیت این است که یک بار دیگر ضعف مفرط رژیم در این صحنه آشکار می‌شود. زیرا با این‌که مشخص است که اردوغان حامل چنین پیامی بوده و قبل از سفر هم حملات بی‌سابقه‌ای را به رژیم نسبت به دخالتهایش در منطقه داشت و تأکید کرد که رژیم باید از کشورهای منطقه بیرون بکشد و بسیاری از مهره‌های رژیم نیز از روحانی خواستند که فرش قرمز زیرپای اردوغان پهن نکند. اما درست بعکس روحانی برای رئیس‌جمهور ترکیه غیر ازفرش قرمز، اسب سوار هم آورد و با ولی‌فقیه ارتجاع نیز ملاقات کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/027a14af-50f2-43d2-a3f0-d8bb6704725c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات