728 x 90

روابط ایران ترکیه,

در آستانه سفر اردوغان به تهران روزنامه‌های حکومتی به او حمله کردند

-

--
--
در آستانهٴ سفر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به تهران روزنامه‌های حکومتی با لحن کم سابقه‌یی به او حمله کردند.
روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی در سرمقاله‌اش با عنوان نمک خورده‌ای که نمکدان شکست از جمله نوشت: این آقای اردوغان، نسبت به بزرگ‌ترهای خود نیز خارج از چارچوبهای ادب و اخلاق سخن می‌گوید و می‌خواهد افکار ماکیاولیستی خود را بر آنها نیز تحمیل کند. او ضمن حمایت از آل سعود در حمله نظامی به یمن، جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در این کشور متهم کرد و گستاخی را به جایی رساند که گفت: ایران درصدد است جای داعش را بگیرد!...
رجب طیب اردوغان، حاکمیت خود بر ترکیه و توفیقات اقتصادی دولت خود را مرهون کمکهای ایران و شرایط خاص دوران تحریم ایران توسط غرب است. این، واقعیتی است که او به‌روشنی از آن آگاه است و عجیب است که با این همه نمک که از خوان نعمت ایران خورده، نمکدان می‌شکند و اهانتهایی به دولت و ملت ایران می‌کند که حتی از یک دشمن کینه‌توز نیز بعید به نظر می‌رسد. ... انتظار مردم ایران این بود که سفر رجب طیب اردوغان به تهران لغو گردد ولی حالا که این سفر انجام می‌شود، برای رئیس‌جمهور ترکیه این فرصت وجود دارد که در تهران از ملت و دولت ایران عذرخواهی کند و متعهد شود که از این به بعد درباره ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی، با ادب و نزاکت سخن بگوید.
روزنامه حکومتی اعتماد نیز نوشت:
اردوغان در یک ادعای جدید، رفتار ایران در تحولات جاری در عراق و سوریه را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد ایران می‌خواهد منطقه را برای خود طراحی کند. آیا می‌توان به این اقدام اجازه داد؟ این موضوع برای ما و عربستان و کشورهای خلیج فارس کم‌کم آزار‌ دهنده شده است. تحمل این وضعیت غیرممکن است و ایران باید متوجه این وضعیت بشود! سخنان اردوغان این احتمال که سفر وی به تهران در 18فروردین‌ماه به‌حالت تعلیق درخواهد آمد را افزایش داد که البته از سوی مقامات دو کشور، لغو این سفر تکذیب شد.
روزنامه حکومتی شرق نیز در سرمقاله‌اش ضمن حملات مشابه یک تغییر لحن داده و می‌افزاید:
بی‌تردید اظهارات اخیر اردوغان درباره نقش ایران در سوریه، عراق و یمن بر این سفر سایه انداخته است و موضوع نفوذ ایران و ترکیه در بخش‌هایی از منطقه و چالشهای سیاستهای منطقه‌یی دو ‌کشور، بیش ‌از‌ پیش مطرح شده است... . ایران و ترکیه دارای استعداد، قدرت و ظرفیت هژمون‌شدن نیز هستند. ایران هرگز تلاش نکرده به حوزه‌های نفوذ ترکیه وارد شود و برعکس، این ترکیه بوده که سعی کرده حوزه‌های نفوذ ایران را، برای مثال در سوریه به چالش بکشد.
نیروهای ناتو در چند‌ شهر ترکیه مستقر هستند. .. ایران و ترکیه از زمان پهلوی اول تا امروز در مجموع همکاری خوبی داشته‌اند... عضو پیمانهای متقابل هم‌چون اکو بوده‌اند و درک خوبی هم از یکدیگر دارند. در زمینه مذاکرات هسته‌یی هم ترکیه با ایران همکاری داشته و گاه میزبان مذاکرات بوده است. وجود برخی اختلافات طبیعی است.
یادآوری می‌شود اردوغان در روز 10فروردین رئیس‌جمهور ترکیه درباره این اظهارنظرهای درون رژیم در مورد سفرش گفته بود:
برخی از ایرانیها در این رابطه و بدلیل این موضعگیری به من انتقاد کردند، یکی از آنها معاون یکی از کمیسیونهای مجلس ایران است و فرد دیگری نیز هست که او را نمی‌شناسم ولی اینها در سطح من نیستند. همچنین کسی که سفرم به ایران را مشخص می‌کند اینها نیستند این‌که می‌رویم و یا نمی‌رویم به خودمان بر می‌گردد و این ماه هستیم که تصمیم‌گیری می‌کنیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89fe99ab-6322-4456-b2a6-114a7aa24f0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات