728 x 90

كمپ اشرف,

بیانیه انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان - به‌رسمیت شناخته شدن لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی

-

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد
شش ماه پس از تشکیل دولت جدید عراق، وضعیت پناهجویان اعضای اپوزیسیون ایران که در کمپ لیبرتی در عراق به‌سر می‌برند کماکان آسیب‌پذیر است. کسانی‌که مسئول قتل‌عام ساکنان بوده‌اند کماکان مسئول امور کمپ هستند. محدودیتها روی خدمات پزشکی بموقع بدون توقف ادامه داشته است که به از دست رفتن جانهای بیشتری از ساکنان منجر شده است. یونامی نیز در پرداختن به این موضوع یا حتی گزارش کردن رنجی که ساکنان می‌کشند شکست خورده است.
لذا ما از دبیرکل ملل‌متحد و تمامی دول عضو می‌خواهیم تا تمامی تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا نیازها برای سلامت و امنیت ساکنان لیبرتی را به اجرا درآورند:
1- به‌رسمیت شناخته شدن لیبرتی به‌عنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان و به‌رسمیت شناختن استاتوی ساکنان به‌عنوان پناهنده و افراد حفاظت‌شده تحت کنوانسیون چهارم ژنو.
2-لغو تمامی تصمیمات سرکوبگرانه توسط دولت نوری مالکی علیه ساکنان اشرف و لیبرتی و ارائه پرونده لیبرتی به آژانسها و افرادی در دولت عراق که طبق دستورات رژیم ایران و گروه‌های وابسته به آن عمل نمی‌کنند.
3- تضمین سلامت و امنیت ساکنان توسط آمریکا که بر طبق توافق چهارجانبه 16 اوت 2012 “متعهد به حمایت از سلامت و امنیت ساکنان تا زمانی که آخرین آنها عراق را ترک کنند می‌شود“. از جمله ارائه نیازهای امنیتی و حفاظتی به کمپ علیه حملات زمینی و موشکی مانند بازگرداندن تی-والها، کلاهخودها و جلیقه‌های حفاظتی و نیز دستگاههای پزشکی.
4- پایان دادن به وضعیت زندان در لیبرتی و اجازه تردد آزاد ساکنان طبق بیانیه‌های مکرر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد.
5- انتقال تمامی نیروهای مسلح عراقی و تسلیحات و وسایل آنها به خارج از محدوده کمپ.
6- لغو کامل محاصره لیبرتی و تضمین استانداردها و الزامات زندگی نرمال طبق مواد 1، 2، 3، 4 بخش سوم یادداشت تفاهم، امضاء شده توسط ملل‌متحد و دولت عراق در 25دسامبر 2011.
7- وصل لیبرتی به شبکه برق کشوری و شبکه فاضلاب به خرج ساکنان.
8- ارائه سوخت کافی و لجستیک توسط وزارتخانه‌های مربوطه عراقی که طبق نرخهایی که به شهروندان فروخته می‌شود به ساکنان داده شود و دسترسی آزادانه ساکنان به خرید کالاها و خدمات که شهروندان عراقی اجازه خرید آنها را دارند طبق توافق صورت گرفته بین سفیر برمر و نخست‌وزیر علاوی، نامه ژنرال میلر به نماینده ساکنان در 25ژوئن 2004.
9- توافق دولت عراق که به ساکنان اجازه دهد تا اموال منقول و غیرمنقول خود را در اشرف و لیبرتی بفروشند و نیز اجازه باز کردن یک حساب بانکی برای انتقال پول فروش به این حساب.
10-آزاد کردن هفت گروگان اشرفی و انجام تحقیقات توسط ملل‌متحد در رابطه با شش قتل‌عام در اشرف و لیبرتی و آوردن مرتکبان این جنایات به پای عدالت به‌خصوص کسانی‌که دستور قتل‌عام اول سپتامبر 2013در اشرف را داده و آن را اجرا کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2149a792-1939-4cef-a7ec-c3d1378bc7f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات