728 x 90

گفته ها و نا گفته ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های رژیم ۱۱اسفند ۱۳۹۳

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه در وحشت از حرکت اعتراضی معلمان در سراسر کشور؛ در یک اقدام فرمایشی و هماهنگ، به اظهارات ناشی از درماندگی ولی‌فقیه ارتجاع در تأکید بر مصرف جنگ ضدمیهنی تا 50سال دیگر، آویخته‌اند و بجز معدودی، بقیه در مورد حرکت اعتراضی معلمان در سراسر کشورکه دهها هزار معلم در آن شرکت کردند سکوت کرده‌اند یا شعارهای آنها را غیرسیاسی کرده‌اند:


قانون: من سکوت می‌کنم پس هستم

کارون: تجمع سکوت معلمان نقاط مختلف کشور

کاروکارگر: تجمع معلمان مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای مختلف کشور

ابتکار: در تجمع صنفی معلمان مطرح شد؛ «فقر» نیست «فرق» هست!

تیترهای متناقض در مورد مذاکرات هسته‌یی در روزنامه‌های باندی، جدال مرگبار رأس نظام در پشت پردهٴ مذاکرات را نشان می‌دهد، هر چند در ظاهر هر دو طرف در مورد تحریمها حرف یکسانی دارند:

اعتماد: دور تازه مذاکرات برای تثبیت پیشرفتها و کاستن از پرانتزها

قانون: اوباما، با اسرائیل یا با ما؟

جوان: کری تهدید نظامی کرد / جان کری در مصاحبه با ای.بی.سی: امتحان می‌کنیم ببینیم دیپلوماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد

جمهوری اسلامی: فایننشال تایمز گزارش داد: رفت و آمد گسترده سرمایه‌گذاران خارجی به ایران با افزایش خوش‌بینیها نسبت به لغو تحریمها

مردم‌سالاری: رفسنجانی در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا: پافشاری بر ادامه تحریمها، متضاد شعارهای حقوق‌بشری است

مردم‌سالاری: با قوت گرفتن احتمال لغو تحریمها اتفاق افتاد: چشم سرمایه‌گذاران خارجی به‌دنبال ایران

شرق: روحانی در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا: تحریمها به ضرر همه بود

درصفحات داخلی روزنامه‌های دو باند شکاف بین دیدگاههای دو جناح بارزتر است، یکی کار آویختن به غرب را تمام شده می‌داند و دیگری کماکان دلواپس است

آرمان: این اشتیاقی که کشورهای غربی به‌طور عام و کشورهای اروپایی به‌طور خاص به داشتن روابط با ایران نشان می‌دهند نشان‌دهنده آن است که بالاخره آنها نیز از تغییر در سیاست خارجه ایران استقبال کرده‌اند. با توجه به این نکته که یکی از نیازهای توسعه هر کشور برقراری روابط مناسب دیپلوماتیک با جامعه جهانی است و از آن طریق می‌توان به کاهش تنشها و جذب سرمایه‌گذاریهای خارجی کمک کرد.

سیاست روز: درست است که خیلی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند که توافق با تهران تا تیرماه سال آینده برای اوباما یک دستاورد سیاسی بزرگ خواهد بود اما در باب مسائل مطرح شده می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که حتی اگر در این تاریخ ایران با ۱+۵ به توافق هم برسد اما این توافق از سوی غرب به‌ویژه آمریکایی‌ها هیچ ضمانت اجرایی ندارد یعنی آمریکایی‌ها حتی اگر با ایران بر سر پرونده هسته‌یی به توافقی فی‌مابین هم برسند به‌طور حتم با این ادعاهای که از سوی فارن پالسی مطرح شده حتی برای توافقی که نیاز است طرفین متعهد باشند واژه تعهد برای آنها مفهومی ندارد.
البته مذاکرات هسته‌یی برای آمریکا تنها یک بهانه‌یی است تا از این طریق بتواند آمریکا مانع این پیشرفتهای جمهوری اسلامی شود تهدید، تحریم و فشارهای بین‌المللی ابزارهایی است که کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی به کار می‌برد.

عنوانهای همسان با مضمون صدور بنیادگرایی به کشورهای منطقه بیانگر جدیت بحران بقا در نظام و وحدت باندها در صدور بحران برای حفظ این بقا است:

کیهان: پیروزی انقلاب در یمن عزای بازندگان در ریاض

ابتکار: سرمقاله: بازی با برگ سیاسی یمن: مسلم است که انقلابیون حوثی به‌عنوان یک جریان سیاسی قدرتمند قابل حذف نیستند... ریاض تحت تاثیر سیاست حمایت از تروریسم مسیر تنش زای خود را دنبال می‌کند و حاضر نیست صدای دموکراسی را در کنار مرزهای خود تحمل کند و هم‌چنان مسیر متفاوتی را برای حل مشکلات منطقه در مقابل تهران در پیش گرفته است.

ابتکار: ایجادحکومت مردمی در یمن خشم غرب را برانگیخته؟ حضور یک کشور دموکراتیک در شبه جزیره می‌تواند توازن حکومتها، به‌ویژه عربستان را بهم بزند و از همین روست که به ثمر رسیدن جنبش مردم در این کشور به ذائقه آنها زیاد خوش نمی‌آید.

درهم شکستن طلسم ولایت موضوعی است که در بسیاری از مطالب روزنامه‌های دو باند به‌وضوح دیده می‌شود:

رسالت: دبیرکل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار گفت: نه تنها شعار امسال بلکه شعار سالهای قبل نیز هیچ وقت به‌طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

 مردم‌سالاری: پورمحمدی وزیر دادگستری: بحث تحریم را در کشورمان به‌عنوان مهمترین موضوع بین‌المللی و داخلی می‌دانیم. بحث از تحریم داستان نفت است که هم دولت ما و هم اقتصادمان به نفت متکی است، البته نه تنها دولت بلکه بخش خصوصی نیز در این زمینه مشکل دارد. اگر موضوع نفت و رانتهای با واسطه نفت در حوزه اقتصادی اعم از خصوصی و عمومی نباشد باز ما گرفتاریم.
فرهنگ حقوقی ما نیز مشکلاتی دارد. ما به‌شدت مدافع دادرسی هستیم اما متأسفانه کسی به دادرسی تمکین نمی‌کند و اگر رأی به نفع او صادر شود طرف مقابل تقاضای تجدیدنظر می‌کند. یعنی هیچ کس در مقابل رأی داوری و محکمه تمکین نمی‌کند
پورمحمدی با بیان این‌که دنیای امروز، دنیای شدیدتر از تحریمهاست و کسی به دیگری در مسائل اقتصادی رحم نمی‌کند، گفت: ما با شرایطی مواجه هستیم که هر روز بدتر می‌شود.

در روزنامه‌های دوشنبه به گوشه‌هایی از گرانی، رکود و سایر بحرانهای اجتماعی گریبانگیر نظام اذعان شده است:


کاروکارگر: بیکاری150کارگر «کاشی سمند» پس از 3ماه بی‌حقوقی

حمایت: چوب بانکها لای چرخ تولید و صنعت

ابرار: گرانی آب و برق ربطی به مجلس ندارد

ابرار اقتصادی: افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی از فروردین

وطن امروز: افزایش چراغ خاموش شهریه

آرمان: وزیر بهداشت در بازدید از زندان قزلحصار کرج: بهداشت زندانها بودجه ندارد

قدس: اعتراض رانندگان به عوارض سنگین اتوبان قم-گرمسار

شهروند: در بازدید وزیر بهداشت از زندان قزلحصار مطرح شد: شیوع بیماری در زندانها ده برابر جامعه

تجارت: سونامی صادرات ترکیه به ایران

وطن امروز: وزیر اقتصاد: ما نگفتیم معجزه کردیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f681766-c239-4ea2-a760-4b94665279ae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات