728 x 90

بهداشت و درمان,

گسترش بیماریهای روانی در حاکمیت آخوندها

-

بیمارستان روانی امین آباد
بیمارستان روانی امین آباد
در کنار پدیده‌هایی چون فقر، بیکاری، حاشیه نشینی، کارتن خوابی و...، پدیده شوم دیگری که به یمن حاکمیت رژیم آخوندی گریبانگیر مردم ما شده است، بیماریهای روانی و عوارض ناشی از آن است.
به گفته نایب‌رئیس انجمن روانشناسان، ” نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند و آخرین آماری که از بیماریهای روانی در کشور وجود دارد حدود 23 درصد است. و از هر 4 خانواده یک خانواده درگیر بیماری روان است.”
به گفته این مهره حکومت آخوندی، ”بیماریهای روانی خاموش و بی‌سر و صدا هستند و اضطراب و افسردگی جزو شایع‌ترین بیماری روانی است که در زنان به‌دلیل تفاوتهای فیزیولوژیک و نقش اجتماعی زنان در جامعه یک و نیم تا دو برابر بیشتر از مردان بروز می‌کند و ممکن است تا پایان عمر بیمار به آن مبتلا باشد.” (روزنامه مردم‌سالاری19بهمن 93)
در اسفند ماه سال 92ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت کابینه آخوند حسن روحانی گفته بود «شش تا هفت درصد ایرانی‌ها به افسردگی و در مجموع حدود 20 درصد جمعیت کشور به انواع بیماریهای روانی دچارند“
پیش از این سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که ”فقط در شهر تهران دست‌کم ۱۳ درصد شهروندان به بیماریهای روحی و روانی مبتلایند.”
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت رژیم نیز در آبان ماه گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس با تأکید بر این که به دست‌کم 40هزار تخت بیمارستانی برای درمان بیماران روانی نیاز است گفته بود، امیدی ندارد مجلس و دولت بتوانند به همکاری با هم رسیده و برای این مشکل در دوران وزارت او چاره‌اندیشی کنند.
وزیر بهداشت رژیم اعتراف کرد که شواهد نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان به اختلا‌ل‌های روانی در کشور جوان‌اند و اگر برای درمان آنها چاره‌اندیشی نشود، ”۵۰ تا ۷۰ سال زندگی جمعی کشور به نابودی کشیده خواهد شد. “
هاشمی از این‌که تا پایان دوران چهارساله‌ی وزارت او نیز اقدام مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به ناراحتی‌های روانی صورت گیرد، ابراز ناامیدی کرده و گفته بود: «من خیلی امیدوارم نیستم از مسیر تعامل دولت و مجلس اتفاق راهگشایی برای درمان و اداره‌ی بیماران روانی صورت گیرد». او با اعتراف به این‌که «هر وزیری آمده اعلام کرده که تخت بیمارستانی برای این گروه از بیماران کم داریم. اما تا‌به‌حال اقدامی برای رفع این کمبود صورت نگرفته است»، به‌روشنی علت ناامیدی خود در حل این معضل را بیان می‌کند.
هاشمی رفسنجانی نیز گفته بود گسترش بیماریهای روانی در جامعه را باید جدی گرفت.
او در خردادماه سال جاری در دیداری با اعضای شورای مرکزی سازمان نظام پزشکی از روند رو به رشد اختلال‌های روحی و روانی در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «دل چو آرام نباشد، ز تن آرام مجوی. آیا دل جوانان و زنان ایرانی آرام است؟ مسئول این همه نگرانی و ناراحتی روحی و روانی کیست؟»
قبل از آن نیز رئیس انجمن علمی روان پزشکان ایران اعلام کرده بود که دست‌کم 25 درصد بزرگسالان ایران از بیماری روانی رنج می‌برند و از افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلالات شخصیتی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی به‌عنوان شایع‌ترین بیماریهای روانی در کشور یاد کرده بود.
مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت رژیم نیز اعلام کرده بود که تنها هزارتخت بیمارستانی سهم بیماران روانی در کشور است و ازاین تعداد 40 درصد در تهران متمرکز است و وضعیت در شهرهای دیگر برای بیماران به‌شدت ناکارآمد و ناکافی است.
روزنامه اعتماد 22شهریور 93 می‌نویسد سالانه بیش از 45هزار نفردست به خودکشی می‌زنند.. همین روزنامه هشدار
رئیس انستیتو روانپزشکی تهران را درج کرده است که: «افسردگی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است و باید نشانه‌ها و علل افسردگی در کشور به مردم شناسانده شود. در حالی که خودکشی، پدیده‌یی پیچیده و جدی در بخش سلامت است متأسفانه خودکشی مشکل پنهان به‌شمار می‌رود تا جایی که مسئولان، بیمه‌ها و خانواده‌ها آن را گزارش نمی‌کنند و حتی تلاش می‌کنند خودکشی به رسانه‌ها کشیده نشود»
واضح است که عامل اصلی گسترش بیماریهای روانی و افزایش نرخ خودکشی، فقر، بیکاری، نگرانی نسبت به آینده نامعلوم همراه با تحقیر و سرکوب شخصیت مردم می‌باشد. پدیده‌های شومی که محصول حاکمیت فاشیسم مذهبی حاکم بر میهنمان است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fc44f27-9c3b-44bf-96c8-29bbd0bd7693"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات