728 x 90

سانسور در ایران,

خط قرمز رژیم در سانسور و سرکوب فرهنگی

-

علی جنتی وزیر ارشاد کابینه آخوند روحانی
علی جنتی وزیر ارشاد کابینه آخوند روحانی
علی جنتی، وزیر ارشاد کابینه آخوند حسن روحانی نویسندگان و اهل قلم را به برخورد قانونی تهدید کرد.
بنا بر گزارش تلویزیون شبکه خبررژیم18 دی 93 ”وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت، این‌که ما دنبال گسترش آزادی بیان و قلم هستیم ولنگاری نیست، چرا که فرهنگ و ارشاد کتابها را به‌دقت مطالعه و از نشر آثار مسموم در جامعه به‌شدت جلوگیری می‌کند “
علی جنتی در سخنان دیگری که خبرگزاریهای رژیم آن را منعکس کردند بر تداوم سانسور و اختناق فرهنگی در نظام ولایت تأکید کرد، وزیر ارشاد روحانی ضمن اذعان به شکست سیاستهای سرکوبگرانه رژیم در مقابله با ماهواره و فیلتر شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، بار دیگر تأکید کرد «وزارت ارشاد اجازه توزیع کتابهایی که باعث مسمومیت فضای فکری جامعه می‌شوند را نمی‌دهد و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند“.
وزیرارشاد رژیم همچنین گفته است «آنچه در خصوص مسائل شرعی در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت دارد، نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری است و خط قرمز ما در این حوزه نیز دیدگاه ایشان است، بنابراین نباید فراموش کنیم که در حوزه مسائل فرهنگی نباید از ایشان جلو‌تر افتاد»
جنتی طی سفرش به قم و دیدار با مراجع حکومتی از نویسندگان شکوه و شکایت کرده بود و درباره کتابهای رمان و رمان نویسان گفته بود: ”متأسفانه استدلالها در این رمانها بجاهایی رفته که قابل استناد نیست “
سخنان وزیر ارشاد و اقدامات وزارت ارشاد رژیم در زمینه تشدید سانسور وسرکوب، در حالی است که جنتی از زمان انتصابش در موضع وزیرارشاد رژیم، موضع‌گیریهای متفاوت و پاندولی نسبت به سانسور و ممیزی داشته است.
موضع‌گیریهای اخیر علی جنتی برخلاف مواضع او در سال گذشته است که در زمینه بازکردن فضای فرهنگی و فرصت دادن به اندیشمندان، نویسندگان و مطبوعات سخنسرایی می‌کرد، و آخوند حسن روحانی نیز در آذرماه سال گذشته در گزارش عملکرد 100روزه دولت خود مدعی بود که خیلی از نویسنده‌ها که ممنوع القلم بوده‌اند دولت او آنها را به صریح القلم تبدیل کرده است.
خط قرمز دانستن دیدگاه خامنه‌ای درحوزه مسایل فرهنگی و بیان این‌که نباید در این زمینه از او جلو افتاد توسط وزیرارشاد رژیم، از این جهت قابل‌توجه است که خط بطلانی برادعاهای گذشته خودش و آخوند روحانی می‌کشد که مدعی بودند باید در زمینه مسایل فرهنگی گشایش ایجاد شود.
اکنون مشخص شده است که دعاوی آخوند روحانی و وزیر ارشاد دولت او سر مسایل فرهنگی با باند مقابل، صرفاً مصرف جنگ باندی برای گرفتن سهم بیشتر از قدرت بوده است و از آنجا که در حال حاضر، نمایندگان مجلس رژیم برای استیضاح او امضا جمع‌آوری کرده و چماق استیضاح را علیه او بلند کرده‌اند، به یاد خط قرمزهای خامنه‌ای در زمینه فرهنگ و هنر افتاده است.
اظهارات اخیر وزیر ارشاد رژیم همچنین بیانگر این است که هردو باند رژیم، در سانسور و سرکوب منافع مشترک دارند و هیچ اختلاف مبنایی بین آنها وجود ندارد.
آنچه که به‌عنوان اختلاف در زمینه مسائل فرهنگی و هنری وجود دارد، جنگ وجدال باندی برای پیشبرد خطوط خود و نحوه پیشبرد سرکوب آزادیها است.
بنابراین حملات متقابل سران و مهره‌های باندهای رژیم در زمینه سانسور و سرکوب فرهنگی مطلقاً از زاویه منافع باندی است. زیرا هردو باند رژیم و سران آنها معتقد به ”حفظ نظام “هستند که لازمه آن طبق تجربه 36ساله حاکمیت آخوندی، سرکوب آزادیها، سرکوب و غارت مردم است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c49accd5-da3a-4aba-839a-82030a9743e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات