728 x 90

اختلافات سیاسی در ایران,

خیز رفسنجانی برای قبضه کردن مجلس خبرگان

-

خبرگان
خبرگان
صف‌آرایی و رویارویی دو باند برای قبضه کردن ریاست خبرگان بعد از مرگ مهدوی کنی در بالاترین نقطه رژیم پیوسته اوج می‌گیرد.
آخوند احمد علم‌الهدی امام جمعه خامنه‌ای در مشهد ضمن آه و افسوس از مرگ مهدوی کنی به‌خصوص در شرایط بحرانی که رژیم با آن مواجه است می‌گوید: ”آیت‌الله مهدوی کنی از دنیا رفت در حالی‌که لنگری برای نظام بود و همه چیز را در اعتدال نگه داشته بود. طبیعی است که وقتی لنگر کنده شد توفان و موج دریا همه چیز را پس و پیش می‌کند“. (ابتکار 7آبان 93)
جنگ و جدالی که بر سرقبضه کردن مجلس خبرگان در رأس نظام و به‌ویژه بین رفسنجانی و خامنه‌ای در گرفته است، یک مورد بارز از به هم خوردن تعادل درونی رژیم است. این جدال از ماهها پیش و از مقطعی که مهدوی کنی به‌حالت کوما رفت، آغاز شده است.
در همین رابطه آخوند مؤمن عضو خبرگان ارتجاع، و عضو شورای نگهبان به باند رفسنجانی هشدار داد که «شورای نگهبان مراقب است تا نامزدها آدم بی‌پدر و مادری نباشند». آخوند مؤمن با اشاره صریح به رفسنجانی گفته بود: «یک کسی را از اینهایی که هنوز هم عضو مجلس خبرگان است آقایان اعضاء خبرگان تصمیم گرفتند کنارش بگذارند. ممکن است ما هم اگر این دفعه بخواهد او عضو شود جلوی او بایستیم». (سایت عصر ایران 31تیر 93)
آخوند خزعلی عضو دیگر خبرگان آخوندی به کسانی که آنها را «لیبرال» می‌نامید هشدار داد و گفت این شورا مقابل افراد «ناباب» خواهد ایستاد.
خزعلی افزوده بود مصباح یزدی و جنتی نخواهند گذاشت «برنامه‌های هاشمی» در مجلس خبرگان اجرایی شود.
آخوند علم‌الهدی نیز با اشاره به خیز باند رفسنجانی- روحانی برای قبضه کردن خبرگان گفته بود: «‌اینها فقط می‌خواهند مجلس خبرگان را از اعتبار بیندازند و به تعبیر آن ضرب‌المثل معروف «‌دیگی که برای ما نجوشد کله سگ در آن بجوشد»، می‌خواهند بگویند یک مشت پیر و پاتال در مجلس خبرگان نشسته‌اند و به درد این نظام و رهبری نمی‌خورند». (جوان 10خرداد 93)
آخوند احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در10فروردین 93 تحمیل روحانی به خامنه‌ای را «فتح سنگر اول» توسط باند رفسنجانی توصیف کرده و گفته بود در گام دوم «قصد دارند با تصرف مجلس خبرگان، قدرت رهبر را محدود کنند».
در راستای جنگ و جدال بر سر خبرگان سرکردگان باند خامنه‌ای مجدداً به میدان آمده‌اند تا راه را بر رفسنجانی ببندند.
آخوند خاتمی در تلویزیون رژیم گفته است: «هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند».
باند رفسنجانی بلافاصله حرف آخوند احمد خاتمی را تکذیب کرد و رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص گفت: «هاشمی رفسنجانی نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند در صورتی‌که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد». (اعتماد6آبان 93)
رفسنجانی اضافه بر بسیج رسانه‌های باندش برای زمینه‌سازی قبضه کردن ریاست خبرگان توسط خودش و یا فردی نزدیک به خودش، آخوندهای وابسته به خود را در خبرگان و حوزه نیز بسیج کرده است.
آخوند فاضل میبدی از مدرسین حوزه قم رفسنجانی را تنها کسی می‌داند که باعث ایجاد تعادل سیاسی در خبرگان و کشور خواهد شد چرا که او از افراد سابقه‌دار نظام ولایت بوده، پیچ و خم سیاست را خوب می‌شناسد و بلد است: ”
در میان کسانی که الآن می‌خواهند خودشان را به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس مجلس خبرگان مطرح کنند، بهترین فرد برای ریاست، آقای هاشمی رفسنجانی است چرا که بر اساس اعتدال سیاسی حرکت می‌کند“. (ابتکار8آبان 93)
یکی از کارگزاران باند رفسنجانی- روحانی در روزنامه مردم‌سالاری 8آبان 93 می‌نویسد: ”هاشمی رفسنجانی به‌عنوان پر نفوذترین روحانی در میان هشتاد روحانی حاضر در مجلس خبرگان رهبری، رئیس بالقوه این مجلس قلمداد می‌شود“.
آخوندهاشم زاده هریسی یکی از اعضای خبرگان ارتجاع با انتقاد از باند خامنه‌ای و در دفاع از کاندیدا شدن رفسنجانی برای ریاست خبرگان می‌گوید: ”این بحثها نشان‌دهنده ترس و یا ناراحتی یک عده است در حالی‌که آنها نیز باید بدانند اگر آیت‌الله‌ هاشمی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شود آسمان به زمین نخواهد آمد و تغییر عمده‌ای در مجلس خبرگان صورت نخواهد گرفت. (مردم‌سالاری 7آبان 93)
آخوند غرویان از آخوندهای دانه درشت قم نیز رفسنجانی را بهترین فرد برای جایگزینی مهدوی کنی می‌داند. (مردم‌سالاری7آبان 93)
خیز رفسنجانی برای تصاحب کرسی ریاست خبرگان به‌معنی مورد تهدید قرار گرفتن هژمونی ولی‌فقیه و شراکت عملی با کرسی ولایت‌فقیه است به همین دلیل است هر دو باند رژیم، تمام قوای مهره‌ها و ایادی خود را برای آن بسیج کرده‌اند. این هم از عبرتهای روزگار است که مجلس خبرگان که روزی نهادی بود برای تحکیم پایه‌های دیکتاتوری مطلقه ولایت خامنه‌ای اکنون به تهدیدی برای قدرت بلامنازع او و به اهرمی در جهت شقه نظام تبدیل شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ed38483-8bf7-42bd-8abe-6fb1c9ebcfdf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات