728 x 90

سانسور در ایران,

هراس رژیم از شبکه‌های اجتماعی و نقش آنها در انگیزش و قیام

-

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی
نقش بسیار مهم شبکه‌های اجتماعی در خبر رسانی و افشای جنایات رژیم و نیز ایجاد ارتباط بین اقشار به جان آمده و گروه‌های فعال از یک سو و شکست رژیم در جلوگیری از گسترش آنها، رژیم را وحشت‌زده کرده و این وحشت به یکی از موارد جنگ باندهای درونی رژیم تبدیل شده است.
رسانه‌ها و مهره‌های رژیم وحشتشان را از نقش تاثیرگذار این شبکه‌ها و ناتوانی دولت حسن روحانی در فیلترینگ و سانسور آنها ابراز می‌کنند و به دولت روحانی پی‌درپی هشدار و اخطار می‌دهند.
یکی از علل هراس رژیم آخوندی بالا رفتن بی‌سابقه توان تحرک کاربر در فضای اینترنت است که آنها را قادر می‌سازد در کوتاهترین زمان اطلاع‌رسانی و افشاگری کنند.
اکنون خواست کاربران برای اینترنت پرسرعت و متحرک (نسل سوم و چهارم) به یک مطالبه جدی تبدیل شده است، اما این خواست با مخالفت شورای عالی فضای مجازی رژیم روبه‌رو شده است. باند خامنه‌ای خواستار فعال شدن شورای عالی فضای مجازی رژیم یعنی همان شورای سانسور و فیلترینگ است، زیرا در حالی که آنها ”ازگسترش نسنجیده و ناامن شبکه‌های اجتماعی“بیمناک هستند. اما این نهاد سانسور که تحت ریاست خود روحانی است، بیش از 5ماه است تشکیل جلسه نداده و نتوانسته آنطور که مد نظر رژیم آخوندی است در این عرصه موفقیت چندانی به دست آورد. از این رو دلواپسان رژیم نسبت به نقش نقش شبکه‌های اجتماعی، دولت روحانی را متهم می‌کنند آنطور که آنها انتظار دارند از سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ناتوان است.
نگرانی این طیف از دلواپسان رژیم آخوندی این است که شبکه‌های اجتماعی کار دست رژیم بدهد و تجربه مردم مصر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گسترش قیامها علیه دولت حسنی مبارک و همچنین نقش شبکه‌های اجتماعی در پایان دادن به حکومت اخوان المسلمین را به دولت روحانی گوشزد می‌کنند.
اینان استدلال می‌کنند وقتی مردم مصر از طریق شبکه‌های اجتماعی توانستند قیام علیه دولت مبارک و دولت مرسی را سازماندهی کنند چرا جای نگرانی از امکان وقوع چنین تجربه‌یی در ایران تحت حاکمیت آخوندها وجود نداشته باشد.
کیهان ولی‌فقیه (23مهر) در یادداشت روز خود شکوه و شکایت می‌کند چرا جلسات شورای عالی فضای مجازی رژیم یعنی همین نهاد فیلترینگ وسانسور شبکه‌های اجتماعی، به‌طور مستمر تشکیل نمی‌شود و برای تهدیدی که نظام از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن روبه‌روست چاره‌جویی نمی‌کند
کیهان خامنه‌ای از این موضوع هم گلایه‌مند است که: ”بحث درباره مسدود سازی شبکه‌ها و نرم افزارهای اجتماعی هر هفته به تیتر روی جلد نشریات دولتی و زنجیره‌یی تبدیل شده و از دولت روحانی و شخص روحانی می‌خواهد ”با برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی و حضور در آن، بیش از این صندلی تدبیر را خالی نگذارند“.
نگرانی اصلی رژیم در واقع از تاثیرگذاری آن دسته از شبکه‌های اجتماعی است که فعالیت آنها درحوزه براندازی نظام است، اما از اعلام نام و هویت این شبکه‌ها هراس دارد و رسانه‌های رژیم به‌طور سربسته تحت عنوان ”دشمنان“ به آنها اشاره می‌کنند و دولت روحانی را سرزنش می‌کنند که در مبارزه با این شبکه‌ها دیرکرد دارد و آن را متهم می‌کنند که ”مهمترین عنصر برتری در جنگهای سایبری آینده را تا این‌جای کار در اختیار دشمنان قرار داده است! “
ضمنا نه تنها رژیم در جنگ سایبری با شبکه‌های اجتماعی توفیق چندانی نداشته، همین جنگ سایبری و به عبارت دقیقتر اقدام به فیلترینگ وسانسور، باعث رسوایی آن در محافل بین‌المللی هم شده است. در این رابطه سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار گزارشی اقدامات سرکوبگرانه رژیم برای سانسور اینترنتی را محکوم کرد. در گزارش این سازمان آمده است ”مقامهای رسمی رژیم ایران تأیید کرده‌اند که در این رابطه تا کنون ١٢ نفر را دستگیر کرده‌اند؛ آنها همچنین تأیید کرده‌اند که می‌توانند این نرم افزارها را کنترل یا مسدود نمایند“.
به این ترتیب حکومت سانسورچیان و سرکوبگران آزادی در زیر فشارهای سنگین و بحرانهایی که آن را احاطه کرده است، هم دچار وحشت از آثار و کارکرد شبکه‌های اجتماعی است و هم آماج محکومیتهای بین‌المللی به‌دلیل اعمال سانسور است و این فشارها، مشکلات آن را مضاعف کرده و باعث تشدید تضادهای درونی آن شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfad1b18-3538-4483-baab-18c950d71cca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات