728 x 90

شهرستان نور

شهرستان نور
شهرستان نور

شهرستان نور- موقعیت

شهرستان نور در غرب استان مازندران: از شمال به دریای خزر، از شمال شرقی با محمود آباد، از شرق با آمل، از غرب با نوشهر، و از جنوب به رشته کوههای البرز محدود می‌شود.

مرکز شهرستان نور، شهر نور است و پایتخت ساحلی ایران نامیده می‌شود. نام شهر نور از رودخانه نور گرفته شده است که سرچشمه آن کوههای البرز می‌باشد.


تقسیمات شهرستان نور

شهرستان نور دارای سه بخش مرکزی، بلده و چمستان می‌باشد. بخش مرکزی شامل شهر نور مرکز شهرستان، شهر رویان یا علمده و ایزدشهر می‌باشد.
بخش چمستان مرکز آن شهر چمستان است. در جنوب شرقی نور و مجاور شهرستان آمل قرار دارد.

بخش بلده مرکز آن شهر قدیمی بلده، در جنوب شهر نور است. ارتباط میان دو جاده مهم هراز و چالوس از طریق این شهر صورت می‌گیرد.

یوش زادگاه نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدرشعر نوین فارسی در بخش بلده قرار دارد.

اقتصاد شهرستان نور: اقتصاد نور به‌طور عمده به محصولات کشاورزی مانند برنج، مرکبات و انواع سبزیها متکی بود، اما در نظام ولایت‌فقیه، با واردات بی‌رویه برنج و گندم و پنبه آسیبهای جدی به اقتصاد کشاورزی این سامان وارد شد.

مناطق دیدنی شهرستان نور: خانهٴ نیمایوشیج در یوش معروف‌ترین محلی دیدنی این شهرستان است اما: پارک جنگلی نور بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه با مساحت ۴هزار هکتار و پوششهای گیاهی متنوع از نقاط دیدنی نور است. همچنین ناتل، قلعه پولاد بلده، چشمه کشپل چمستان، آبشار حرم آب، مسجد جامع یالو، آب گرم و جنگل لاویج، سد و دریاچه الیمالات از دیگر نقاط دیدنی شهرستان نور هستند.


پیشینه تاریخی شهرستان نور

قدمت تاریخی نور به دوره اشکانیان می‌رسد چرا که آثار باستانی متعلق به این دوره تاریخی در آن کشف شده است. در واقع بنای شهر نور بر حکومت رویان که پایتخت آن تمیشه نام داشته است قرار دارد. شهرستان نور در گذشته با نام سالده و رستم دار بخشی از شهرستان آمل بوده‌است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/57187a47-5ae8-4085-b6b6-2a3a4a5fdded"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات