728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

ضرورت توافق در مذاکرات هسته‌یی برای باند رفسنجانی- روحانی

-

مذاکرات هسته‌ای در نیویورک
مذاکرات هسته‌ای در نیویورک
رفسنجانی در دیدار با تعدادی از وابستگان خود در دانشگاه آزاد، ضمن تعریف و تمجید از سیاست خارجی دولت روحانی، بر سیاست مذاکرات دولت آخوند روحانی و آویختن به دامان غرب به‌ویژه آمریکا به‌عنوان یک ضرورت تأکید کرد.
رفسنجانی ضمن حمله به باند ولی‌فقیه که چرا از مذاکرات دولت روحانی با جهانیان ترس دارد، و این‌که نگرانی باند خامنه‌ای از مذاکرات برخاسته از نگاه باندی و جناحی و ترجیح دادن آن به منافع ”ملی“ است، می‌گوید ”: اگر به منطق و استدلال زبان انقلاب اعتقاد و ایمان داریم، چرا باید پیشاپیش از مذاکره با دیگران بترسیم“
رفسنجانی گریزی هم به خوردن جام زهر آتش‌بس توسط خمینی زد تا عقب‌نشینی در برابر کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌یی را نیز توجیه کند (جمهوری3مهر93)
به‌نوشته روزنامه وطن امروز (3مهر93) وابسته به باند خامنه‌ای، جواد ظریف وزیرخارجه رژیم نیز در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، در پاسخ به سؤال یکی از حاضران جلسه در مورد مذاکرات هسته‌یی، با ابراز نگرانی از شکست مذاکرات گفته است: ”مذاکرات هسته‌یی تأثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد“.
باند ولی‌فقیه از این دست به دامن شدن باند رقیب به آمریکا، برای ورود آن به دعواهای باندی رژیم به‌شدت برآشفته شده است. روزنامه وطن امروز (3مهر) در سرمقاله خود با عنوان «ظریف گیت» این اقدام را، رسوایی دیپلوماتیک، فاجعه و گناهی نابخشودنی توصیف کرده و می‌نویسد: «این‌که آمریکا به کدام جریان سیاسی در ایران متمایل است موضوع عجیبی نیست و این‌که آن جریان سیاسی نیز تا کنون از مواهب اقدامات آمریکا به‌ویژه در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بهره برده، موضوع پنهانی نیست. اما علنی کردن این بده‌بستانهای سیاسی، یک اقدام نابخشودنی و فاجعه‌بار است».
اما باند رفسنجانی نگران این است که رژیم فرصت را از دست بدهد روزنامه ابتکار (3مهر) با یادآوری حرفهای اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل که خطاب به رژیم گفته بود: ”پیام من به دولت و مردم ایران روشن است؛ اجازه ندهید این فرصت از دست برود“ فرصت را برای رژیم استثنایی دانست و آن را به دولت روحانی گوشزد می‌کند.
روزنامه آرمان (3مهر93) یکی دیگر از رسانه‌های وابسته به باند روحانی- رفسنجانی، ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت سفر روحانی به نیویورک و دیدارهای روحانی با مقامات کشورهای دیگر، بر تاثیر این سفر و مذاکرات روحانی در نیویورک بر سرنوشت مذاکرات هسته‌یی رژیم تأکید کرده و تلاش کرده است نیاز رژیم به گفتگوها را به باند ولی‌فقیه تفهیم کند: ”لازم است منتقدان سیاست خارجی دولت یازدهم، واقع‌بین باشند.. باید دانست نفس گفت‌ و گوها مورد تأیید همگان است. گفت‌وگو، اصلی جدایی‌ناپذیر از اصول شناخته‌شده دیپلوماسی است. این تصور اشتباه است که ما در مذاکرات انجام نشده؛ از پیش بازنده هستیم“.
در زمینه تحولات اخیر منطقه، یعنی راه نیافتن رژیم به ائتلاف جهانی ضدداعش و دست رد آمریکا بر سینه رژیم برای ورود به این ائتلاف و حمله هواپیماهای آمریکا علیه مواضع داعش درسوریه، باندهای رژیم همصدا بوده‌اند و علی القاعده می‌بایست در زمینه تهدیدات دیگری که متوجه رژیم است، این هم‌صدایی را ادامه بدهند. اما می‌بینیم که در زمینه مذاکرات هسته‌یی، این هم‌صدایی وجود ندارد و باند روحانی - رفسنجانی هم‌چنان تلاش دارد مذاکرات را به نتیجه‌یی برساند.
اکنون این سؤال پیش می‌آید چرا باند رفسنجانی روحانی در مورد مذاکرات هسته‌یی با باند خامنه‌ای همصدا نیست؟
پاسخ این است که رژیم و باند رفسنجانی- روحانی، از روی اضطرار نظام در زمینه حل مسایل اجتماعی- اقتصادی و بن‌بست همه‌جانبه نظام، ناگزیر شده‌اند به مذاکرات هسته‌یی تن بدهند و در این مسیر امتیازات کلانی به طرف حسابهای مذاکرات هم داده‌اند، با وجود دادن این امتیازات کلان هنوز به هدف، یعنی لغو یا کاهش تحریمها، نرسیده‌اند و جز آزاد شدن چند میلیارددلار ازداراییهای رژیم نتیجه چندانی نگرفته‌اند.
دستاورد مذاکرات برای باند رفسنجانی- روحانی، آن‌چنان اندک است که وزیرخارجه دولت روحانی نگران این است که شکست مذاکرات باعث به هم خوردن تعادل درونی رژیم به نفع باند خامنه‌ای شود و تلاش کرده است که به صراحت آن را به مخاطبان و طرف حسابهای خود در آمریکا برساند.
به این ترتیب در شرایطی که رژیم در زمینه مسایل منطقه‌یی در معرض باختن قافیه و عقب‌نشینی از ”عمق استراتژیک نظام“ است، شکست درمذاکرات باخت را برای باند رفسنجانی- روحانی مضاعف می‌کند، در حالی که از نظر باندرفسنجانی- روحانی به نتیجه رسیدن مذاکرات و تعامل با کشورهای غربی خصوصاً با آمریکا در این رابطه، می‌تواند زمینه تعامل در سایر زمینه‌ها را نیز فراهم کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b2e3363-e78d-4e21-b20e-88468af5453a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات