728 x 90

كنفرانس در ژنو- مرداد 93,

پروفسور ژان زیگلر عضو کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر ملل متحد

-

ژان زیگلر
ژان زیگلر







پروفسور ژان زیگلر از چهره‌های سرشناس مدافع حقوق‌بشر در سطح بین‌المللی و از حامیان دیرینه مجاهدین و مقاومت ایران در نبرد با دو دیکتاتوری است. وی از دوستان وفادار شهید بزرگ حقوق‌بشر دکتر کاظم رجوی است و در دوران دیکتاتوری شاه، به همراه او فعالیتهای گسترده‌یی را برای لغو حکم اعدام رهبر مقاومت و افشای جنایات رژیم به پیش برده است.
پروفسور ژان زیگلر در فاصله سالهای 1981 تا 1999 نماینده مجلس فدرال سوئیس و از سال 2000 تا 2008 گزارشگر ویژه ملل‌متحد درباره تغذیه بوده است.
وی در سالهای اخیر فعالیتهای گسترده‌یی را در دفاع از حقوق مجاهدان اشرفی، در ارگانهای سازمان ملل انجام داد.

خانم رئیس‌جمهور، برای همه ما در ژنو و سازمان ملل افتخاری بزرگی است که شما در این جا حضور داشته باشید. حضور شما افتخاری است بر این محل، افتخاری است برای سازمان ملل و افتخاری است برای مردم ژنو.
من در طبقه بالا مستقر هستم، چرا که معاون کمیته مشورتی شورای حقوق‌بشر هستم. و باید به شما بگویم که فضا نه تنها در کمیته ما، بلکه در تمام سازمان ملل خیلی بهم ریخته است. شکست حقوق بین‌الملل، شکست اصول تمدن، نه فقط در مورد آن چیزی که در لیبرتی اتفاق می‌افتد، و در این مورد نیز صحبت خواهم کرد، منظورم اتفاقاتی است که در سوریه رخ می‌دهد، کشتارهای روزانه‌ای که در سکوت کامل و در بی‌عملی کامل از جانب کشورهای غربی انجام می‌گیرند. همان کشورهای غربی که چیزی به اسم «گروه همفکران» تشکیل داده‌اند. این چیزی جز دورویی تام و تمام نیست. کشورهای غربی در شورای حقوق‌بشر چیزی به اسم «گروه هم فکران» تشکیل دادند و منظور آنها این است که ما به‌طور مشخص مسئولیت و وظیفه داریم که از حقوق‌بشر دفاع کنیم و در مورد آنهایی که این حقوق را نقض می‌کنند قضاوت کنیم. ولی اگر کسی هیچ کاری نکند، در یک بی‌تفاوتی کامل نسبت به وقایع سوریه، نسبت به کشتار وحشتناک غزه، و من می‌خواهم بگویم که چقدر این موضوع اهمیت دارد که شورای ملی مقاومت ایران در برابر مردم و شهدای فلسطین موضع گرفته است. این یک لحظه بسیار مهم همبستگی و فریاد بیداری تاریخی بسیار مهمی می‌باشد. پیامی که خانم رئیس‌جمهور خطاب به محمود عباس فرستاد پیام همبستگی با مردم شهید فلسطین بود. نه ایالات متحده و نه اتحادیه اروپا هیچ کدام موضع روشنی علیه محاصره نگرفتند که تماماً جنایتکارانه است. من بسیاری از افراد را این جا می‌شناسم با توجه به موقیت خود، نسبت به وضعیت غزه اشراف دارم. من سه مأموریت پشت سر هم در غزه داشتم. محاصره همان زجرکش کردن است، تخریب زیرساختهای بهداشتی، غذایی و... است. و اگر این محاصره فوراً برداشته نشود، این روند ادامه خواهد داشت. و پیام خانم مریم رجوی قطعاً که به بیداری وجدانها و ضرورت این‌که این محاصره باید فوراً برداشته شود کمک کرد و اگر این محاصره برداشته نشود، واضح است که مقاومت در داخل غزه ادامه خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید، 2هزار کشته و 10هزار مجروح در غزه وجود دارد. و آقای بان کی‌مون که فردی احساساتی و عاطفی نیست، برای اولین بار از واژه «خونریزی دیوانه وار» استفاده کرد و گفت:. این خونریزی دیوانه وار باید متوقف شود. این حرف را دبیرکل سازمان ملل زد. این در صورتی است که این کشتار از سر گرفته نشود. چرا که 10هزار مجروح به‌معنی این است که هزاران بچه فلج شدند، سوختند، معیوب شدند، کور شدند. تنها عکس‌العمل و واکنشی که می‌توان نسبت به جنایات هولناک سوریه و لیبرتی نشان داد، جایی که بیش از 3هزار نفر در آن سکونت دارند و اعضای مقاومت برای آزادی هستند که کارزار دموکراسی را با شجاعتی ستودنی برای همه ما احیا می‌کنند، در برابر غزه، در برابر ناتوانی سازمان ملل، تنها امید ما هستند، مقاومت و پایداری شورای ملی مقامت ایران، جامعه مدنی، بیداری وجدانها در اروپا، . تظاهرات جریان دارد. یک جامعه مدنی فراکشوری و فرا مؤسسه‌یی وجود دارد. و می‌شود گفت، ورای سازمان ملل وجود دارد و این باعث می‌شود که امید متولد شود، به‌منظور از بین بردن توافقات جنگ و درگیری، برداشتن محاصره غزه، تشکیل یک کشور دوم در سرزمین فلسطین، آزادسازی فلسطین، پایان اشغال و استعمار اسرائیل، به وجود آمدن کشور فلسطین مستقل و آزاد، صلح در سوریه، دموکراسی در سوریه، سقوط مستبد سوریه بشار اسد و به‌طور خاص آزادی و حفاظت فوری بین‌المللی توسط کلاه آبیها برای قهرمانان لیبرتی.
به‌رغم فضایی که بر کمیته شورای حقوق‌بشر در طبقه اول سنگینی می‌کند و فضای سنگینی که در راهروهای این جا احساس می‌شود، به‌رغم رد و عدم پذیرش کمک بین‌المللی که من وارد جزئیات آن نشدم و در مورد قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت چیزی نگفتم، در رابطه با سوریه و شما از من بهتر می‌دانید که نتایج دراماتیک آن در یرموک، لاگوتا و حلب چیست. به‌رغم همه این نشانه‌ها و علامتهای منفی، این امید شگفتی آور وجود دارد که این جا توسط خانم مریم رجوی احیا شده است. از شما سپاس گذارم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3ca9a5c8-950e-436a-a36b-e01ccc130861"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات