728 x 90

اختلافات سیاسی در ایران,

دلیل موضعگیری خامنه‌ای علیه باند رفسنجانی- روحانی

-

خامنه ای، روحانی، رفسنجانی
خامنه ای، روحانی، رفسنجانی
خامنه‌ای دردیدار با ایادی بسیجی‌اش در دانشگاهها، باند رفسنجانی- روحانی را که برای حل بحرانها و بن‌بست اقتصادی رژیم به دست به دامن آمریکا شده را مورد حمله قرار داد و تلویحاً به آنها گفت خودشان را تعیین تکلیف کنند: ”این حرفها را به‌عنوان نصیحت به مسئولان آمریکایی نمی‌گوییم بلکه برای خودمان می‌گوییم تا تکلیف خودمان را بدانیم و در قضاوتها و تحلیل هایمان بفهمیم با چه کسانی روبه‌رو هستیم“.
ولی‌فقیه ارتجاع ضمن دفاع از شعر و شعارهای به‌اصطلاح ضد آمریکایی، ضدغربی و ضداستکباری باند خودش، باند رفسنجانی- روحانی و به‌طور مشخص شخص رفسنجانی که بارها این شعر و شعارها را به سخره گرفته و آنها را تند روانه دانسته، مورد حمله قرار داد و گفت: ”شعارهای ضد آمریکایی و ضد غربی و ضداستکباری که در کشور شنیده می‌شود ناظر به حقیقت و واقعیت وجودی آمریکاست اما برخی به‌ غلط تصور می‌کنند که این شعارها، کاری تعصب آمیز و بدون منطق فکری است“.
خامنه‌ای همچنین به تصفیه ایادیش در دانشگاهها و ادارات حکومتی توسط باند رفسنجانی- روحانی اعتراض کرد و هدف از آن را زمینه‌سازی برای به دست گرفتن امور رژیم توسط «غربزده ها» دانست: ”برخلاف ملت، برخی دستان می‌خواهد همان جریانهای محقر غربزده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت، ایستاد و این ایستادگی، کاملاً صحیح و عقلانی است“.
خامنه‌ای باند رفسنجانی- روحانی را ”غربزدگانی“ توصیف کرد که ”دستگاه محاسباتی آنها دچار اختلال شده حتی از این تجربه‌های تلخ هم، استنتاج درست ندارند“.
خامنه‌ای هفته گذشته از دولت روحانی حمایت کرد اما به مدت کوتاهی بعد از آن سیاستهای دولت و باند رفسنجانی- روحانی را مورد حمله قرارمی‌دهد.
موضعگیری خامنه‌ای علیه باند رفسنجانی- روحانی، در ادامه دوگانه گوییها و مواضع متناقض او بعد از روی کارآمدن دولت روحانی است.
سؤال این است که پس از آن حمایت چرا خامنه‌ای در دیدارش با بسیجیان در دانشگاهها این باند را مورد حمله قرارداد؟
اولین دلیل برای حمله خامنه‌ای به باند رفسنجانی- روحانی، طلسم‌شکستگی ولایت و بن‌بست نظام است.
مواضع متضاد خامنه‌ای در برخورد با باندهای درونی رژیم نیز از همین بن‌بست ناشی می‌شود که ناچار است در طول نزدیک به دو هفته مواضع متضاد و متناقضی بگیرد.
اضافه بر موضوعات داخلی رژیم، خامنه‌ای در زمینه بحران زهرخوران اتمی نیز گفتار دوگانه‌ای دارد.
خامنه‌ای از یک طرف از مذاکرات حمایت می‌کند، از طرف دیگر می‌گوید به نتیجه مذاکرات خوشبین نیست و... بنابراین می‌توان مواضع متناقض و دوگانه‌گویی خامنه‌ای در مورد مسایل نظام را در چارچوب بن‌بست رژیم و شکستن طلسم ولایت او تبیبن کرد.
موضوع دیگری که خامنه‌ای به‌شدت از آن هراسان است، زیرعلامت سؤال رفتن ولایت خودش می‌باشد.
نگرانی خامنه‌ای از کنار گذاشته شدن افراد باندش از ادارات و دوایر حکومتی توسط باند رفسنجانی- روحانی نیز ناظر به همین موضوع است.
هم‌چنان که در دولت آخوند محمد خاتمی عناصر باند خامنه‌ای به‌طور گسترده‌یی از ادارات و دوایرحکومتی تصفیه شدند، هم‌اکنون نیز دولت روحانی مشغول تصفیه ادارات و دوایرحکومتی از عناصر باند خامنه‌ای است و خامنه‌ای نمی‌خواهد این روند ادامه پیدا کند زیرا اهرم پیشبرد خط و خطوط خامنه‌ای، افراد باندش هستند و در صورتی که این اهرم از او گرفته شود، ممکن است کار به جای باریکتری بکشد و دست آخر ولایت خودش نیز زیرعلامت سؤال برود.
خامنه‌ای همین نگرانی را نیز در زمینه بحران زهرخوران اتمی دارد و نگرانی‌اش این است که در صورتی‌که به‌طور کامل با خط رفسنجانی- روحانی، موافقت کند و جام زهر را به‌طور کامل نوش جان کند، در نهایت این باند فرش را از زیر پای خودش بکشد و به همین دلیل است که مانند خمینی که در جریان جنگ رژیم با عراق قاطعانه در عرض چند ساعت زهر خورد و آتش‌بس را پذیرفت، خامنه‌ای جرأت چنین کاری را ندارد؛ زیرا طلسم ولایتش شکسته و شقه و شکاف درونی نظامش به حدی رسیده است که اگر چنین کاری بکند ممکن است مهار اوضاع از دست در برود و باند رفسنجانی- روحانی فرش ولایت را از زیر پایش بیرون بکشد. تن ندادن خامنه‌ای به خوردن جام زهراتمی در این دور ازمذاکرات رانیز در راستای همین نگرانی است.
جدال دیگر خامنه‌ای با باند رفسنجانی- روحانی و به‌طور مشخص با رفسنجانی جدال بر سر خبرگان نظام است.
خامنه‌ای این نگرانی را دارد که در جریان انتخابات آتی خبرگان باند رفسنجانی- روحانی بتوانند آخوندهای وابسته به خودشان را وارد خبرگان کنند و موقعیت او در مقام ولی‌فقیه نظام را تضعیف کنند. به این دلیل است که در پی رو به مرگ بودن مهدوی کنی و بالا گرفتن جنگ و جدال در رأس نظام بر سر تصاحب کرسی او به‌عنوان رئیس خبرگان ارتجاع، آخوند خزعلی عضو مجلس خبرگان، طی حمله کم سابقه‌یی به رفسنجانی هشدار داد که او و سایر دانه درشتهای خبرگان، به او اجازه بازگشت به‌ریاست خبرگان را نخواهند داد.
خزعلی ضمن حمله به شخص رفسنجانی گفت: «‌اشخاص پخته‌ای در خبرگان هستند که اساساً به او [هاشمی رفسنجانی] نظر منفی دارند [از جمله] آقای مصباح، آقای جنتی و دیگران که به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهند کرد. مگر این‌که خدای ناکرده همه اینها از بین بروند… و این آقای جنتی بود که کاندیداتوری همین شخص را برای ریاست‌جمهوری رد کرد و گفت که ایشان شرایط لازم را ندارد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6446702b-9c70-473f-8dc5-76a71249b9a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات