شاهزاده ترکی فیصل وزیر اطلاعات پیشین عربستان و سفیر سابق این کشور در آمریکا طی مصاحبهیی با تلویزیون سی.ان.ان (10تیر) درباره بحران عراق، تأکید کرد: یک قیام مردمی در عراق جریان دارد. قیامی که دامنهٴ آن از مرزهای سوریه تا موصل علیه دولت مالکی کشیده شده است.
ترکی فیصل در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت: «در حال حاضر روندی در بغداد برای انتخاب دولتی که تمامی مردم عراق را نمایندگی میکند در جریان است. مالکی فعلی، به هیچ عنوان تمامی مردم عراق را نمایندگی نمیکند».
وی درباره ریشهٴ بحران کنونی گفت: «من به انتخابات قبلی که 5سال پیش در عراق صورت گرفت باز میگردم. یکی از احزابی که در آن انتخابات پیروز شد کنار گذاشته شد و در آن زمان بهخاطر فشارهای توأم آمریکا و رژیم ایران، ائتلافی که مالکی را انتخاب کرد تبدیل به دولت شد. پس این موضوع به آن روزها باز میگردد و تنها به چند ماه اخیر باز نمیگردد».
در ادامه گفتگو، مصاحبهگر سی.ان.ان این سؤال را مطرح کرد که: «عربستان سعودی بهطور کاملاً علنی آمریکا را بهخاطر عدم اقدام کافی در سوریه و خودداری از کمک کافی به اپوزیسیون میانهرو سوریه مورد انتقاد قرار داده است. جهان چه کار اشتباهی در سوریه انجام داد که باعث شد داعش بتواند آنقدر سریع اقدام کند؟».
وزیر اطلاعات پیشین عربستان سعودی پاسخ داد: «این پادشاهی از ابتدا بر این موضع بود که باید از اپوزیسیون میانهرو سوریه حمایت کرد تا در میان مردم سوریه آن را بالا ببرید تا به این شکل بتواند نه تنها با چالش خشونتهای اسد بلکه همچنین با این گروهها که وارد سوریه شدند… مقابله کند».
فیصل ترکی افزود: «ما در بسیاری موارد شاهد آن بودیم که اپوزیسیون میانهرو در دو جبهه دارد میجنگد، هم علیه رژیم اسد و هم علیه این گروههای افراطی. از نظر من آمریکا بالاخره به این دیدگاه روی آورد که باید از اپوزیسیون میانهرو با دادن تسلیحات دفاعی حمایت کند، یعنی من امیدوارم. ما از کشورها نمیخواهیم تانک و هواپیما بدهند بلکه میخواهیم به آنها توان بدهیم تا بتوانند در برابر تانکها و هواپیماهای بشار اسد از خود دفاع کنند. اگر این کار صورت بگیرد، اپوزیسیون میانهرو میتواند با این چالشها برخورد کند».
ترکی فیصل در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت: «در حال حاضر روندی در بغداد برای انتخاب دولتی که تمامی مردم عراق را نمایندگی میکند در جریان است. مالکی فعلی، به هیچ عنوان تمامی مردم عراق را نمایندگی نمیکند».
وی درباره ریشهٴ بحران کنونی گفت: «من به انتخابات قبلی که 5سال پیش در عراق صورت گرفت باز میگردم. یکی از احزابی که در آن انتخابات پیروز شد کنار گذاشته شد و در آن زمان بهخاطر فشارهای توأم آمریکا و رژیم ایران، ائتلافی که مالکی را انتخاب کرد تبدیل به دولت شد. پس این موضوع به آن روزها باز میگردد و تنها به چند ماه اخیر باز نمیگردد».
در ادامه گفتگو، مصاحبهگر سی.ان.ان این سؤال را مطرح کرد که: «عربستان سعودی بهطور کاملاً علنی آمریکا را بهخاطر عدم اقدام کافی در سوریه و خودداری از کمک کافی به اپوزیسیون میانهرو سوریه مورد انتقاد قرار داده است. جهان چه کار اشتباهی در سوریه انجام داد که باعث شد داعش بتواند آنقدر سریع اقدام کند؟».
وزیر اطلاعات پیشین عربستان سعودی پاسخ داد: «این پادشاهی از ابتدا بر این موضع بود که باید از اپوزیسیون میانهرو سوریه حمایت کرد تا در میان مردم سوریه آن را بالا ببرید تا به این شکل بتواند نه تنها با چالش خشونتهای اسد بلکه همچنین با این گروهها که وارد سوریه شدند… مقابله کند».
فیصل ترکی افزود: «ما در بسیاری موارد شاهد آن بودیم که اپوزیسیون میانهرو در دو جبهه دارد میجنگد، هم علیه رژیم اسد و هم علیه این گروههای افراطی. از نظر من آمریکا بالاخره به این دیدگاه روی آورد که باید از اپوزیسیون میانهرو با دادن تسلیحات دفاعی حمایت کند، یعنی من امیدوارم. ما از کشورها نمیخواهیم تانک و هواپیما بدهند بلکه میخواهیم به آنها توان بدهیم تا بتوانند در برابر تانکها و هواپیماهای بشار اسد از خود دفاع کنند. اگر این کار صورت بگیرد، اپوزیسیون میانهرو میتواند با این چالشها برخورد کند».