728 x 90

روابط عراق و سوریه,

تلویزیون سی.ان.ان: جواب مالکی به تشکیل یک دولت فراگیرتر «نه» بوده است

-

بمباران سه مکان مرزی عراق توسط هواپیماهای سوریه
بمباران سه مکان مرزی عراق توسط هواپیماهای سوریه
تلویزیون سی.ان.ان، 26ژوئن 2014
گفته می‌شود که سوریه، شهرهای مرزی را بمباران می‌کند و ایران سرگرم پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز عراق است. جنگجویان داعش هم در حال پیشروی هستند. در این میان، کلمه‌ای از نخست‌وزیر عراق در مورد تشکیل یک دولت فراگیرتر شنیده شد و آن کلمه، ”نه“ است.
نیک رابرتسون، خبرنگار از بغداد: گفته می‌شود 3 مکانی که اغلب در مرز عراق و سوریه بمباران شدند، توسط هواپیماهای سوریه صورت گرفته‌اند، حملاتی که در اثر آنها، 57نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند و در میان آنها، زنان و کودکان هم بودند. دولت سوریه تکذیب می‌کند که دست به این حملات‌زده باشد. سخنگوی ارتش عراق هم می‌گوید، نه، به هیچ‌وجه چنین چیزی نیست و ما داریم حریم هوایی را مانیتور می‌کنیم و هیچ چیزی مشاهده نکردیم که وارد حریم هوایی عراق شود در نتیجه فکر نمی‌کنیم که کار هواپیماهای سوری بوده باشد.
اما اعتقاد بر این است، بمبهایی که بر روی جمعیت سنی فروریخته شدند، سوری بودند و خشم زیادی را برانگیختند. یک مقام غربی گفت که آنها معتقدند این هواپیماها، سوری بودند ولی نمی‌دانند که چه میزان ارتباط میان دولت سوریه و دولت عراق وجود دارد.
مجری: عراق بیش از مشاورت و آموزش، کمک هم از ایران دریافت می‌کند
باربارا استار، خبرنگار از پنتاگون: بله، یک مقام ارشد آمریکا به من گفت که اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در حال پرواز بر فراز عراق هستند و دارند اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند تا به رژیم شیعی عراق بدهند. همچنین نیروی قدس عراق، ببخشید، ایران، در حال منتقل کردن برخی از فرماندهان خود به عراق است تا مشورت بدهد و مهمتر از آن، شبه‌نظامیان شیعی را در جنوب عراق بسیج کنند.
مجری: کری عراق را ترک کرد و به‌نظر می‌رسد که تنشهای آنجا را آرام نکرده است. دولت به تحولات آنجا در رابطه با سوریه و ایران چه واکنشی دارد؟
خبرنگار: آنها در پنتاگون می‌گویند که این امر، مبین پیچیدگی اوضاع است. ظرف 24 تا 48ساعت شاهد فعالیتهای نظامی بیشتری از سوی سوریه و ایران بودید. نکته‌یی که وجود دارد این‌که داعش اکنون بسیار گسترش یافته و در یک پهنه بزرگی پراکنده شده است. سؤال این است که آیا نیروهای عراقی می‌توانند از این وضعیت سود جسته و آن را پس برانند یا نه.
مجری: ما به‌طور واقعی هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که نیروهای دولت عراق بتوانند مناطقی که داعش گرفته را پس بگیرند.
آیا شما تابحال شواهدی دیده‌اید که نیروهای عراقی بتوانند منطقه‌یی که داعش، بعثیها یا سایر گروه‌های سنی گرفته‌اند را پس بگیرند؟
نیک رابرتسون، خبرنگار از بغداد: نه، جواب کوتاه این است که ما ندیده‌ایم آنها بتوانند این کار را بکنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5cdb8f7-74dc-4a0f-8906-ef2c0e5db49e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات