728 x 90

بحران سياسي عراق,

نیویورک تایمز: مالکی مخفیانه از آمریکا خواست علیه مناطق تحت کنترل جنگجویان دست به حمله هوایی بزند

-

نوری مالکی
نوری مالکی
نیویورک تایمز، روز پنجشنبه (22خرداد) :
با تشدید تهدید جنگجویان در غرب عراق از ماه گذشته، مالکی نخست‌وزیر عراق مخفیانه از دولت اوباما خواسته است تا علیه نواحی که افراطیون حضور دارند دست به حملات هوایی بزند.
اما تقاضای دولت عراق برای کمک نظامی تا کنون مورد بی‌اعتنایی کاخ سفید بوده است که از گشودن فصلی جدید در منازعه عراق اکراه داشته است...
تسخیر سریع‌السیر موصل توسط این جنگجویان، بر این‌که منازعه سوریه و عراق تا چه میزان در هم آمیخته‌اند و این‌که این دو منازعه به‌صورت یک شورشگری منطقه‌یی تبدیل شده تأکید دارد.
در عین‌حال سرعت عمل جنگجویان، محدودیتهای کاخ سفید در اعمال نیروی نظامی در منطقه‌یی بی‌ثبات را برجسته ساخت.
برنادیت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارنظر در مورد تقاضاهای مالکی و واکنش دولت آمریکا اکراه نشان داد و طی اطلاعیه‌یی گفت ما در گفتگوهای دیپلوماتیک وارد جزئیات نمی‌شویم.
کنت پولاک تحلیلگر سابق سیا و مقام شورای امنیت ملی که یک کارشناس ارشد در مؤسسه بروکینگز است و در اوایل مارس از بغداد دیدار داشته گفت مقامات عراقی در بالاترین سطوح گفتند آنها از آمریکا پهپاد با سرنشین و بدون سرنشین تقاضا کرده‌اند.
در ملاقات 11مارس ژنرال لوید آستین رئیس سنتکام (فرماندهی مرکزی) که عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه نظارت دارد مالکی گفت دوست دارد آمریکا قدرت به‌کارگیری پهپاد را برای عراق فراهم کند.
در تماس تلفنی 16 مه که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور با مالکی گرفت مجدداً مالکی توصیه کرد که آمریکا از قدرت هوایی در عراق استفاده کند.
برخی کارشناسان گفتند چنین اقدام نظامی آمریکا کمک‌کننده خواهد بود ولی تنها منوط به این‌که مالکی برای تشکیل دولتی فراگیر گام بردارد. کنیت پولاک افزود حمایت نظامی آمریکا برای عراق تنها وقتی تأثیر مثبت دارد که مالکی رفتارش را در نظام سیاسی عراق تغییر بدهد.
پولاک گفت او باید جامعه سنی را به پهنه سیاسی عراق برگرداند و بر محدود شدن اختیارات خود موافقت کند و نیروهای امنیتی عراق را اصلاح نماید تا حرفه‌یی‌تر و با صلاحیت‌تر عمل کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6053990-f8f0-42e9-89b0-105ed0a82235"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات