728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,اخبار سوريه,اخبار خاور

تلویزیون الجزیره - ۲۵می۲۰۱۴ - دیدار احمد جربا و مریم رجوی در پاریس، حمایت رژیم تهران از رژیم اسد

-

برنامه تلویزیون الجزیره در مورد دیدار احمد جربا با مریم رجوی
برنامه تلویزیون الجزیره در مورد دیدار احمد جربا با مریم رجوی
تلویزیون الجزیره شب گذشته 4خرداد93 برنامه‌یی با عنوان ”دیدار احمد جربا و مریم رجوی در پاریس حمایت رژیم تهران از رژیم اسد“ پخش کرد.
در این برنامه گفته شد: برخی ملاقات احمد الجربا با مریم رجوی را یک استراتژی می‌بینند و کسانی هم آن را گامی در تشدید تضاد بین اپوزیسیون رژیم سوریه با رژیم ایران.
الجزیره این سؤال را مطرح کرد: این هماهنگیها چه آثاری در نقشه مسیر بین‌المللی و منطقه‌یی در قبال انقلاب سوریه دارد؟

بخشهایی از این برنامه در زیر می‌آید:
تلویزیون الجزیره: در ملاقات با مریم رجوی رئیس سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران درپاریس، احمد الجربا رئیس ائتلاف اپوزیسیون سوریه گفت: سرنوشت انقلاب سوریه به سرنوشت مردم ایران و نماینده مشروع آن مقاومت ایران گره خورده است. وی افزود سوریها و ایرانیها با یک دشمن در جنگند. ما بر روی این خبر تأمل می‌کنیم و آن را با دو محور مورد بررسی قرار می‌دهیم:
-چه دلیلی برای ملاقات جربا و رجوی وجود دارد در حالیکه رژیم تهران چه در زمینه سیاسی و چه در صحنه جنگ از رژیم اسد حمایت می‌کند؟
-این هماهنگیها چه بازتابهایی در نقشه مسیر مواضع بین‌المللی و منطقه‌یی در قبال انقلاب سوریه داشته است؟
برخی ملاقات احمد الجربا با مریم رجوی را یک استراتژی می‌بینند و کسانی هم آن را گامی در جهت تشدید تضاد اپوزیسیون رژیم سوریه با رژیم ایران به حساب می‌آورند اما در این میان رژیم تهران در کانون همه بحثهایی که حول آینده انقلاب سوریه در جـریان است قرار دارد. این امر بعد از آن است که نقشه مسیر مواضع سیاسی و تحولاتی که در صحنه رویاروییها رخ می‌دهد، نشان داد، قسمتی از مسیر این انقلاب و سرنوشت آن روزانه از طریق عوامل منطقه‌یی و در رأس آن ایران و راه‌حلهایی که برای سوریه و روش برخورد با آن، تعیین می‌شود.
سوالهای فراوانی در مورد مضمون و پیامدهای ملاقات احمد الجربا رئیس ائتلاف اپوزیسیون سوریه در پاریس با مریم رجوی رئیس شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق و در مورد زمان و مکان این ملاقات، در بحبوحه شرایط فعلی سوریه، وجود دارد. درست است که طرفین در کادر مواضع ضدرژیم ایران و سیاستهایش ملاقات کردند اما شروع اولیه کار آنها و پروژه‌های آنها متفاوت بوده است. اما آنچه این سخن را قابل‌توجه می‌کند گره خوردن سرنوشت مردم و انقلاب سوریه به سرنوشت مردم ایران و اپوزیسیون ایران است که توسط شورای ملی مقاومت تحت هدایت مریم رجوی، نمایندگی می‌شود.

الجزیره: با ما از تهران دکتر هادی افقهی دیپلومات سابق ایران و از استانبول زیاد حسن عضو هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه و از پاریس دکتر خطار ابو دیاب محقق مرکز بین‌المللی تحقیقات ژئوپلیتیک روی خط هستند که به همه میهمانان خوش‌آمد می‌گوییم. از آقای زیاد حسن از استانبول شروع می‌کنیم.

سؤال: هدف از این دیدار با خانم رجوی چیست؟
زیاد حسن، عضو هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه: واقعیت این است که دیدار با خانم رجوی دیدار اول بین ائتلاف ملی سوریه با سازمان مجاهدین خلق نیست. بلکه این دیدار دوم می‌باشد. قبل از آن آقای بدر جاموس دبیرکل ائتلاف ملی سوریه دیدار داشته‌اند. هر دو دیدار با هدف هماهنگی بین ائتلاف ملی سوریه و اپوزیسیون سوریه و اپوزیسیون ایران به‌طور عام و به‌خاطر ایستادگی در برابر زورمداری و یاغیگری رژیم ایران صورت گرفته چونکه این زورمداری پا را از مرزهای ایران فراتر گذاشته و کل کشورهای منطقه را در برگرفته است و تبدیل به کانون فساد در این منطقه شده است.

مجری: هماهنگی در چه سطحی؟
زیاد حسن: همان‌طور که می‌دانید سازمان مجاهدین خلق یک سازمان اپوزیسیون رژیم جنایتکار ایران است. ما هم به مقاومت علیه رژیم بشار اسد برخاسته‌ایم که رژیم ایران حامی اصلی آن در این منطقه است. از این‌رو می‌خواهیم روابط جدیدی را با سازمان مجاهدین خلق برای یافتن چگونگی حمایت از انقلاب سوریه و اپوزیسیون سوریه در مبارزه‌اش علیه رژیم ایران و بازوی اجرایی آن در سوریه که در بشار اسد و باند حاکمش مجسم می‌شود، ایجاد کنیم.

مجری: حالا که هدف این است می‌خواهیم از دکتر هادی افقهی بدانیم که آیا این سخن همان دیدگاهی است که تهران از دیدار جربا با رجوی دارد؟
هادی افقهی، دیپلومات سابق (رژیم) ایران: ایران به این دیدار اهمیتی نمی‌دهد و نه به دیدارهای قبلی و نه به این دیدار تروریستی چونکه این دو سازمان و این دو مؤلفه تروریست هستند و حامی تروریسم هستند. سازمان مجاهدین خلق از طریق اطلاعیه‌های رسمی‌شان در رسانه‌های بین‌المللی مسئولیت بسیاری از انفجارها و کارهای تروریستی و ترور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و انفجار حزب جمهوری را به‌عهده گرفته‌اند. این کارنامه مملو از جنایت و تجسس و ترور و ربودن و انفجارهاست. نزدیک 15هزار شهید به‌دست سازمان تروریستی مجاهدین خلق جان باخته‌اند. امروز ما شاهد این دیدار علنی هستیم در حالی‌که همان‌طور که مهمان بسیار مؤدبتان از استانبول خاطرنشان ساخت دیدارهایی بوده است و یک گزارش فیگارو اعتراف می‌کند که اجساد مجاهدین خلق در میان کشته شدگان اطراف حومه ادلب وجود داشته است. ما این همکاری و این دیدار را دیدار بازندگان می‌دانیم چه ائتلاف سوریه و یا سازمان مجاهدین خلق باشد.

مجری: آقای افقهی با اجازه شما، گفتید که هر دو طرف تروریست هستند. این دسته‌بندی به‌لحاظ بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده نیست نه درباره مجاهدین خلق و نه درباره ائتلاف ملی سوریه.
افقهی: نه برعکس، مجاهدین خلق تا دو سال قبل در لیست تروریستی آمریکا و همچنین لیست تمامی کشورهای اروپایی بود. الآن چطور شده که خارج از این لیست سیاه قرار گرفته است. چونکه آنها تروریسم را بنا‌ به منافعشان تفسیر می‌کنند و یک تعریف آکادمیک و کلاسیک از تروریسم نمی‌دهند تا این‌که بدانیم که ائتلاف ملی تروریستی است یا غیرتروریستی و یا مجاهدین خلق که اعتراف می‌کنند که رئیس‌جمهور منتخب و نخست‌وزیر و گروهی از نمایندگان پارلمان و 15هزار شهید را ترور کرده‌اند.

مجری: به هر حال این برمی‌گردد به کارنامه مجاهدین خلق در داخل ایران، اما این دیدار آقای دکتر خطار ابو دیاب آیا در آن یک نوع ضربه به دشمن است و یا فایده سیاسی دارد؟
دکتر خطار ابودیاب، پژوهشگر انستیتوی بین‌المللی مطالعات ژئوپلیتیک: در آن یک فایده سیاسی نیز وجود دارد. ما در برابر یک معادله کلاسیک قرار داریم. دشمن دشمن من دوست من است. از طرف دیگر در موضوع دسته‌بندی تروریستی. به‌خاطر می‌آورم وقتی که رئیس‌جمهور سابق ایران محمد خاتمی رئیس‌جمهور شد، اروپا در آن زمان گفتگویی را تحت عنوان «گفتگوی انتقادی» شروع کرد. قبلاً رژیم تهران یک رژیم تروریستی شناخته می‌شد. اتهاماتی علیه آن مبنی بر ترور افراد مخالف وجود داشت که برجسته‌ترین آن ترور رهبر کردی در برلین و عملیات دیگر بود که اگر خواسته باشیم این قبیل پرونده‌ها را باز کنیم. در رابطه با ائتلاف سوریه، این ائتلاف خودش قربانی است. قربانی طرح امپراتوری ایران کما این‌که قربانی رژیم اسد است. کل مردم سوریه قربانی هستند. کشور تبدیل به میدان جنگ شده است. اگر که رژیم ایران حق دارد با اپوزیسیون مشخصی از سوریه رابطه برقرار کند و اگر حق دارد که از منافعش دفاع کند و هزاران هزار فرد جنگی را از محور متحدانش اعزام کند تا این‌که سیر نبرد را در سوریه تغییر دهد، ائتلاف سوریه هم حق دارد که در میدان خود بازی کند و تلاش کند با نیروهایی که با این رژیم مخالف هستند هماهنگی کند چونکه رژیم ایران وارد جنگ بود و نبود شده است وقتی که اعلام کرد که سوریه استان سی و پنجم ایران است. منظورش این بود که اگر رژیم دمشق ساقط شود این کلید سقوط رژیم در تهران به‌شمار می‌رود. بنابراین در این‌جا یک نوع اشتراک منافع وجود دارد. بازی رژیم ایران در کشور شام و علیه جهان عرب یک بازی با زور است. هیچ‌کس گرایش جدید روحانی و امکان گشایش ایران و اعراب را انکار نمی‌کند اما وقتی طرح و برنامه‌های رژیم ایران را در مورد سوریه می‌بینیم و گشایش ایران در عراق و یا در لبنان را می‌بینیم، خوب می‌فهمیم که گشایش روحانی در مسأله هسته‌یی تا همین الآن در زمینه خارجی عملی نشده است. و چه بسا گفتگوی جربا با رجوی عامل فشاری در این راستا باشد.

مجری: شما اشاره کردید به اشتراک منافع در این‌جا از آقای زیاد حسن سؤال می‌کنیم عملاً چه چیزی را می‌تواند این اپوزیسیون ایران به اپوزیسیون سوریه بدهد با در نظر گرفتن این مسأله‌ای که مهمان برنامه از تهران گفت اجساد رزمندگانی از مجاهدین خلق در ادلب وجود داشت. آیا این مسأله تا چه اندازه درست است؟
زیاد حسن: در واقع این دیدار بین ائتلاف ملی و سازمان مجاهدین خلق ایران یک دیدار بسیار با تأخیر بود. ائتلاف ملی و سازمان مجاهدین خلق می‌بایستی که خیلی وقتها در پشت میز مذاکره می‌نشستند. چونکه ما از همان ارزشهایی که آنها از آن دفاع می‌کنند ما هم دفاع می‌کنیم. ما دنبال آزادی و کرامت برای خلقمان هستیم و این سازمان هم به‌دنبال آزادی و کرامت مردم ایران است که دولتش میلیاردها دلار را برای گسترش تروریسم و فساد در سوریه و برای حمایت از رژیم جنایتکار در سوریه خرج می‌کند در حالی‌که مردم ایران از گرسنگی به خود می‌پیچیند. ما در این دیدار دنبال راه کارهای همکاری و هماهنگی بین خودمان و مجاهدین خلق هستیم. در این‌جا می‌خواستم اشاره بکنم به نکته‌یی که میهمانتان از تهران گفتند. ما نیازی به سرباز و نیرو از خارج سوریه نداریم. مردان و مجاهدان سوریه و انقلابیون سوریه می‌توانند از سوریه دفاع کنند و ارتش آزاد سوریه متعهد به دفاع از سوریه است. ما نیاز به حمایت مادی و حمایت مهمات داریم. با این سازمان دیدار کردیم به این امید که قادر به حمایت از ما در مبارزه‌مان علیه این رژیم جنایتکار باشد. اما مسأله اجسادی که مهمان شما از تهران از آن صحبت می‌کند که می‌گوید که آنها را در ادلب پیدا کرده‌اند، من کاملاً یقین دارم که در واقع اجساد متعلق به شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان (موسوم به) ابوالفضل عباس و دیگر باندهای مسلحی هستند که رژیم ایران برای کشتن مردم سوریه و گسترش تروریسم در کشورمان و میهن‌مان سوریه اعزام داشته است.

مجری: شما خاطرنشان کردید که اپوزیسیون سوریه و اپوزیسیون ایران برای یک ارزش واحد و با یک دشمن واحد می‌رزمند. دکتر افقهی در این صورت آیا فکر نمی‌کنید که این طبیعت موضع ایران است که چنین زمینه‌ای را برای این اپوزیسیون ایجاد کرده که خود را وارد این موضوع نماید تا این‌که تهران را در یک موضوع خارجی بهم بریزد درعین‌ حالی که در موضوع داخل هم بهم ریخته است؟
افقهی: آقای عزیز، الآن چیزی به‌نام سازمان مجاهدین خلق وجود ندارد. اگر که این سازمان وارد شود و بیرون برود. چیزی جز افراد اندکی در کمپ لیبرتی نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد باقی نمانده‌اند بعد از این‌که مردم عراق با آنها جنگیدند و آنها را با سنگ از قرارگاه اشرف که زمینهای این منطقه از کشاورزان و برزگران عراقی در منطقه دیالی را غصب کرده بودند طرد کردند.

الجزیره: این اساساً شاید توسط هواداران آقای مالکی که اصلاً وابسته به ایران است انجام شده باشد..
آقای دکتر خطار آیا ممکن است که دوستان سوریه به‌اصطلاح با دید شک به این ملاقات بنگرند بر این اساس که ائتلاف سوریه با اپوزیسیون ایران رابطه بر قرار می‌کند و شاید که این در محاسبات این کشورها که انقلاب سوریه را پشتیبانی می‌کنند نبوده باشد؟

دکتر خطار: طبعاً اگر سازمان مجاهدین خلق هم‌چنان در لیست تروریستی بود این ملاقات صورت نمی‌گرفت طبق اطلاعاتم این ملاقات با آگاهی مستقیم یا غیرمستقیم گروه دوستان سوریه صورت گرفته است به این معنا که این حرکت دیپلوماتیک هماهنگ شده است همان‌گونه که رهبری رژیم ایران حق دارد که با ترکیه و مصر و قطر و دولتهای زیادی حول پرونده سوریه گفتگو کند و چه بسا فردا با سعودی با میانجیگری پادشاهی عمان هم در این رابطه گفتگو کند چگونه است که ائتلاف ملی سوریه اپوزیسیون نتواند تحرک دیپلوماتیک داشته باشد مدتی پیش نشستی با حضور اعضای اپوزیسیون سوریه که خارج از ائتلاف ملی هستند مثل معاذ الخطیب و هیثم المناع در قاهره برگزار شد و این ایده مطرح شد که اینها به تهران بروند بنابراین هر کسی تلاش می‌کند که در موقعیت مشخصی بازی خود را بکند مهمتر این‌که الابراهیمی قبل از این‌که پست خود را ترک کند حول پیشنهادات رژیم ایران سخنانی گفت بعد از آن رژیم ایران پیشنهادات دیگری داد که در آن حتی از کاهش صلاحیتهای رئیس‌جمهور سوریه هم صحبت نشده بود و به اشکال مختلف تلاش می‌کرد که پیروزی رژیم (بشار الاسد.) را تضمین کند. رژیم ایران در گذشته از طریق ترکیه تلاش کرد که گروه اخوان المسلمین در سوریه را قانع کند که با رژیم سوریه همکاری کنند و یک دولت را با رژیم سوریه تشکیل بدهند این ایده از سوی اخوان المسلمین رد شد و این در سال 2011 بود تلاش قدیمی صورت می‌گیرد که همه چیز از زیر دست رژیم ایران رد شود الآن این تلاش از سوی ائتلاف ملی سوریه تلاش عکس این جریان است. الآن فشار نظامی رژیم ایران از طریق حزب‌الله و تیپ (ضد) ابوالفضل به مرحله‌ای رسیده که رژیم ایران پناهندگان افغانی و پناهندگان پاکستانی و افرادی از ملیتهای دیگر را برای جنگ در سوریه سربازگیری می‌کند همه فقط جهاد از نوع دیگر در سوریه را نگاه می‌کنند و صحبت از چچنی می‌کنند ولی از دیگران صحبت نمی‌کنند. عملاً یک ظلم بزرگی بر مردم سوریه رفته است که سرزمینشان تبدیل به صحنه‌ای برای درگیریها شده است بنابراین این حق ائتلاف سوریه است که تا آنجا که می‌تواند از حق خود در میان این شرایط سخت دفاع کند.

زیاد حسن: من می‌خواهم فقط یادآوری کنم آنچه که در حال حاضر در سوریه می‌گذرد یک انقلاب است انقلاب مردمی که آن را برای آزادی و شرفش شروع کرده است و ما از زاویه اصولی با تمامی جنبشهای آزادیبخش در همه جهان بر علیه نیروهای ستمگر و طغیانگر هستیم...
این اولا، اما برای بازگشت به سؤال شما، می‌خواهم بگویم ائتلاف ملی سوریه تلاش بسیاری می‌کند که بحران سوریه، انقلاب سوریه را به‌نفع مردم سوریه و به‌نفع آزادی و شرافت خلق سوریه حل شود بنابراین فکر می‌کنم که این دیدار یک دیدار مهم بود و بعد دیدارهای دیگری بعد از آن با طرفهای مخالف دیگری در ایران انجام خواهد شد که به‌نظر من آنها نقش و وزن مردمی بسیار بزرگی در کشور ایران دارند رژیم ایران میلیاردها دلار هزینه می‌کند و ایران در حال حاضر از یک بحران واقعی در اقتصاد داخلی‌اش رنج می‌برد و می‌خواهد از این بحران با قانع کردن کشورهای منطقه‌یی که از مردم سوریه حمایت می‌کنند و دوست مردم سوریه هستند از این بحرانها خارج شود از طریق قانع کرده آنها در سیاست‌ها و سمت‌گیریهای خصمانه‌اش بر علیه مردم سوریه و این به‌نفع رژیم ایران اتفاق نخواهد افتاد و به‌نظر من انقلاب مردم سوریه پیروز خواهد شد به‌رغم تمامی حمایتهایی که رژیم ایران از این رژیم جنایتکار در سوریه انجام می‌دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/955dbea1-d60b-4968-88f6-9bec7ba5e7ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات