728 x 90

کمپ لیبرتی,

بیانیه مشترک ۶۶شخصیت سیاسی از اقلیم کردستان عراق در مورد ضرورت تأمین حفاظت لیبرتی

-

کمپ لیبرتی
کمپ لیبرتی
متن بیانیه مشترک 66شخصیت سیاسی از اقلیم کردستان عراق: «جان پناهنده و حقوق وی باید حفاظت شود» :
بعد از این‌که پرونده پناهندگان ایرانی در کمپ اشرف در ابتدای سال 2009 از طرف نیروهای آمریکا به دولت عراق تحویل داده شد تا کنون هفت بار نیروهای دولت عراق اقدام به کشتار آنها کرده‌اند که کشتارجمعی اول ماه سپتامبر 2013 در کمپ اشرف نمونه بارز این‌گونه کشتارهاست؛ بدون این‌که دولت عراق اجازه بدهد یک تحقیقات بی‌طرفانهٴ بین‌المللی در خصوص آن صورت گیرد یا این‌که کسی به‌خاطر ارتکاب این جنایت دستگیر شود و به دادگاه کشانیده شود و مجازات گردد!

تا کنون 134تن از این پناهندگان ایرانی کشته و بیش از 1300تن دیگر مجروح شده‌اند. اشرفیها که به اجبار به کمپ فاقد امکانات لیبرتی منتقل شده‌اند و مورد تهدید و محاصره سخت دولت عراق قرار دارند؛ چهار بار نیز با همکاری دولت عراق موشک‌باران شده‌اند..

کلیه ساکنان کمپ اشرف که اکنون در کمپ لیبرتی اسکان داده شده‌اند طبق کنوانسیون چهارم ژنو «افراد حفاظت‌شده» هستند و از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به‌عنوان پناهنده و پناهجو به‌رسمیت شناخته شده‌اند و بر اساس قوانین بین‌المللی «حفاظت‌شده» هستند.

ما امضاکنندگان بیانیه حاضر، با اتکا به ارزشهای انسانی و حقوق‌بشری با کمپین بین‌المللی برای حفاظت از این پناهندگان همصدا می‌شویم و خواستار موارد زیر هستیم:
دولت عراق را وادار کنید که به محاصره این کمپ پایان دهد و اجازه بدهد ساکنان الزامات امنیتی و حفاظتی خود را با مخارج خودشان تأمین کنند (از جمله بازگرداندن تی‌والهایی که از قبل در لیبرتی وجود داشته است).

به‌منظور جلوگیری از کشتارهای بیشتر و تأمین امنیت و حفاظت از جان ساکنان، لازم است یک تیم ناظر سازمان ملل به‌طور دائم در لیبرتی مستقر شود و لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان اعلام شود.

ما سازمان ملل را فرامی‌خوانیم تا یک کمیته بین‌المللی برای انجام تحقیقات شفاف و مستقل در خصوص کشتارهای صورت گرفته، تشکیل دهد

دولت عراق را وادار کنید هفت گروگان اشرفی را آزاد سازد

به ساکنان اجازه داده شود تا از خدمات انسانی و پزشکی با مخارج خودشان برخوردار شوند و برای بیماران خود ساختمان بسازند.

پایگاه خبر رسانی کردی آوینه نیوز: شخصیتهای سیاسی و روشنفکران و فعالان کرد در بیانیه‌یی خواستار آن شدند که به ساکنان کمپ لیبرتی اجازه دهد با مخارج خودشان نیازهای امنیتی و حفاظتی از جمله برگرداندن تی‌والهایی که قبلاً در این کمپ بوده را تأمین کنند، آنها همچنین خواستار برداشته شدن محاصره لیبرتی شده‌اند. این بیانیه خواستار آن است که یک نیروی سازمان ملل با هدف ممانعت از کشتار و برای تأمین امنیت و حفاظت ساکنان در داخل کمپ لیبرتی به‌طور دائم مستقر شود و ضروری است که لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی اعلام شود و زیر نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قرار گیرد. این شخصیتها اعلام کرده‌اند، به‌دنبال این‌که کیس پناهندگان ایرانی در کمپ اشرف از آغاز سال 2009 از طرف نیروهای آمریکایی تحویل دولت عراق شده است تا کنون ساکنان این کمپ 7 بار زیر چتر دولت عراق هدف کشتار قرار گرفته‌اند که بارزترین آن قتل‌عام سپتامبر 2013 در کمپ اشرف است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ba63dfa-d81c-4546-86f6-ff33576fa11e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات