728 x 90

انتخابات عراق,

هشدار ایاد علاوی: ما توافق کردیم که اجازه داده نشود که مالکی برای دوره سوم بتواند نخست‌وزیر باشد

-

ایاد علاوی رهبر العراقیه
ایاد علاوی رهبر العراقیه
ایاد علاوی رهبر رئیس ائتلاف الوطنیه در مصاحبه با تلویزیون العربیه گفت: یک حقیقتی را می‌خواهم بگویم که عراق هم‌چنان در بحران قرار دارد که بحران خفه‌کننده و بزرگی است که موجودیتش را تحت‌تأثیر قرار داده است. این بحران همانا وارد شدن عراق در یک بحران طائفه گرایانه و سیاسی است و بروز اختلافات ملی و پرهیز از یک آشتی ملی که همه اینها روی پروسه سیاسی ملی تأثیر گذاشته است و بسیاری از مجموعه‌ها و دستجات را نیز از خارج جامعه عراق وارد این موضوع کرده است. و تا در واقعیت خودمان و در عمل و اجرائیات اقدام به پاکیزه کردن این پروسه سیاسی نکنیم یعنی یک پروسه همه‌جانبه که از مسیر طائفه‌گری بیرون بیاید و یک آشتی ملی و مشارکت حقیقی را بنیانگذاری نماید به‌هیچ‌وجه عراق از این بحران بیرون نخواهد آمد و تندبادهای سخت از چپ و راست بر آن خواهد وزید.
در واقع به‌رغم این‌که ما از این انتخابات خوشحال هستیم اما صریح بگویم که ما واقعاً از این‌که بعضی استانهای عزیزمان از حق مشارکت در انتخابات محروم شدند دلخور هستم. چرا که طیفهای وسیع میلیونی به‌دلیل این‌که در معرض دستگیری و تجاوز تبعیض و ضربه و تشدید فضای عملیات نظامی قرار گرفته‌اند و بعضاً در معرض سیلابها مثل ابوغریب قرار گرفتند این عزیران هم‌چنان از این‌که نتوانسته‌اند به حقشان برسند قانع نیستند… یعنی بهرحال یک انتخاباتی انجام شده که صرفاً بخشی از مردم در آن شرکت کرده‌اند بهمین دلیل ما می‌خواهیم که عراق عملاً و واقعاً از این بحرانها خارج گردد نه به‌صورت صوری. والا تا وقتی این وضعیت طایفه‌گرایی در عراق وجود دارد شهروندان عراقی نمی‌توانند از حق هویت شهروندی خودشان برخوردار باشند. در حال حاضر آن چه در حاکمیت است مروج همین تقسیم بندیهاست که مثلاً این شبعه است این سنی است؛ این مسیحی است و نه حق شهروندی؛ این وضعیت در کشور سطح بالایی مثل عراق روا نیست. علاوی افزود: ما توافق کردیم که اجازه داده نشود که مالکی برای دوره سوم بتواند نخست‌وزیر باشد و براین موضعی هم بالتأکید خواهیم ایستاد و نخواهیم گذاشت اتفاق بیفتد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a7c9d9d-3bcc-4c91-b8a8-73b0380cfcc9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات