728 x 90

مرکز هسته‌ای فردو

تاسیسات هسته‌یی رژيم ایران در فردو در قم
تاسیسات هسته‌یی رژيم ایران در فردو در قم
مرکز مخفی زیرزمینی فردو اولین بار در سال 2005 میلادی توسط سازمان مجاهدین خلق ایران افشا شد. رژیم ایران در مارس 2005 راه‌اندازی این سایت را آغاز کرده بود و به فاصلهٴ کوتاهی با افشای آن مواجه شد.


مرکز هسته‌یی فردو در سایهٴ سیاست مماشات به کارش ادامه داد

اطلاعات سایت فردو همان موقع در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رئیس آن محمد البرادعی بود قرار گرفت اما بر اثر سیاست مماشات، کشورهای غربی که مشغول مذاکره با رژیم آخوندی بودند چشم خود را بر روی آن بستند. بعداً در سپتامبر سال ۲۰۰۹ رئیس‌جمهور آمریکا به وجود این سایت اشاره کرد و رژیم مجبور شد که اطلاعات این سایت را در اختیار آژانس قرار دهد.
رژیم ایران با استفاده از تمامی سانتریفوژهایی که در تأسیسات خود در فردو نصب کرده، توانست غنی‌سازی اورانیوم در حد 20 درصد را، به 40برابر برساند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد که اگر سایت فردو به‌طور کامل راه‌اندازی شود، رژیم ایران خواهد توانست ماهانه 45کیلو اورانیوم با غنای 20درصد تولید کند. گسترش غنی‌سازی اورانیوم در این سایت مخفی اتمی، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت ملل‌متحد بود که خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط رژیم شده است.


مرکز هسته‌یی فردو مختصات

تا قبل از افشای این سایت به جز اهالی قصبهٴ فردو واقع در دهستان قهستان بخش کهک شهرستان قم، کمتر کسی اسم این منطقه را شنیده بود. این منطقه در جنوب مسیر قم به اصفهان قرار داشت با جمعیتی کمتر از دو هزار نفر داشت که با باغداری و گله‌داری روزگار می‌گذراندند.
سایت فردو در فاصله ۱۲۰کیلومتری شهر تهران است. مرکز هسته‌یی فردو بخشی از «تأسیسات زیرزمینی» برنامه هسته‌یی رژیم است که به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم «در عمق 80 تا 90 متری صخره‌های سنگی» ساخته شده‌است.
کد داخلی این سایت غنی‌سازی اورانیوم، ۳۱۱ می باشد. این سایت که ساختمان سازی آن در اوایل ماه مارس ۲۰۰۵ شروع شد در عمق کوه قرار دارد تا در برابر حملات هوایی در امان بماند. امری که نشان می‌دهد این رژیم به‌دنبال تسلیحات اتمی است.


مرکز هسته‌یی فردو - هزینه

ستاد کل نیروهای مسلح رژیم به‌ریاست پاسدار حسن فیروز آبادی و وزارت دفاع به سرپرستی پاسدار احمد وحیدی اقدام به ایجاد این سایت مخفی کرده‌اند. رژیم برای این پروژه تابه‌حال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده و متخصصانی که در این پروژه دست دارند می‌گویند که این سایت دارای بودجه نامحدودی می‌باشد، به‌طور مثال یکی از شرکتهایی که وابسته به وزارت دفاع می‌باشد و وظیفه‌اش ساخت بعضی از تأسیسات این سایت می‌باشد، تابه‌حال بیش از ۲۵میلیون دلار دریافت کرده است.
همه پرسنلی که در این پروژه شرکت دارند تحت کنترل شدید ضداطلاعات وزارت دفاع و همچنین آژانسهای وزارت دفاع هستند و بالاترین فرماندهان این وزارتخانه نحوه پیشبرد ساختمان سازی این سایت را کنترل کرده و دنبال می‌کنند.


مرکز هسته‌یی فردو - تأسیسات غنی‌سازی و فعالیتهای آن

تأسیسات غنی‌سازی فردو، دارای ۲ واحد است و در مجموع ۱۶ آبشار در آنها نصب شده که در کل ۲۷۸۴ سانتریفوژ دارد. از ژانویه ۲۰۱۱ رژیم تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تأسیسات غنی‌سازی فردو آغاز کرد. رژیم پیش‌تر گفته بود که ۲۸۰۰ دستگاه سانتریفوژ را در فردو نصب کرده است. رژیم در سایت فردو توان آن را دارد که میزان تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را با به کارگیری ۷۰۰سانتریفیوژ افزایش دهد. این امر می‌تواند مدت زمان تولید اورانیوم برای ساخت یک کلاهک هسته‌یی را به نصف، به عبارت دیگر در حدود سه ماه کاهش دهد. آژانس در ماه مه ۲۰۱۲ خبر داد که بازرسان آن در مرکز هسته‌یی فردو، نشانه‌هایی از اورانیوم با غلظت ۲۷ درصد پیدا کرده‌اند.


مرکز هسته‌یی فردو و خواسته جامعه جهانی مبنی بر تعطیلی آن

فردو به‌عنوان بحث انگیزترین مقوله‌یی است که در مذاکرات بین ایران و کشورهای گروه پنج به‌علاوه یک مطرح است. به گزارش خبرگزاری رویتر 28بهمن 1391: کشورهای ۵+۱ خواستار تعطیلی سایت اتمی فردو شدند.


مرکز هسته‌یی فردو سرانجام تسلیم شد

در روز 30 دیماه 1392 سرانجام رژیم زهر خوردهٴ ولایت‌فقیه در چنبرهٴ تحریمها و بحرانهای درونی خود، به زانو درآمد و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم اعلام کرد بر اساس توافق ژنو از این‌روز رژیم ایران غنی‌سازی 20 درصدی را تعلیق می‌کند. این دومین گام رژیم در نوشیدن جام زهر هسته‌یی بود که مقاومت مردم ایران در پی افشاگریهای مستمر به گلوی نظام ولایت‌فقیه ریخت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a23456f3-160c-4757-bedf-e78d79b3ac73"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات