728 x 90

صدور تروريسم

تونی بلر: بنیادگرایی اسلامی بزرگترین تهدید دوران معاصر

-

تونی بلر
تونی بلر
تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان، بنیادگرایی اسلامی را بزرگترین تهدید دوران معاصر دانست و بر ضرورت جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی تأکید کرد.

بلر در یک سخنرانی در لندن با عنوان «چرا خاورمیانه اهمیت دارد؟»، گفت: «آنچه هم‌اکنون در خاورمیانه می‌گذرد، هم‌چنان بزرگ‌ترین تهدید امنیت جهانی در اوایل قرن بیست و یکم است... در بنیاد این بحران یک دیدگاه افراطی و سیاسی نسبت به اسلام وجود دارد؛ یک ایدئولوژی که پیام واقعی اسلام را تحریف و مخدوش می‌کند. تهدید این اسلام افراطی در حال فروکش‌کردن نیست؛ بلکه رو به گسترش است. به سراسر جهان گسترش می‌یابد. جوامع و حتی ملتها را بی‌ثبات می‌کند. در دوران جهانی‌سازی، امکان همزیستی مسالمت‌آمیز را تضعیف می‌کند. حال به‌نظر می‌رسد که ما به‌نحو تعجب‌آوری، از به‌رسمیت‌شناختن این تهدید بی‌میل هستیم و قدرت مقابلهٴ مؤثر با آن‌را نداریم.

تونی بلر افزود: ... در سوریه ما به تغییر رژیم فرا می‌خوانیم، اپوزیسیون را تشویق می‌کنیم که به‌پا خیزد، اما وقتی (رژیم) ایران حزب‌الله را در طرف اسد فعال می‌کند، ما حتی از حمله هوایی به‌منظور ارائهٴ فرصتی به اپوزیسیون، خودداری می‌کنیم. نتیجه (این عملکرد) کشوری در حال تجزیه است، با میلیونها تن جابه‌جا شده؛ آمار کشته‌شدگان آن تقریباً به‌اندازه عراق است.

تونی بلر نماینده کشورهای جهان و نخست‌وزیر پیشین انگلستان، افزود... .

(دربارهٴ رژیم) ایران، ما باید هم‌چنان که دولت اوباما به‌درستی این کار را انجام می‌دهد، همواره روشن کنیم که آنها باید از در اختیار داشتن توانایی تولید (سلاح) هسته‌یی عقب‌نشینی کنند. هفته‌های آینده مرحله تعیین‌کننده‌یی در مذاکرات خواهد بود. ولی من از تن‌دادن به خواسته‌های آنها در زمینه نفوذ منطقه‌یی، در ازای امتیازاتی بر سر جاه‌طلبیهای هسته‌یی‌شان، حمایت نمی‌کنم. رژیم ایران در سراسر منطقه، عامدانه نقش بی‌ثبات‌کننده‌یی ایفا می‌کند. ما باید در هر فرصتی (اقدامات) آنها را برای حمایت از افراطی‌گری پس بزنیم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae7c332a-8cd9-43d6-ac91-fef399a8dafa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات