728 x 90

فلسطين,

چشم انداز گفتگوهای صلح خاورمیانه

-

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی
صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی
آمریکا تهدید کرده است ممکن است از گفتگوهای صلح خاورمیانه کنار بکشد. اوضاعی بحرانی است:
در پی لغو آزادی آخرین گروه زندانیان فلسطینی از سوی اسرائیل، درگیریها در نوار غزه و همچنین در کرانه‌ی باختری رود اردن بین سربازان اسراییلی و جوانان فلسطینی ادامه داشت.
درگیریهایی که بیانگر چالش جدی در مذاکرات بین مقامات فلسطینی و اسراییلی است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد در صورت ادامه این روند، آمریکا از مذاکرات صلح کناره‌گیری خواهد کرد.
صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی گفت: «جان کری، وزیر خارجه آمریکا حداکثر تلاش خود را کرده و ما از تعهد او برای رسیدن به یک راه‌حل بین دو دولت قدردانی می‌کنیم. اما در آخر تصمیم نهایی را فلسطینیها و اسرائیلی‌ها باید بگیرند. ما هم تلاش زیادی کردیم و دولت اسراییل را بنا‌ به توافق ۱۹۶۷ به‌رسمیت شناختیم اما اسراییل به وعده‌های خود عمل نکرد».
اما با خودداری اسراییل از آزاد کردن زندانیان بلندپایه فلسطینی، مقامهای فلسطینی شماری از معاهدات بین‌المللی را امضا کردند. محمود عباس می‌گوید ما 9ماه صبر کردیم اما اسراییل کارشکنی می‌کند. ما گفته بودیم بیش از این صبر نخواهیم کرد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به مراکش گفت: «متأسفانه در روزهای گذشته طرفین مذاکرات دست به اقداماتی زدند که برای گفتگوهای صلح مفید نیست و این برای همه آشکار است. بنابراین و با توجه به واقعیتهای رخ داده، قصد داریم گامهای بعدی را به‌دقت ارزیابی کنیم».
سخنان کری به این معنی است که ممکن است آمریکا در مورد دخالت در روند گفتگوهای صلح خاورمیانه تجدیدنظر کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b8c9c8c-4065-44f0-aee2-2a44bd614213"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات