رفسنجانی در مصاحبهیی با روزنامه حکومتی شرق جزییات جدیدی از مخالفاتها و کارشکنیهای خامنهای علیه خودش و کاندیداتوریش در نمایش انتخابات ریاستجمهوری را فاش کرد
رفسنجانی گفت: در دو، سه روز آخر کسانی از داخل شورای نگهبان به من اطلاع دادند که یکی از مسئولان امنیتی و معاونهایش آمدند و با اصرار زیاد اجازه یافتند و وارد جلسه شدند. البته دیگران مخالفت میکردند که بنا نیست کسانی از بیرون به جلسه ما بیایند. چون داریم بحث انتخابات میکنیم. بعضیها گفتند که فقط آن مسئول بماند و بقیه بیرون بروند که رفتند. آن شخص ماند و گفت که من میخواهم به شما بگویم که ما از همان روزی که آقای هاشمی نامزد شد، هر صبح و شب دائماً داریم افکار سنجی میکنیم. رأی ایشان به سرعت بالا میرود و تا دیشب به 70 درصد رسیده و اگر دو روز دیگر را هم صبر کنید؛ به 90 درصد میرسد. اگر او بیاید همه رشتههای این سالهای ما پنبه میشود. با این صحبتها؛ آنها تکلیف را روشن کردند.
رفسنجانی افزود: من تردیدی نداشتم که اگر بیایم؛ رأی دارم. البته. تردید داشتم که در مراحل مختلف بگذارند همه چیز بهصورت طبیعی پیش برود... شب همان روزی که میخواستند ردّ صلاحیت مرا اعلام کنند، شورای نگهبان آقای روحانی را خواسته و به ایشان گفته بودند: اینجا تصمیم گرفته شده که فلانی در انتخابات نباشد و شما بروید با ایشان صحبت کنید تا خودشان نیایند و انصراف بدهند که بیاحترامی نشود. گفته بودند: به آقای علی لاریجانی هم گفتیم و بناست ایشان هم فردا برود با ایشان صحبت کند.
آقای روحانی به من نگفت که انصراف بدهم یا ندهم فقط حرف آنها را زد. آقای روحانی به من گفت: شما چه میکنید؟ گفتم: من کنار نمیروم. چرا من بروم؟ من اگر کنار بروم؛ مردم چه میگویند؟ جواب مردم را چه بگویم؟ بگویم شورای نگهبان این کار را کرد؟ این مثل همان ردّ صلاحیت است.
رفسنجانی در ادامه تشریح کارشکنیها و فشارهای خامنهای افزود:
آقای علی لاریجانی هم آمد. در اتاق راه میرفتیم و حرفهایمان را میزدیم. ایشان ماجرا را با مقدمات بیشتری گفت و پرسید: الآن شما چه میکنید؟ انتظار این است که شما انصراف بدهید تا مشکلی برای کشور پیش نیاید. من گفتم: من اگر انصراف بدهم؛ مشکل بیشتری پیش میآید. ایشان گفت: اگر رهبری دستور بدهند، باز شما قبول نمیکنید و کنار نمیروید؟ گفتم: اگر ایشان دستور بدهند کنار میروم، ولی میگویم که آقا از من خواستند تا مردم بدانند که من با مردم بیوفایی نمیکنم.
رفسنجانی گفت: در دو، سه روز آخر کسانی از داخل شورای نگهبان به من اطلاع دادند که یکی از مسئولان امنیتی و معاونهایش آمدند و با اصرار زیاد اجازه یافتند و وارد جلسه شدند. البته دیگران مخالفت میکردند که بنا نیست کسانی از بیرون به جلسه ما بیایند. چون داریم بحث انتخابات میکنیم. بعضیها گفتند که فقط آن مسئول بماند و بقیه بیرون بروند که رفتند. آن شخص ماند و گفت که من میخواهم به شما بگویم که ما از همان روزی که آقای هاشمی نامزد شد، هر صبح و شب دائماً داریم افکار سنجی میکنیم. رأی ایشان به سرعت بالا میرود و تا دیشب به 70 درصد رسیده و اگر دو روز دیگر را هم صبر کنید؛ به 90 درصد میرسد. اگر او بیاید همه رشتههای این سالهای ما پنبه میشود. با این صحبتها؛ آنها تکلیف را روشن کردند.
رفسنجانی افزود: من تردیدی نداشتم که اگر بیایم؛ رأی دارم. البته. تردید داشتم که در مراحل مختلف بگذارند همه چیز بهصورت طبیعی پیش برود... شب همان روزی که میخواستند ردّ صلاحیت مرا اعلام کنند، شورای نگهبان آقای روحانی را خواسته و به ایشان گفته بودند: اینجا تصمیم گرفته شده که فلانی در انتخابات نباشد و شما بروید با ایشان صحبت کنید تا خودشان نیایند و انصراف بدهند که بیاحترامی نشود. گفته بودند: به آقای علی لاریجانی هم گفتیم و بناست ایشان هم فردا برود با ایشان صحبت کند.
آقای روحانی به من نگفت که انصراف بدهم یا ندهم فقط حرف آنها را زد. آقای روحانی به من گفت: شما چه میکنید؟ گفتم: من کنار نمیروم. چرا من بروم؟ من اگر کنار بروم؛ مردم چه میگویند؟ جواب مردم را چه بگویم؟ بگویم شورای نگهبان این کار را کرد؟ این مثل همان ردّ صلاحیت است.
رفسنجانی در ادامه تشریح کارشکنیها و فشارهای خامنهای افزود:
آقای علی لاریجانی هم آمد. در اتاق راه میرفتیم و حرفهایمان را میزدیم. ایشان ماجرا را با مقدمات بیشتری گفت و پرسید: الآن شما چه میکنید؟ انتظار این است که شما انصراف بدهید تا مشکلی برای کشور پیش نیاید. من گفتم: من اگر انصراف بدهم؛ مشکل بیشتری پیش میآید. ایشان گفت: اگر رهبری دستور بدهند، باز شما قبول نمیکنید و کنار نمیروید؟ گفتم: اگر ایشان دستور بدهند کنار میروم، ولی میگویم که آقا از من خواستند تا مردم بدانند که من با مردم بیوفایی نمیکنم.