728 x 90

اوكراين,

ویژگیهای جغرافیایی- قومی و جمعیتی شبه جزیره کریمه اوکراین

-

موقعیت شبه‌جزیره کریمه در -اوکراین
موقعیت شبه‌جزیره کریمه در -اوکراین
کریمه، جمهوری خودمختار اوکراین، شبه جزیره‌ای در جنوب اوکراین، که از شرق با روسیه هم‌مرز است، ۲۷ هزار کیلومتر مربع معادل کشور بلژیک مساحت دارد.
بر اساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۱ درباره منشأء قومی جمعیت کریمه:
اوکراین ترکیب جمعیتی کریمه
کل جمعیت کریمه      2 میلیون نفر
اقوام روسی             59% کل جمعیت کریمه
اقوام اوکراینی           24% کل جمعیت کریمه
قوم تاتار                   12% کل جمعیت کریمه
سایر اقوام                5% کل جمعیت کریمه


منشأ تاتارها به استپهای بزرگ آسیای مرکزی باز می‌گردد. تاتارها در ابتدای جنگ جهانی دوم یکی از اقوام اصلی در کریمه بودند. در سال ۱۹۴۴ استالین جمعیت بزرگی از آنها را به اتهام همکاری با آلمان نازی به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کرد.
در سال ۱۹۵۴ نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت کریمه را به اوکراین واگذار کند. هدیه‌ای به‌مناسبت سیصدمین سالگرد الحاق اوکراین به روسیه. در آن زمان کسی نمی‌توانست فروپاشی شوروی و استقلال اوکراین همراه با کریمه در درون مرزهایش را تصور کند.
بیش از ۸۰ درصد جمعیت کریمه روس زبان هستند و ۷۷ درصد زبان روسی را زبان مادری‌شان می‌دانند. حدود 10 درصد زبان مادری‌شان اوکراینی است.

بر اساس نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۰، اکثریت رأی دهندگان در کریمه یعنی حدود 78 درصد به ویکتوریا نوکوویچ و 17 درصد به یولیا تیموشنکو رأی داده‌اند.
از نظر استراتژیک برای مسکو دشوار است که از این شبه جزیره کوچک صرف‌نظر کند. کریمه میزبان ناوگان روسیه در بندر سباستوپول است، بندری که به روسیه راهی برای دسترسی به دریای سیاه و از آنجا به دریای مدیترانه را می‌دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f71185bc-cccf-477f-8411-353029680e4b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات