728 x 90

علمي,

جهان چگونه شکل گرفت

-

 -
-
چطور جهان شروع شد؟ چه چیزی همه هستی دوروبر ما را شکل داده است؟ یک تیم بین‌المللی دانشمندان با کشف جدید خود می‌گوید به پاسخ این سؤالات نزدیک شده است:
علم مدرن با تئوری ”بیگ بنگ“ به منشأ هستی جواب می‌دهد. این ایده، تولد جهان را با یک انفجار عظیم آغاز می‌کند. اکنون برای اولین بار اطلاعات محکمی به‌دست آمده که روند آن را تشریح می‌کند. یک تلسکوپ در زیر آسمانهای یخبندان قطب جنوب نورهایی را دریافت کرد که متعلق به اولیه‌ترین لحظه‌های پیدایش هستی هستند. امروز به‌خاطر یک پیشرفت بزرگ در دانشگاه هاروارد کف می‌زنند. این‌جا اولین نتایج فاش شدند. همه چشمها هم به کسانی خیره شده است که این تئوری را ارائه دادند. تئوری که اکنون پشتوانه فیزیکی هم دارد و ممکن است جوایزی را هم در آینده به همراه داشته باشد.

 
پروفسور آلن گات (فیزیکدان در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست) : «این کشف شایسته یک جایزه نوبل است. این یک پنجره جدید به اختر شناسی است و موجهایی را می‌بینیم که از ابتدای پیدایش جهان به ما می‌رسد و چنین چیزی تابه‌حال دیده نشده بود».

 
برای دهها سال تئوری ”بیگ بنگ“ بدون هیچ شواهدی مطرح بود. حالا این تیم آمریکایی انرژی را کشف کرده که از همان آغاز جهان بر جای مانده است. آنها پیچ و تابهایی را در نور پیدا کردند که در آن زمان به‌وجود آمده بود. این نورها تنها در زمان انفجار اولیه می‌توانستند به‌وجود آمده باشند. همین موجها بودند که جاذبه را به‌وجود آوردند و همه کهکشانها، ستاره‌ها و کرات را گردهم جمع کردند. این یک پیشرفت بزرگ، برای فهم این‌که ما چطور به این‌جا رسیدیم می‌باشد.

 
دکتر جو دانکلی (فیزیکدان از دانشگاه آکسفورد) : «ما نمی‌دانیم چرا جهان گسترش پیدا کرد و نمی‌دانیم ”بیگ بنگ“ چرا اتفاق افتاد. این کشف ما را تا جای ممکن عقب می‌برد تا بتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم».

 
کشف جدید این تلسکوپ نظرات خیلی جالبی را به‌وجود می‌آورد. اگر ما بدانیم که بیگ بنگ چطور راه افتاد، آیا می‌توانیم بفهمیم که چطور شروع شد؟ سؤال بزرگ در رابطه با به‌وجود آمدن خودمان همین است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3eba02d0-46d4-4863-a047-b62c8ff9f07e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات