728 x 90

مسائل اجتماعی ایران,

سونامی بیکاری، بیماری و گرانی در استانهای کشور

-

بیکاری در ایران
بیکاری در ایران
بر اساس آمار رسمی هم اینک سالانه حدود ۲۵۰هزار دانشجو از دانشگاههای استان خوزستان فارغ‌التحصیل می‌شوند اگر ۴۰ درصد این افراد شاغل یا ساکن استانهای همجوار باشند، سالی حدود ۱۵۰هزار فارغ‌التحصیل خوزستانی به خیل جوانان جویای کار استان اضافه می‌شوند و در بهترین حالت سالی بیشتر از ۲هزار نفر از این افراد جذب دستگاههای دولتی می‌شوند. بنابراین در پایان کار دولت فعلی در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از ۵۹۰هزار فارغ‌التحصیل بیکار وجود خواهد داشت. اگر فارغ‌التحصیلان فعلی را به این جمع اضافه شود حاصل آن فاجعه به‌معنای دقیق و واقعی آن خواهد بود. برای ایجاد هر شغل برای دانش آموختگان دانشگاهی حداقل می‌بایست ۱۶۲ میلیون تومان هزینه شود بنابراین در چهارسال آینده حداقل باید حدود صدهزار میلیارد تومان برای اشتغال دانش آموختگان خوزستانی هزینه کرد. البته می‌توان با آمار و استانداردها بازی کرد، مثلاً مبنای غلط فعلی دو ساعت کار در هفته به‌عنوان معیار اشتغال را به دو ساعت کار در ماه و یا در سال تبدیل و مشکل بیکاری را از بیخ و بن ریشه‌کن کرد! اما چنان‌چه با آمار و ارقام بازی نشود و یا آمار دروغ ارائه نشود. با اقتصاد به‌شدت نفتی و دولتی، نمی‌توان برای این همه جوان جویای کار ظرفیت سازی نمود. با اقتصاد مبتنی بر مزیت نسبی نمی‌توان در دنیایی که سالهاست مبنای اقتصادش خلق مزیت است رقابت کرد و دوام آورد. با سرازیر کردن تسهیلات بانکی به صنایعی که دانش‌بری آنها با کمی ارفاق در حد صفر است، نمی‌توان مشکل اشتغال را حل کرد.
وضعیت خطرناک محیط زیست در اصفهان
وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان به جایی رسیده است که دانشگاهیان اصفهان طی بیانیه‌یی اعلام کردند به مرگ تدریجی مردم پایان دهید مردم اصفهان دارند ذره‌ذره می‌میرند و ریه‌شان انباشته از سرب و گوگرد و ذرات معلق و مسموم دیگر می‌شود. متخصصان نسبت به سونامی بیماریهای صعب‌العلاج در اصفهان هشدار داده‌اند. شیر مادران اصفهانی آلوده شده است. آمار سرطان خون در کودکان مرز هشدار را پشت سر گذاشته است.
گرانی بی‌رویه درکرمانشاه و مشکل شهریه دانشجویان
به‌دلیل افزایش شهریه 250هزارتومانی دانشگاه آزاد کرمانشاه گروه زیادی از دانشجویان قادر به پرداخت هزینه‌های گران شهریه این دانشگاه نیستند و به همین خاطر از صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد تقاضای وام تحصیلی برای پرداخت شهریه کرده‌اند که این صندوق هم به خواسته‌های دانشجویان پاسخ مثبتی نداده و اعلام کرده که به‌دلیل زیاد بودن متقاضیان وام، امکان پاسخگویی به تقاضاهای وام دانشجویی را ندارند. این موضوع باعث اعتراض دانشجویان نسبت به این فشار مضاعف از طرف دانشگاه آزاد کرمانشاه شده است و دانشجویان خواهان رسیدگی به این وضعیت و درآمدن از بلاتکلیفی هستند.
طی چند روز اخیر همزمان با نایاب شدن روغن نباتی خوراکی درکرمانشاه، قیمت این روغن به‌صورت بی‌رویه‌ای افزایش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده که مردم توان خرید همین میزان کم روغن را هم نداشته باشند و این مسأله باعث تجمعات اعتراضی طی روزهای اخیر در مقابل مغازه‌ها و مراکز خرید شده است و مردم نسبت به این وضعیت معترض هستند.
در آستانه شب عید مردم کرمانشاه برای خریدهای اقلام ضروری به بازار مراجعه می‌کنند و با گرانی بی‌رویه و بدون دلیل اجناس و مایجتاج مواجه می‌شوند به گونه‌یی که قادر به خرید خیلی از اجناس ضروری برای عید نوروز نیستند. را نسبت به این وضعیت اعلام کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f078bdb6-fedc-4508-ab7e-733be94893fb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات