728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

عقب نشینی دولت روحانی ازافزایش قیمت بنزین در اسفند ماه

-

بحران بنزین
بحران بنزین
دولت روحانی مدتی با ایجاد فضای افزایش قیمت بنزین در حال ارزیابی اوضاع بود که اگر بتواند بنزین را از اول اسفند گران کند. در این رابطه اتحادیه جایگاهداران بنزین اعلام کرد از اول اسفند قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تمام جایگاهداران درخواست کرده است خود را برای عرضه بنزین با دو نرخ جدید آماده کنند.
رئیس انجمن جایگاهداران سوخت نیز گفته بود: ”در نشست سندیکا با مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از جایگاهداران خواست تا خود را برای افزایش قیمت بنزین از ابتدای اسفند ماه سال جاری آماده کنند“..
سایت شبکه خبر رژیم نیز به‌نقل از خبرگزاری فارس و یک منبع آگاه از تعیین تکلیف شدن سهمیه و قیمت بنزین درگام دوم هدفمند‌کردن یارانه خبر داد که نرخ بنزین از 700 تومان فعلی افزایش قیمت خواهد یافت و نرخی بین 1000 تا 1200 تومان خواهد داشت.
همزمان با خبرهای بالا خبرگزاری مهر نیز طرح و برنامه وزارت نفت رژیم برای افزایش قیمت بنزین را به این شرح گزارش کرد: ”همزمان با آغاز شمارش معکوس برای افزایش قیمت بنزین به بیش از 1000 تومان، دولت طرح جدید ساماندهی و حذف سهمیه‌های ویژه بنزین خودروها را کلید زده است. از این‌رو، پس از حذف سهمیه بنزین 400 تومانی خودروها و موتورسیکلتها و حتی سوزاندن کارت هوشمند بنزین این دسته از خودروها از ابتدای دی ماه، حال دامنه حذف سهمیه‌های ویژه بنزین دامن وانت بارها، آژانس‌های مسافربری و خودروهای مؤسسات آموزش رانندگی را هم گرفته است. در این بین دولت پیش‌بینی می‌کند با حذف سهمیه‌های ویژه بنزین برخی از خودروها از یک سو و افزایش قیمت بنزین از سوی دیگر به نوعی بتواند مصرف این فرآورده نفتی را برای سال 1393 مدیریت کند. بر این اساس، از ابتدای اسفند ماه سال جاری دور جدید ابطال کارتهای هوشمند بنزین و یا تبدیل سهمیه‌های ویژه به سهمیه بنزین خودروهای شخصی آغاز خواهد شد“.
پس از این زمینه‌سازیها و سنجش فضا زمانی که دولت آخوند روحانی واکنش مردم به طرح اهانت‌آمیز سبد کالا را دید، از ترس واکنشهای احتمالی مردم و خیزش دیگری، هوا را پس دید و پیشاپیش رئیس روابط عمومی وزارت نفت را جلو انداخت و افزایش قیمت بنزین در اسفند ماه را تکذیب کرد. مقام وزارت نفت رژیم گفت: ”وزارت نفت برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از اول اسفندماه نداشته و تا کنون هیچ دستور و ابلاغی نیز از طرف این وزارتخانه برای آمادگی جایگاههای عرضه سوخت برای افزایش حامل‌های انرژی صادر نکرده است“.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: ”تا کنون هیچ صحبتی در مورد نهایی شدن زمان افزایش قیمت بنزین نشنیده‌ام و این‌که عنوان شده از اول اسفند بنزین گران می‌شود، شایعه است“.
اسحاق جهانگیری معاون آخوند روحانی نیز افزایش قیمت بنزین از اول اسفند ماه را تکذیب کرد. معاون روحانی هنگام اعلام عقب‌نشینی دولت روحانی از طرح افزایش قیمت بنزین به روی مبارک نیاورد که این عقب‌نشینی از ترس واکنش منفی مردم است که مانند طرح سبد کالا، طرح افزایش بنزین را هم بر سر کابینه آخوند حسن روحانی خراب کنند، لذا سنگ حمایت مردم و اقشار آسیب‌پذیر را نیز به سینه زد و گفت: ”دولت مصمم است در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌نحوی تصمیم‌گیری کند که اقشار آسیب‌پذیر مورد حمایت قرار گیرند. مردم از دولت انتظار دارند تا برای اجرای این فاز هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌ریزی دقیق انجام داده و از بحران عبور کند. با توجه به مشی دولت تدبیر و امید در پرهیز از انجام اقدامات شتابزده و تلاش برای حفظ ثبات و آرامش اقتصادی در کشور، بعید به نظر می‌رسد که دولت تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین تا پایان سال جاری داشته باشد“.
همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد دولت آخوند روحانی از اعتراضات و واکنش منفی مردم تا حدودی درس گرفته باشد و شیرفهم شده است که در زمینه طرح افزایش قیمت بنزین بی‌گدار به آب نزند تا این طرح نیز برایش تبدیل به یک «مسألهٴ امنیتی» نشود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f171b72-171e-47e2-8177-6d8bb9e81b8b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات