728 x 90

هراس از قيام,

رویکرد رسانه‌های حکومتی در قبال قیام هموطنان بختیاری

-

روزنامه حکومتی اعتماد
روزنامه حکومتی اعتماد
قیام هموطنان بختیاری، در شهرهای 5 استان کشور، درسهای زیادی داشت. از جمله روشن کردن بیش لو پیش ماهیت ضدمردمی و سرکوبگرانهٴ باند رفسنجانی ـ روحانی است که پابه پای رسانه‌های باند خامنه‌ای، دست به ترفندهای مختلف برای کوچک‌نمایی و منحرف کردن این قیام بود.
بسیاری از روزنامه‌های باند رفسنجانی _ روحانی دربارهٴ این قیام مردمی، توطئهٴ سکوت اعمال کردند.
در این میان روزنامه اعتماد متعلق به پاسدار الیاس حضرتی از باند رفسنجانی، با درج چند مطلب در تلاش برای آرام کردن هموطنان بختیاری، مرتکب یک توهین دیگر شد و آنان را متهم به «نفهمیدن» موضوع سریال مورد اعتراض کرد. سپس هموطنان بختیاری را که در اعتراض به رژیم با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر روحانی به خیابانها ریخته و مظاهر و مراکز سرکوب رژیم را به آتش کشیده بودند، تا حد «مخالفان تلویزیون» پایین آورده و با لحن هتاکانه‌ای نوشت: «مخالفان تلویزیون که معمولاً از کوچک‌ترین مساله‌یی عبور نمی‌کنند منتظر توضیح مسئولان صدا و سیما نماندند و اعتراض خود را در روزهای گذشته و حتی در حاشیه راهپیمایی 22بهمن علنی کرده‌اند».
این روزنامه باند رفسنجانی، که به‌طور ابلهانه‌ای معترضان به‌پاخاسته در 5 استان را به «حساسیت» های «قومی» متهم می‌کرد، ناخواسته اعتراف کرد که مردم به جان آمده و هوشیار، هر فرصتی را برای نشان‌دادن خشم خود به رژیم مغتنم شمرده و به خیابان ریخته‌اند. روزنامه حکومتی اعتماد نوشت: «مخاطبان تلویزیون در ایران حساسیت فراوانی نسبت به مسائل قومی دارند و حتی استفاده نادرست از لهجه‌های بومی در یک اثر تلویزیونی هم به سرعت می‌تواند تبدیل به دردسری بزرگ برای سازندگان آن اثر شود. اعتراض به لهجه اصفهانی در سریال «در مسیر زاینده‌رود» و اعتراض به لهجه جیرفتی استفاده شده در سریال «شهر دقیانوس» نمونه‌هایی از این مسأله است. سال 1390 نیز در سریال «شوق پرواز»، نمایش افرادی که با لباس بختیاری در شهر دزفول کنار رودخانه نشسته بودند، اعتراضهای فراوانی را به‌دنبال داشت».
این روزنامه حکومتی به این ترتیب به‌طور ناخواسته اذعان کرد که «حساسیت» نه «قومی» و «شهری» است و نه نسبت به «لهجه» و «لباس»، بلکه «حساسیت» عموم مردم ایران است نسبت به این دیکتاتوری فاشیستی ضدایرانی و ضدانسانی و ضداسلامی!
روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم با سکوت و سانسور، از انعکاس ابعاد گسترده قیام هموطنان بختیاری در شهرهای 5 استان کشور، وحشت نظام از گسترش دامنة آتش این قیام، به سایر استانها و شهرها به نمایش گذاشتند. تنها روزنامه حکومتی جوان ارگان بسیج ضدمردمی با یک خبر تحریف شده تلاش کرد به خیال خودش با یک تیر چند هدف بزند. اولین هدف، تحریف ماهیت اعتراضات بود. این روزنامه در تلاش برای این‌که قیام مردمی علیه تمامیت رژیم را به اعتراض تعصب‌آمیز نسبت به یک برنامه تلویزیونی محدود کند، نوشت: «اعتراضات اقوام بختیاری به پخش سریال «سرزمین کهن» از شبکه سوم سیما ادامه دارد» ارگان بسیج سپس ناخواسته یک ترفند دیگر رژیم برای منحرف کردن حرکتهای مردمی را لو داد و از تجمعات بی‌خطری که رژیم برای مهار خشم مردم راه انداخته بود، خبر داد و نوشت: «با ادامه پیدا کردن اعتراضات عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز در جمع معترضانی که دیروز مقابل صدا و سیمای مرکز خوزستان تجمع کرده بودند، حاضر شده و با گفتن این عبارات که نباید به دست دشمن بهانه داد و نارضایتی‌ها باید به‌گونه‌یی درست و معقول مطرح شود، آنها را به آرامش دعوت کرده است».
ارگان بسیج ضدمردمی در ادامه، ابعاد دیگر این ترفند را برملا کرده و نوشته است: «تا کنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و مردم شهرهای بختیاری به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان شده است، به پخش آن اعتراض کرده‎اند».
همسویی رسانه‌های باند رفسنجانی با رسانه‌های باند خامنه‌ای (از جمله سیمای آخوندی و خبرگزاریهای حکومتی) چیزی جز ماهیت ضدمردمی مشترک آنان و وحشتشان از افتادن جرقه به انبار باروت خشم متراکم مردم محروم نیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e13870c5-b415-4229-8ee1-53779901ab08"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات