728 x 90

سفرهاي خواهر مريم,

آلن ویوین، وزیر مشاور در دولت فرانسوا میتران

-

آلن ویوین وزیر پیشین دولت فرانسه در امور اروپایی
آلن ویوین وزیر پیشین دولت فرانسه در امور اروپایی
از یک طرف آنچه شما خانم رئیس‌جمهور باز کردید و آنچه ژان پیر میشل گفت در عین پیچیدگی و در عین‌حال به‌روشنی و صراحت زندگی سختی که ایرانیان در تبعید در این‌جا و خیلی سختر از آن زندگی دشواری که در لیبرتی می‌گذرانند یا آنچه را که ایرانیان تحت دیکتاتوری ملاها در داخل ایران تحمل می‌کنند، نشان می‌دهد.
از طرف دیگر روی مسأله اتمی ما تضمینهای خوبی داریم که دولت فرانسه نه تنها موضع محکمی گرفت بلکه این موضع محکم را هم‌چنان حفظ کرده است. دولت فرانسه این اقدام احتیاطی را مکتوب کرد. کار آسانی نبود زیرا بسیاری از دولتهای اروپایی هم تراز این موضع نبودند و ممکن بود که کوتاه بیایند. بنابراین می‌بایست که کاری ناپیدا و مؤثر می‌کردیم و اروپاییها، آنان که در اتحادیه اروپا بودند را جمع می‌کردیم تا مواضع سخت و محکمی در قبال رژیم ملاها گرفته شود.
ما هرگز نمی‌دانیم که چه مذاکراتی را آمریکا با رژیم ایران انجام داده است و اخیراً پی بردیم که از دو سال پیش با رژیم تهران مذاکراتی را انجام داده است.
چگونه می‌توان از این مشکلات عبور کرد. می‌دانم که مأموریت دیپلوماتیک هرگز خیلی سهل و ساده نیست. شاید این مأموریت صریح‌تر و روشنتر شود. حرفهایم را با این نکته به پایان می‌برم. البته در تاریخ ما شخصیتهایی بودند که به غلط دادگاهی و محکوم شده‌اند و گرچه تنها بودند ولی نیروهای دموکراتیک و جمهوریخواه به حرکت درآمدند تا آنان را کمک کنند مثل قضیه دریفوس.
اگر در ایران افرادی وجود دارند که در شرایط وحشتناک تحت تعقیب قرار گرفته یا تا سرحد مرگ شکنجه شده‌اند، تا این افراد آزاد نشوند و قانون برقرار نشده بر ماست که بجنگیم. مهم نیست که ما سنت حقوق‌بشر داریم همان‌طور که خیلی وقتها گفته می‌شود. این بر بخشی از تاریخ ما صادق است. اما دوران سختی هم داشتیم که حقوق‌بشر در کشور خودمان به محاق رفته بود. مهم این است که همه افراد دموکرات بتوانند حتی با عقاید مختلف متحد شوند و نگذارند سیاست را تجار به جای دولت پیش ببرند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0708c9d2-7fb6-4059-babe-c0e46f3cf137"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات