728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

افزایش بیماران سرطانی در خوزستان و رابطه آن با آلودگی هوا

-

آلودگی هوا - آرشیو
آلودگی هوا - آرشیو
افزایش آلودگی هوا در خوزستان منجر به بروز بیماری سرطان از جمله انواع سرطان خون خصوصاً در میان کودکان شده است و سال به سال نیز برتعداد بیماران مبتلا به سرطان در اثر آلودگی هوا افزوده می‌شود. روزنامه حکومتی اعتماد از قول رئیس سابق بیمارستان شفای اهوازمی‌نویسد: ”رئیس سابق بیمارستان شفا نسبت به افزایش ناگهانی آمار بیماران سرطانی در سالهای اخیر و ارتباط آن با آلودگی هوا هشدار می‌دهد. کاوه جاسب، فوق تخصص خون و سرطان کودکان می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که مراجعات جدید بیماران سرطانی بیمارستان شفا در سالهای 75 تا 91 افزایش داشته است به‌طوری که تعداد مراجعان جدید از 223نفر در سال75 به 998نفر در سال 91 رسیده و این در حالی است که جمعیت خوزستان در این مدت حداکثر 25 درصد رشد دارد“.
اعتماد در ادامه گزارش از قول این فوق تخصص سرطان می‌نویسد: ”آمار مبتلایان جدید سرطان در خوزستان آن‌قدر بزرگ و خطرناک است که حتی اگر تمام مطالب ذکر شده در حد فرضیه باقی بماند باید بسیار جدی‌تر به آن توجه شود“.
اگر ‌چه هشدار این فوق تخصص سرطان گویای وضعیت خطرناک در اهواز است، اگر ‌چه او به رشد 500 درصدی بیماران مبتلا به سرطان در اثر آلودگی هوا اشاره کرد، اما به این دلیل که کارگزاران رژیم در اهواز رسانه‌ها را از درج همه واقعیتها و آمار بیماران ممنوع کرده‌اند، نمی‌توان به تمامیت عمق فاجعه‌ای که هم‌اکنون در جریان است و در آینده نیز افزایش خواهد یافت، پی برد.
اواخر آبان که مشکلات تنفسی ساکنان اهواز بالا گرفت، مقامات رژیم در استان خوزستان مانع شدند که آمار واقعی بیماران اعلام شود. همان زمان خبرگزاری سپاه پاسدارن موسوم به فارس از قول رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان خوزستان نوشت مقامات رژیم در استان جلو انتشار آمار درباره بیماران تنفسی را گرفته‌اند.
علت آلودگی‌ها و سبب افزایش بیماری سرطان
رژیم آخوندی مستمراً میزان تاثیر ریزگردها در مشکلات تنفسی را از رسانه‌های جمعی مطرح می‌کند و این‌طور وانمود می‌کند که عامل اصلی افزایش مشکلات تنفسی ریزگردها هستند.
اگر ‌چه مسأله افزایش ریزگردها خود نیز ناشی از تخریب محیط زیست است و مسئولیت اصلی آن متوجه رژیم آخوندی است، اما این مشکل اساساً دامنگیر تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و بعضی از کشورهای دیگر منطقه و یک مشکل عمومی مردم منطقه است.
چنان‌چه عامل اصلی بیماریهای مردم و خصوصاً سرطان، ریزگردها باشد علی القاعده باید اکثر کشورهای منطقه نیز با چنین مشکلی مواجه باشند در صورتی‌که در این کشورها وضعیت این چنین نیست.
کارگزاران رژیم نیز به این موضوع اعتراف می‌کنند که ریزگرد عامل اصلی آلودگی هوا نیست بلکه مشکل در آلاینده‌های موجود در صنایع است.
احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست رژیم در خوزستان در این رابطه می‌گوید: ”اگر چه ریزگردها هوای استان را بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما این آلودگی مستمر نیست، در حالی که صنایع مثلاً نفت یا فولاد تولید مداوم آلودگی دارند“.
ناصر سودانی نماینده مجلس ارتجاع از اهواز نیز علت اصلی بیماری مردم اهواز، ابتلای آنها به نوعی تنگی نفس بعد از بارش باران و مسمومیت تعدادی از مردم را ناشی از فعالیتهای نفتی و گازی رژیم در مناطق مسکونی اهواز می‌داند.
به گفته وی، علت اصلی کشیده شدن بیش از 20هزار نفر از مردم اهواز به مراکز درمانی، گازهایی است که از فیلترهای موجود در مشعلهای گاز و نفت خارج شده است.
در مورد آلودگی شهر اهواز روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی نیز 27آبان 92 فهرست طویلی از دلائل را برشمرده که نگاهی به همین فهرست به خوبی نشان می‌دهد باندهای چپاولگر رژیم آخوندی برای پرکردن جیبهای خود بلایی نبوده است که بر سر محیط زیست ایران نیاورده باشند: ”کارشناسان در جمع‌بندی نهایی، علت این بحران را شرایط سکون هوا توأم با پدیده وارونگی حرارتی جو، وجود مراکز صنعتی آلاینده و شعله‌های چاههای نفتی مناطق نفت خیز جنوب در محدوده شهر اهواز توأم با تولید آلاینده‌های هوا که منجر به تجمع آلاینده‌ها می‌گردد، و نیز احتراق ناقص و دود حاصله از چاههای نفت که حاوی مواد سمی بسیار خطرناک از جمله ترکیبات سولفور می‌باشد را مهمترین علل این واقعه ذکر کردند“.
حرف آخر را در این زمینه کارشناسان محیط زیست می‌زنند که انباشت آلاینده‌های شیمیایی، سوخت غیراستاندارد خودروها، آتش زدن لاستیکهای فرسوده در حومه اهواز و خشک شدن نخلستانهای پیرامون باعث چنین وضعیتی در شهر اهواز است. “.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74c3cd9f-d84a-4bf4-881e-5790a9b27c95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات