728 x 90

بن بست اتمي,

فاش‌گوییهای جواد منصوری: از آسمان طلا هم ببارد، مشکلات ما حل نمی‌شود

-

جواد منصوری
جواد منصوری
جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران، سفیر سابق رژیم در پاکستان، عضو «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، معاونت فرهنگی سابق دانشگاه آزاد، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه، سفیر سابق ایران در چین

چکیده: «اوضاع کشور ما بهتر از این نخواهد شد و مسایل ما حل نمی‌شود، زیرا که اصل مشکلات ما مربوط به داخل است، یعنی اگر از آسمان ایران طلا هم ببارد اما ما شایسته سالاری و حاکمیت قانون را نداشته باشیم… وضع همین است و این طور نیست که فکر کنید اگر فردا آقای ظریف توافق نهایی را امضا کند و غرب هم به وعده‌هایش عمل کند تمامی مشکلات ما هم رفع می‌شود».

جواد منصوری: «اگر دولت دستاوردی نداشت، رئیس‌جمهور باید به صراحت و صداقت اعلام می‌کرد که دولت در این ۱۰۰روز کار مهمی انجام نداده و زمان دیگری را به گزارش دادن اختصاص می‌دهد.

مهمترین و تأثیرگذارترین موضوع در روابط خارجی را وضعیت داخلی کشور دانست و گفت: وقتی با طرف خارجی به پای میز مذاکره می‌نشینیم، طرف مقابل به صحبتهای ما نگاه نمی‌کند بلکه به وضعیت داخلی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور نگاه می‌کند. بنده در سال 1367 به پاکستان رفتم تا با ضیاءالحق مذاکره کنم و همزمان با مذاکره، فاو را از دست دادیم و وقتی داشتیم با ضیاالحق صحبت می‌کردم ایشان دیگر به حرفهایم گوش نکرد و صریحاً به بنده گفت که شما فاو را از دست دادید! بنابراین طرفهای ما یک تحلیل نسبتاً مبسوط و واقع‌بینانه از وضعیت داخلی کشور ما دارند و ما خیال می‌کنیم که آنها چیزی نمی‌دانند».

جواد منصوری در ادامه به تحلیل‌های اشتباه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «دولت یازدهم خیال کرد که مشکلات اصلی داخلی کشور به‌نحوه رفتار خارجیها برمی‌گردد و این‌که تا الآن برخورد ما با جهان خلاف ادب، عرف و قانون بوده و حالا می‌خواهیم این روابط را به‌حالت عادی برگردانیم و برای این‌که به‌حالت عادی برگردیم بالاخره باید تصمیمات بزرگی گرفته شود ولی اول و آخرش آمریکاست و آمریکا به‌نمایندگی از همه دارد عمل می‌کند و بنابراین باید روابطمان را با‌آمریکا عادی کنیم که برای این کار هم اولین قدم این است که موضوع پرونده هسته‌یی را حل کنیم».

جواد منصوری در ادامه تحلیل دولت (حسن روحانی) مبنی بر این‌که برای حل برخی مشکلات داخل باید با طرف غربی به پای میز مذاکره نشست را تحلیلی تقریباً درست دانست و گفت: بیکاری، گرانی، مشکلات امنیتی، فساد، ناهنجاریهای عمومی، فاصله طبقاتی و سیاستهای غلط مثل هدفمندی یارانه‌ها و طرحهایی مانند مسکن مهر و برخی پروژه‌های عجیب و غریب باعث شد که دولت چاره‌ای نداشته باشد جز این‌که یک عقب‌نشینی کلی در برابر خارجیها داشته باشد تا بتواند وضعیت موجود را کنترل کند و حتی همین آذر ماه دولت نه پول کارمندان دولت را دارد و نه پول یارانه‌ها را و به همین خاطر مجبور است بدون پشتوانه اسکناس چاپ کند.

دروغ گفتن مسئولان بزرگترین ضربه به کشور است
جواد منصوری دروغ گفتن مسئولان به مردم را بزرگترین ضربه به کشور دانست و گفت: این دروغها همیشه بوده و در این 8سال اخیر بیشتر. حتی زمانی که هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور بودند در تریبون نمازجمعه گفتند که اقتصاد کشور به جایی رسیده که اگر امروز چاه‌های نفت را هم ببندیم هیچ مشکلی برای کشور پیش نمی‌آید که این هم یک دروغ بود.

متن توافقنامه محکی برای دو طرف است
جواد منصوری متن توافقنامه امضا شده در ژنو را محکی برای اعتماد میان دو طرف دانست و گفت: متن توافقنامه ژنو طبعاً قابل تفسیر، مذاکره و کم و زیاد شدن است و متن نهایی نیست، بلکه متنی است که در واقع طرفین برای آزمایش یکدیگر نوشته‌اند و می‌خواهند ببینند طرف مقابل چقدر آمادگی برای اقدامات بعدی دارد… البته غربی‌ها در گامهای اول یا هیچ امتیازی نمی‌دهند و یا امتیازهای کم و یا امتیازهای مشکوک به ما می‌دهند… یکی این‌که ایران از موضع خود عقب‌نشینی کرده و دیگر این‌که اگر این توافقنامه اجرا شود ایران به‌حالت عادی خودش برمی‌گردد و این برای بسیاری از کسانی که ایران را بازار خوب اقتصادی می‌دانند قطعاً خبر خوبی است.

جواد منصوری افزود: البته به‌رغم تمامی این‌ها، اوضاع کشور ما بهتر از این نخواهد شد و مسایل ما حل نمی‌شود، زیرا که اصل مشکلات ما مربوط به داخل است، یعنی اگر از آسمان ایران هم طلا ببارد اما ما شایسته سالاری و حاکمیت قانون را نداشته باشیم و برنامه محور نباشیم و به موازین اخلاقی و دینی پایبند نباشیم و فامیل بازی و رانت بازی در کشور حاکمیت داشته باشد، وضع همین است و این‌طور نیست که فکر کنید اگر فردا آقای ظریف توافق نهایی را امضا کند و غرب هم به وعده‌هایش عمل کند تمامی مشکلات ما هم رفع می‌شود.

وی پاسخگو نبودن مسئولان کشور را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت: 30سال است که کشور از بحران آلودگی هوا سخن می‌گویند، 30سال است وزیر کشاورزی می‌گوید 30 درصد محصولات کشاورزی ضایع می‌شود، 30سال است که می‌گویند چادر مشکی را خودمان باید تولید کنیم و جالب است که یک متر چادر مشکی در چین، ژاپن و کره استفاده نمی‌شود ولی آنها 6میلیون متر پارچه برای ما تولید می‌کنند! 30سال است که می‌گوییم خودمان باید تولید کنیم ولی هنوز تولید نکردیم، یعنی این‌که با فرض لغو همه تحریمها و با فرض این‌که باز شدن همه بازارها به روی ما و قطع تبلیغات علیه ما و عادی شدن روابط خارجی، باز هم مشکلاتمان حل نمی‌شود و تمام اینها شعار و وعده است و بعضاً دروغ. در کشور ما هنوز حاکمیت قانون و فرهنگ عمومی به‌عنوان یک اصل و نظم و برنامه به‌عنوان یک اصل لایتغیر برای حاکمیت به‌رسمیت شناخته نشده است و بنابراین مشکلات هم‌چنان وجود دارد. این تصور که فکر کنیم در ایده‌آل‌ترین شرایط با طرف غرب به یک توافق برسیم باز هم مشکلات وجود دارد. 

جواد منصوری افزود: جنگل‌های ما رو به نابودی است که هیچ ربطی هم به تحریمها ندارد اما کسی توجه نمی‌کند. اعتیاد و طلاق رو به افزایش و الآن خانواده‌ها سست‌ترین بنیاد خودش را دارد، سیاست بی‌فرزندی یا تک فرزندی رو به افزایش است، اشتغال زنان به کلی فرصت را از مردان گرفته است که هیچ‌کدام از این مشکلات ربطی هم به تحریم و روابط خارجی ندارد و جز عدم عقلانیت و عدم برنامه و عدم فرهنگ عمومی چیز دیگری نیست و تا اینها درست نشود مشکلات اساسی هم‌چنان وجود دارد. بسیاری از مشکلات داخلی کشور با مذاکرات دیپلوماسی حل نمی‌شود.

گزارش صد روزه خالی از دستاورد رئیس‌جمهور
منصوری گزارش صد روزه دولت را ضعیف دانست و گفت: دولت می‌توانست یک گزارش کارشناسی شده و منطقی بدهند که این گزارش بیشتر تبلیغاتی بود. بالاخره مردم بعد از شش ماه یا یک سال از وضعیت قیمتها و اشتغال و آلودگی هوا و امنیت و ترافیک و… . از مسئولان دولت خواهند پرسید و اگر

در کشور هیچ‌کسی مسئولیت مشکلی را بر گردن نمی‌گیرد».
جواد منصوری تصریح کرد: «‌وقتی یک دولت متین سرکار می‌آید نباید به دولت قبلی کاری داشته باشد و اگر هم دولت قبلی مشکلی داشته باشد دولت جدید می‌تواند به قوه قضاییه ارجاع دهد و دولت جدید کارهای خودش را انجام دهد. ما همیشه این مشکل را داشتیم که مشکلات را به گردن قبلی می‌انداختیم و این فرافکنی هست که همیشه در کشور وجود داشته است و علت آن این است که در کشور مسئول وجود نداشته و هیچ‌کسی مسئولیت مشکلی را بر گردن نمی‌گیرد. مثلاً اگر هواشناسی اعلام کند فردا در مازندران سیل می‌آید می‌بینیم که فردا سیل می‌آید و 50نفر هم می‌میرند اما کسی مسئولیت این کار را برعهده نمی‌گیرد که اگر همچین اتفاقی در چین بیفتند، 10مسئول را اعدام می‌کنند».

بلوکه شدن پول نفت ایران در چین دروغ است
جواد منصوری بلوکه شدن پول‌های نفت ایران در چین را یک دروغ دانست و گفت: «در دوره احمدی‌نژاد با مقامات چینی گفتگو شد و قرارداد بسته شد که پول نفت در چین پس‌انداز شود و به موقع با سودش دریافت شود و حتی آقای لاریجانی که اخیراً به چین سفر کرده بود، مقامات چینی به ایشان گفتند که طبق قرارداد منعقد شده پول شما پس‌انداز شده نه بلوکه. خیلی از مسایلی هست که مردم خبر ندارند. بنده 3سال سفیر ایران در چین بودم و دروغ ها، فریب ها، تقلبها و رانتهایی به چشم خود دیدم که وقتی به ایران برگشتم دیگر هیچ کار اجرایی پیشنهاد شده را قبول نکردم و نمی‌کنم.

در سال 1364 که بنده معاون وزیر امور خارجه بودم و آن موقع 10 اتوبوس مونتاژ ایران به چین صادر کردیم و چین با این 10 اتوبوس اولین خط اتوبوسرانی را در شهر شانگهای راه‌اندازی کرد و چینیها می‌گفتند که ایرانیها چقدر پیشرفته هستند که دارند این اتوبوسها را می‌سازند، اما متأسفانه الآن طی دو سال گذشته 700 میلیون دلار ون، اتوبوس، سواری، ماشین و کامیون از چین وارد کرده‌ایم و حتی یک کامیون چینی را می‌آوریم و احمدی‌نژاد طی مراسمی اعلام می‌کند که این کامیون را ایران ساخته و آن وقت رئیس کارخانه به بنده می‌گوید که چرا رئیس‌جمهور شما دروغ می‌گوید؟ چینیها در طالقان یک سد برای ما ساختند و حتی 3ماه هم زودتر از تاریخ مقرر تحویل ما دادند اما آقای فتاح وزیر وقت نیرو گفتند که این سد به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و کپی این اطلاعیه را مقام چینی به من نشان داد و گفت که وزیر شما دروغ می‌گوید و از صفر تا صد این سد را ما ساختیم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03a223fd-29df-4ef3-b30b-67d08720a880"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات