728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

فریاد هموطنان اهوازی از ظلم رژیم ولایت‌فقیه بر آنان و کارون

-

چهارمین زنجیره نمادین مردم اهواز
چهارمین زنجیره نمادین مردم اهواز
دردو کلیپ که روی اینترنت منتشر شده است، چند تن از شهروندان اهوازی گوشه‌هایی از خشم فروخورده مردم خوزستان را علیه ظلم و ستم آخوندی آشکار می‌کنند. آنها از جمله به کم شدن آب کارون، آلوده بودن هوای اهواز جاری بودن فاضلاب در بسیاری از مناطق مسکونی اهواز اعتراض می‌کنند:
یک جوان: چیزی که واقعاً می‌خوان واقعیت را به ما نشان بدهن، چرا فقط با آرزوها و فقط با تصویر و ادعاهای کاذب، میگند دولت اسلامی. آیا مگر ما خطا کرده‌ایم؟ مدافع اصلی همه مردم خوزستان هستیم. چرا که این آب سرمایه ملی است و برای همه مردم اهواز است، برای تمام اقشار، برای تمام قومیتها. پس آیا ما تا الآن جرمی مرتکب شده‌ایم که این‌گونه با ما رفتار می‌کنند؟ من میگم قومیت عرب و قومیت فارس و تمام قومیتها همه در کنار هم برادر هستیم و از این آب کارون استفاده می‌کنیم. آب کارون سرمایه ملی است. برای همه قومیتها است. پس چرا این‌گونه با ما رفتار می‌کنند؟ آیا انتقال کارون حق است؟ چرا این‌گونه با ما رفتار می‌کنند؟ گویا ما جزو این مملکت نیستیم. جزو این آب و خاک نیستیم. می‌خواهند آب کارون را منتقل بکنند. آیا انتقال آب کارون جایز است؟ آب کارون این‌گونه بوده؟ چرا می‌خواهند آب کارون را ببرند و انتقالش بدهند؟ درصورتی‌که تمامی فرزندان، کودکان و خود ما از این آب می‌نوشیم. این آب آلوده است به تمام میکروبها و از تمام این چیزهایی که حتی
فکرش را هم نمی‌توان کرد. آب شرب ما این است و این را هم می‌خواهند از ما بگیرند. این آب را هم می‌خواهند بگیرند. دولت حسن روحانی که دولت اصلاح طلبانه است پس کجا است؟ چرا تا الآن هیچ‌گونه اصطلاحی وجود نداشته. آن کلیدی که می‌گفتند کجا است؟ آن شعاری که می‌گفتند برای تمام قومیتها کجا است؟
یک جوان عرب: ما از لغت ما از فرهنگ ما از تاریخ اثباتی‌مان کوتاه نمی‌آییم، کوتاه نمی‌آییم
یک مرد: این آب مال نوه من و نوه‌های آتی من است با خشک شدن این رودخانه هیچی واسه ما نمی‌مانه. من دیگر با چه امیدی می‌خواهم زندگی‌ام را ادامه بدهم.
یک خانم: برای تأمین آب و هم بهداشت آمدیم.
یک خانم: اهواز زنده به کارون است..
یک خانم عرب زبان: کارون زندگی ما و مرگ ما است.
یک خانم: حرف ما این است که این آب را برای ما نگهدارند. نه این‌که آن را به جای دیگر ببرند. یک خانم: این چهارمین تجمعی است که من امروز شرکت می‌کنم.
یک خانم: به فکر مردم اهواز باشید ما در فاضلابها داریم راه میریم. تمام این فاضلابها هوا را آلوده می‌کنند و میکروب به فرزندان ما، نوه‌های ما سرایت می‌کند. . نوه من حالش بد شد، خودم حالم بد شد، تمامی خانواده ما همه مریض شدند. به‌خاطرآلودگی هوای اهواز تنگی نفس گرفتیم. کارخانه‌هایی که یک فیلتر برای آنها نمی‌گذارند که جلوی آنها را بگیرند. چرا باید مردم اهواز این‌قدر بی‌صاحب باشند؟ کسی نیست به داد مردم اهواز برسد. مگر مردم اهواز چه گناهی کرده‌اند؟ شما دارید این‌جا زندگی می‌کنید خود شما به فکر خانواده خودتان باشید. از خونه که بیرون میایم تمامی این خیابابون ها آب فاضلاب است. سال 61 یک کانال کشی بود برای چند خونه. الآن شما حساب کن هر آپارتمانی شده چند طبقه. آقای شهردار ما فقط به فکر جیب خودش نباشد. تمام پولها را به جیب می‌زند. آخر نباید راه باشد؟ نباید کانال بکشند برای این‌که راه برای فاضلابهای اهواز راه بازشود؟ خیلی ناجوره از آلودگی هوا، زمین، آلودگی آب. آب خوردیم حالمان بد شده الآن به‌اصطلاح 4روزه ما داریم آب معدنی می‌گیریم یک کم وضع حال ما بهترشد. نوه‌ام را بردم بیمارستان ابوذر، هرکاری کردیم که راه باشه این بچه را تو بیمارستان بگذاریم فاضلاب راه نداد. هر چه تاب خوردیم راهی پیدا کنیم آخر تو همان فاضلاب تاب خوردیم رفتیم توبیمارستان. تکلیف ما چیست؟ به فکر ما نیستند حداقل به فکر خانواده‌های خودتان باشید که این‌جا زندگی می‌کنند. خواهش می‌کنم به فکر اهواز باشید الآن من نفس ندارم و این به‌خاطرآلودگی هوا است.
یک هموطن عرب: ما امروز این‌جا ایستاده‌ایم علیه انتقال آبهای کارون. درست است که ایران برای همه قومیتها است اما این حق ما است که علیه این مسائلی که برما می‌گذرد اعتراض کنیم. الآن همه بیمارستانها پر است برای چه این همه در حق ما ظلم می‌شود. از این طریق به همه مسئولان می‌گویم دمار از ما درآورده‌اند به کجا از این ظلم شکایت کنیم. این کارون است؟ نگاه کن ببین این کارون است؟ کارون قبلاً در آن قایقها بودند این کارون است؟ کارون تبدیل به زمین فوتبال شده است. به ستوه آمده‌ایم از این ظلم ها.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ac6cbda-8a4b-4093-b2c2-ea912dcc7087"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات