728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

وضعیت کشاورزی ایران: ورطهٴ نابودی، خانه‌نشین کردن متخصصان و شورکردن تمام خاک کشور

-

 -
-
زمانی بود که ایران در زمینه تولید و تأمین اکثر محصولات کشاورزی خودکفا بود و نیاز به واردات محصولات کشاورزی از جمله برنج و گندم نبود. اما تحت حاکمیت آخوندها و خصوصاً در سالهای اخیر کشاورزی به ورطه نابودی کشیده شده است، طوری که هم‌اکنون میزان زیادی از نیازهای غذایی مردم از خارج تأمین می‌شود و به‌دلیل سیاستهای ضد‌مردمی این رژیم و پایین بودن توان رقابت محصولات داخلی با محصولات وارداتی، صنعت کشاورزی ایران از رمق افتاده است. دولت قیمتهای تضمینی را کمتر از قیمتهای وارداتی تعیین می‌کند لذا، کار کشاورزی، به نفع کشاورزان نیست. اما اکنون ایران به یکی از بزرگترین وارد کنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شده است. یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه به نام محمود جام ساز در گفتگو با شبکه خبر رژیم در این زمینه می‌گوید: ”ما یک زمانی خودکفا بودیم در گندم و زمانی صادر‌کننده گندم بودیم، الآن داریم گندم وارد می‌کنیم. تمام کشاورزان ما اصلاً زمینها را رها کرده‌اند به‌خاطر این‌که برایشان صرف نمی‌کند. قیمتهای تضمینی که دولت خریداری می‌کند، بسیار کمتر از قیمتهای وارداتی است و کشاورز زیربار نمی‌رود چون ضرر می‌کند. کشاورزی ما در شرف نابودی قرار دارد“.
بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز ایران در گفتگو با شبکه خبر رژیم. گفت: ”بخش کشاورزی در حال حاضر بخش ورشکسته است. دلیل آن عدم مدیریت درست، عدم سرمایه‌گذاری درست، بی‌توجهی در استفاده از امکانات و تکنولوژی است. برنامه استراتژیک بلندمدت که اصلاً در این بخش نیامده و جامعه کشاورزی ما بایک شکست مواجه شده است. مسأله شکست را جامعه کشاورزی و همه مردم حس می‌کنند“.
این کارگزار رژیم ضمن اشاره به وضعیت ماشین‌آلات کشاورزی و فرسوده بودن آنها و ناکارایی سیستم آبیاری و تاثیر مخربی که در امرکشاورزی کشورد دارد می‌گوید: ”ضایعاتمان در بخشهای مختلف ماشین‌آلات و مکانیزاسیون است، ما هنوز از کمباینهای قدیمی و تراکتورهای قدیمی که از کارآمدی درستی برخوردارنیستند، استفاده می‌کنیم. در سیستم آبیاری سرمایه‌گذاری نداریم که آسیبهای جدی به منابع طبیعی کشور وارد می‌کند. ما اگر بیلان منفی آب را در کشور در نظر بگیریم حدود 11میلیارد بیلان منفی سفره‌های زیر زمینی داریم و در حال خشک کردن تمام مزارع کشور و شورکردن تمام خاک کشور هستیم. اینها آسیبهایی است که عدم مدیریت باعث آن شده است“.

در زمینه از دور خارج شدن نیروهای متخصص و سیاست سرکوب این نیروها توسط کارگزاران رژیم آخوندی، خبرگزاری حکومتی ایلنا روز 16مرداد 92 از قول بهزاد قره‌یاضی معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی رژیم نوشت: نیروی انسانی بخش کشاورزی را تضعیف شد و تعداد زیادی از نیروهای متخصص را خانه‌نشین کردند و با باقی مانده نیروهای متخصص و برجسته آن‌گونه رفتار کردند که دل آزردگی، ابهام از آینده و ترس از اخراج در آنها نیروی برای فعالیت مفید باقی نگذاشته است..
معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی رژیم با اشاره به این‌که تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در چند سال گذشته به‌طور کلی مختل شده است، ادامه داد: در حال حاضر سالانه به‌طور میانگین بیش از ۱.۵میلیون تن شکر وارد می‌شود“.
در حال حاضر ضریب خودکفایی در کشاورزی بین 45 تا 50 درصد است که به این ترتیب نیمی از کالری مورد نیاز از خارج وارد می‌شود. ارزیابی موسی کلانتری وزیر پیشین کشاورزی رژیم و رئیس خانه کشاورز در حال حاضر این است که 54 % گندم و نزدیک به صددرصد کره 73 % چای 93% روغن خام 65 % شکر خام و41% برنج وارداتی است. در نمودار زیر سهم واردات در پاسخ به نیاز کشور به این 6محصول عمده کشاورزی با سهم تولید داخلی مقایسه شده است.

به این ترتیب، به‌دلیل سیاستهای ضد‌مردمی و ویرانگر رژیم در مورد کشاورزی، و ضعف مدیریت در امرکشاورزی، کشاورزی ایران به نابودی کشیده شده است و این امر دلیل اصلی افزایش وارد مواد غذایی، سقوط بهره‌وری در کشاورزی است، تاجایی که ایران توان رقابتی خودش را در مورد خیلی از محصولات کشاوری از دست داده است. و دیگر کار کشاورزی به صرف کشاورزان نیست و آنها مجبورند زمین و دیار خود را ترک کنند و حاشیه‌نشین شهرها شوند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4c9a966-cff2-4a3e-ad55-75ca51a2a00b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات